Väliaikaista epidemiatukea varten tarvitaan todistus tai selvitys työnantajalta

Väliaikaisen epidemiatuen hakija tarvitsee työnantajaltaan todistuksen tai vastaavat tiedot sisältävän selvityksen palkattomasta poissaolosta, joka johtuu koronaepidemiasta. Työnantaja voi myös toimittaa tiedot Kelaan työnantajan asiointipalvelussa tai lomakkeella. Ohjeet työnantajalle on koottu kela.fihin.

Väliaikainen epidemiatuki korvaa ansionmenetystä niille henkilöille, jotka joutuvat koronaepidemian aikana ottamaan palkatonta vapaata työstään lapsen hoitamisen takia. Etuutta voidaan maksaa myös ulkomailta Suomeen saapuville henkilöille, jotka on ohjattu karanteeninomaisiin olosuhteisiin ja jotka joutuvat siksi jäämään palkattomalle vapaalle työstään.

Väliaikaista epidemiatukea voi hakea vain työntekijä, jolle tuki myös maksetaan.

Väliaikaisen epidemiatuen hakijan pitää liittää hakemukseensa työnantajan täyttämä todistus (lomake SV 20a) tai vastaavat tiedot sisältävä selvitys palkattomasta poissaolosta, joka johtuu koronaepidemiasta. Työnantajan antamasta vapaamuotoisesta selvityksestä pitää käydä ilmi kaikki samat tiedot, jotka kysytään lomakkeessa (SV 20a). Työnantaja voi myös toimittaa tarvittavat tiedot Kelaan työnantajan asiointipalvelussa tai lomakkeella.

Ohjeet työnantajalle palkattomasta poissaolosta tarvittavien tietojen ilmoittamiseen on koottu kela.fihin. Jos toimitat tiedot työnantajan asiointipalvelussa, lue ensin sivulta löytyvä opas siitä, miten todistukseen tarvittavat tiedot toimitetaan asiointipalvelussa. 

Työnantajat voivat kysyä epidemiatuesta

  • lähettämällä suojattua sähköpostia osoitteeseen tyonantajat.neuvonta@kela.fi
  • työnantajan chatissä
  • soittamalla Työnantajalinjalle, p. 020 692 241 ma–pe klo 9–15.

Lue lisää