Näin Kela suojaa palvelupisteiden asiakkaita ja henkilökuntaa tartuntariskiltä

Palvelupisteissä on käytössä useita toimintatapoja, joilla pyritään vähentämään tartuntariskiä. Myös asiakkaita muistutetaan tartuntariskin torjumisesta. Jos asiakkaalla on koronaan viittaavia oireita, palvelupisteeseen ei pidä tulla.

Asiakkaita ja henkilökuntaa suojataan tartuntariskiltä monin tavoin. Asiakkaita ei opasteta lähekkäin aulatilassa, vaan opastusta saa palvelutiskiltä. Valtaosassa palvelupisteistä on käytössä turvalasit tai pisarasuoja, joilla voidaan varmistaa turvallinen etäisyys asiakkaan ja Kelan työntekijän välillä.

Asiakkaille suositellaan oman kasvomaskin käyttöä. Lisäksi asiakkaita muistutetaan hyvästä käsihygieniasta ja riittävistä turvaväleistä. Asiakkaiden käyttöön on varattu käsidesiä. Jos turvavälejä ei muutoin voida varmistaa, sisäänpääsyä rajoitetaan hetkellisesti. Oireilevana palvelupisteeseen ei pidä tulla.

Tartuntariskiä pyritään alentamaan seuraavilla toimintatavoilla:

  • Opastusta ja neuvontaa ei tehdä lähekkäin.
  • Turvalasit tai pisarasuojat ovat käytössä.
  • Käsihygieniasta muistutetaan ja käsidesiä on tarjolla.
  • Turvaväleistä muistutetaan.
  • Kasvomaskin käyttöä suositellaan.
  • Sisäänpääsyä voidaan tarvittaessa rajoittaa.

Kela suosittelee asiointia verkossa ja puhelimessa

Kela-asioiden hoitaminen verkossa on kätevää. Verkossa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja tarkistaa, onko päätös jo tullut. Asiointipalvelua uudistetaan vuosina 2020–2021 ja sen saavutettavuutta parannetaan. Asiointipalveluun kirjaudutaan osoitteessa www.kela.fi/asiointi.

Jos verkossa asiointi ei ole mahdollista, Kela-asiat voi hoitaa turvallisesti puhelimessa. Puhelimessa voi hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteessä, ja puhelimesta saa tarvittaessa myös tukea verkkoasiointiin. Palvelunumerot voit tarkistaa verkkosivulta www.kela.fi/soita-kelaan.

Jos selvitettävää on paljon, Kelan puhelinpalveluun voi varata ajan. Kun Kelan työntekijä soittaa asiakkaalle, puhelu ei maksa asiakkaalle mitään. Ajan voi varata soittamalla Kelaan tai verkossa osoitteessa www.kela.fi/varaa-aika.

Lue lisää