Kelan puhelinpalvelu on ruuhkautunut

Kelan puhelinpalveluun tulee nyt tavallista enemmän puheluja. Asiakkaiden yhteydenottoja ovat lisänneet viiveet perustoimeentulotukihakemusten ja laskujen käsittelyssä sekä katkokset Kelan verkkopalvelussa.

Kelassa tehdään nyt kaikin voimin töitä, että perustoimeentulotukihakemusten tilanne saadaan ajan tasalle.

– Pahoittelemme ongelmia ja ruuhkia. Toimeentulotuen hakemusten ja laskujen käsittelyssä jonot saadaan pääosin purettua ensi viikon alussa, sanoo etuusjohtaja Anne Neimala.

Alkuvuonna Kelan verkkoasioinnissa on ollut katkoksia. Uudistettua henkilöasiakkaan sairauspäivärahan verkkohakemusta ei ole teknisten ongelmien vuoksi saatu käyttöön aikataulussa. Ongelmia ratkotaan parhaillaan, jotta uusi hakemus saadaan käyttöön mahdollisimman pian.

– Yhdessä ruuhka ja verkkoasioinnin katkot ovat aiheuttaneet tavallista enemmän yhteydenottoja. Pyydämme asiakkailtamme kärsivällisyyttä. Kelan asiakaspalvelijat palvelupisteissä ja palvelunumeroissa eivät voi nopeuttaa hakemusten käsittelyä eivätkä verkkoasioinnin korjauksia, sanoo asiakkuusjohtaja Elise Kivimäki.

Jos asialla on kiire ja se on pakko hoitaa puhelimessa, ei puhelua kannata lopettaa kesken jonottamisen. Uusi soittoyritys siirtää soittajan takaisin jonon hännille. Puhelinpalveluun voi myös varata ajan, jolloin Kelan palveluasiantuntija soittaa asiakkaalle.

Vuonna 2020 Kelan asiointipalvelua uudistetaan. Jo nyt nykyisen etusivun rinnalla toimivan kokeiluversion kautta asiakas voi muun muassa tarkistaa, jos hakemuksesta puuttuu tietoja ja tilata halutessaan muistutuksia.

Ruuhkan tilanteesta tiedotetaan seuraavan kerran maanantaina 17. helmikuuta.

Lisää tietoa asiakkaille