Työnantaja: Toimi postilakon aikana näin

Postilakon aikana kaikki työnantajien hakemukset kannattaa hoitaa verkossa. Hakemusten liitteet voi toimittaa Kelan palvelupisteeseen tai lähettää suojattuna sähköpostina.

Tähän aikaan vuodesta työnantajat asioivat Kelan kanssa pääosin päiväraha-asioissa, jolloin hakemusten liitteeksi tarvitaan usein lääkärintodistuksia tai muita terveydenhuollon todistuksia, jotka lakon takia eivät lainkaan kulje postin välityksellä.

Jos työntekijä on saanut lääkärintodistuksen terveydenhuollon toimijalta, jolla on käytössä sähköinen lääkärintodistus, se voidaan työntekijän luvalla välittää Kanta-palvelun kautta myös suoraan Kelaan. Silloin työnantajan ei tarvitse erikseen lähettää lääkärintodistusta Kelaan. Työntekijä saa työnantajaa varten tulosteen asiasta vastaanotolla.

Jos tätä mahdollisuutta ei ole, työnantaja voi toimittaa liitteet Kelaan

Työnantajan ei tarvitse toimittaa lääkärintodistusta Kelaan, jos työntekijä on toimittanut sen Kelaan itse esimerkiksi henkilöasiakkaiden verkkoasiointipalvelussa.

Muissa päiväraha-asioissa työnantaja-asiakkaita palvelee tavalliseen tapaan työnantajalinja arkisin kello 9–16 numerossa 020 692 241 sekä työnantajachatti kello 9–15. Lisäksi työnantajia palvelee työterveyshuollon korvausneuvonta sekä kansainvälisiä tilanteita koskevissa asioissa Kelan KV-keskus 020 634 0200.

Lue lisää