Mikä kunto? -nuorten kampanja käynnistyy
 

Kelan kuntoutusryhmä aloittaa nuorille suunnatun viestintäkampanjan Mikä kunto?. Kampanja on osa nuorten yhteiskuntatakuuta, ja se kertoo kuntoutuksen eri palveluista.

Sivusto http://nuortenkuntoutus.kela.fi esittelee kattavasti Kelan ammatillista ja mielenterveyskuntoutusta. Sivuilla on videoita sekä ohjeita kuntoutukseen hakeutumiseen. Videoissa esiintyy Eetu Pesonen, joka tunnetaan paremmin YouTuben eeddspeaksinä. Mukana on myös nuorten omia kuntoutustarinoita. Tarinoihin liittyy kirjoituskilpailu, johon nuoret voivat osallistua lähettämällä tekstin, joka koskee heidän omaa kuntoutustaan. Viestintäkampanjan kohderyhmänä ovat ensisijaisesti 16–25-vuotiaat, ja se kestää vuoden 2016 loppuun.

 – Kampanjan tavoitteena on kertoa, miten kuntoutukseen pääsee ja millaista tukea Kelan kuntoutuspalvelut tarjoavat elämän solmukohdassa, sanoo projektipäällikkö Päivi Väntönen Kelan kuntoutusryhmästä.

Kampanja näkyy myös Instagramissa, joka on etenkin nuorten suosima sosiaalisen median kuvaviestipalvelu. Kampanjan alussa nuorten ryhmä (WOI-yhteisö) tuottaa Instagramiin kahden viikon ajan kuvamateriaalia mm. teemasta #MikäKunto?.

Palveluntuottajat mukana kampanjassa

Kuntoutuksen palveluntuottajat tuottavat myös kampanjan Instagram-tilille @nuortenkuntoutus kuvamateriaalia kuntoutuksesta, kuntoutuspaikasta sekä esittelevät toimintaansa.

 – Tällä halutaan tuoda näkyväksi se, että Kela tekee laajaa yhteistyötä palveluntuottajien kanssa. Näin nuoret pääsevät kurkistamaan, millaisesta kuntoutuspaikasta tai palvelusta on kysymys, projektipäällikkö Päivi Väntönen kertoo.

Nuoret kuntoutuksen painopisteenä

Kelassa on kehitetty nuorille tarkoitettuja kuntoutuspalveluja. Kelan ammatillisen kuntoutuksen piiriin on 1.1.2014 lainmuutoksen jälkeen päässyt 14,5 % enemmän nuoria kuin edellisenä vuonna. Kela on myös osallistunut valtakunnallisesti nuorisotakuuyhteistyöhön.

– Kelan harkinnanvaraisen kuntoutuksen kehittämishankkeissa keskitytään mm. nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn ja eri sektoreiden välisten palveluiden kehittämiseen yhteistyössä terveydenhuollon kanssa. Samalla pyritään tehostamaan kuntoutushankkeiden viestintää. Kelan prosessien ja palveluiden kehittäminen nuorten ja nuorisotakuun tukemiseksi jatkuu, sanoo kehittämispäällikkö Seija Sukula Kelan kuntoutusryhmästä.

Nuorten kampanja on osa Kelan kuntoutuksen viestinnän kehittämisprojektia, joka käynnistyi viime vuoden huhtikuussa.

largeimage1