Näin Kela palvelee Kuopiossa 22.10. alkaen

Asiakkaita neuvotaan ja opastetaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun he ovat tulleet ovesta sisään. Asiakastietokoneiden määrää lisätään ja tarvittaessa asiakkaalle varataan aika. Palvelutapaa on kokeiltu kesän ajan.

Kun asiakas astuu ovesta sisään, palveluasiantuntija selvittää mahdollisimman pian asiakkaan tarpeen ja ohjaa eteenpäin.

Osa asiakkaista pystyy hoitamaan asiansa omatoimisesti tai palveluasiantuntijan opastamana verkossa. Jatkossa asiakkaiden käytössä on 8 asiakastietokonetta, joilla Kela-asioita voi hoitaa verkossa. Palveluasiantuntijalta saa opastusta verkkoasiointiin myös, jos mukana on oma mobiililaite ja verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne tunnistautumista varten.

Jos asiakkaalla on paljon selvitettäviä asioita, hänelle voidaan varata aika palvelupisteeseen tai puhelinpalveluun. Asiakkaan henkilötietoja käsitellään aina huolella ja jos tarve vaatii, asiakkaan kanssa siirrytään sivummalle yksityisen asioimisen varmistamiseksi. Jatkossa infopiste tai vuoronumeropalvelu eivät enää ole käytössä.

Uusi palvelutapa on jo käytössä useissa Kelan palvelupisteissä, kuten Joensuussa, Jyväskylässä, Oulussa ja Tampereella.

Kuopion palvelupiste on jatkossakin avoinna ma–pe klo 9–16.

Asiat kuntoon ajanvarauksella

Kun asiakas varaa ajan, Kelan palveluasiantuntija voi perehtyä asiakkaan tilanteeseen etukäteen. Asiakkaan kannattaa varata aika etenkin silloin, kun hänen elämäntilanteensa muuttuu ja hän tarvitsee neuvoja tukien hakemisessa. Ajanvarauksella asiakas pääsee asioimaan sovittuna ajankohtana ilman jonottamista.

Asiakas voi varata ajan palvelupisteeseen tai puhelinpalveluun. Jos ajan varaa puhelinpalveluun, Kelan palveluasiantuntija soittaa sovittuna ajankohtana. Puhelinpalvelu on auki maanantaista perjantaihin.

Ajan voi varata verkossa osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus tai soittamalla Kelaan.

Lisää tietoa asiakkaille: