Poikkeusjärjestelyjä Kelan palvelupisteissä pääkaupunkiseudulla aletaan vähitellen purkaa

Kelan palvelupisteissä pääkaupunkiseudulla on poikkeustilanteessa päästetty asiakkaita sisään vain tarpeen vaatiessa. Kesäkuun alusta alkaen asiakastiloihin päästetään enemmän asiakkaita kerralla, asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuus huomioiden. Sairaana palvelupisteeseen ei pidä tulla.

Koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi osa pääkaupunkiseudun palvelupisteiden henkilöstöstä on siirretty etätyöhön puhelinpalveluun eikä palvelupisteisiin ole päästetty asiakkaita vapaasti asioimaan.

Tarpeen vaatiessa palvelua on kuitenkin saanut kasvokkain palvelupisteessä. Palvelupisteisiin on voitu varata asiakkaalle käyntiaika, ja tarvittaessa on avattu ovi asiakkaille, joilla ei ole ollut muita asiointimahdollisuuksia. Esimerkiksi tällä viikolla (4.–6.5.) palvelupisteissä on asioitu keskimäärin 260 kertaa päivässä.

– Poikkeusjärjestelyillä olemme pystyneet auttamaan vaikeassa elämäntilanteessa olevia asiakkaita ja niitä, joilla on kiireellisen toimeentulotuen tarve, sanoo pääkaupunkiseudun asiakaspalveluyksikön johtaja Matti Kujala.

Kesäkuun alusta palvelupisteisiin päästetään enemmän asiakkaita kerralla, kuitenkin niin, että turvallisuus otetaan huomioon. Koska tartuntariski ja osa rajoitustoimenpiteistä on edelleen olemassa, palvelupisteitä ei vielä avata yhtä laajasti kuin ennen epidemiaa. Asiakastietokoneita otetaan hallitusti käyttöön, ja ne puhdistetaan usein.

– Palvelupisteeseen ei edelleenkään saa tulla, jos on sairaana tai karanteenissa tai jos epäilee, että on saanut tartunnan. Turvallisinta on hoitaa Kela-asiat verkossa tai puhelimessa aina kun mahdollista, Kujala muistuttaa.

Verkossa on viimeisten kahden viikon aikana (20.–30.4.) jätetty noin 158 000 hakemusta. Jonotusaika Kelan puhelinpalveluun on ollut keskimäärin noin 2 minuuttia, ja päivässä on vastattu noin 8 000 puheluun. Myös ajanvarausaikojen saatavuus on ollut hyvä: puhelinajan on saanut parin päivän päähän.

Lue lisää