Vihdissä Kelan palvelupisteestä lähetetty postipaketti on kadonnut

Kelan arvion mukaan kateissa on noin 40–50 asiakkaan asiakirjoja, jotka oli jätetty Vihdin palvelupisteeseen ja postitettu sieltä Kelan skannauskeskukseen.

Posti on hakenut Kelan palvelupisteestä Vihdistä paketin, jota ei sen jälkeen ole tavoitettu. Paketti sisälsi hakemuksia ja asiakirjoja, joita asiakkaat ovat jättäneet Vihdin palvelupisteeseen tai palvelupisteen ulkopuolella olevaan postilaatikkoon 25.–28.2.2022. Kelan tietojen mukaan noin 40–50 asiakasta on jättänyt tuolla aikavälillä hakemuksen tai muun asiakirjan palvelupisteeseen.

Paketti lähetettiin Vihdin palvelupisteestä Kelan skannauskeskukseen. Paketin seurantakoodin mukaan Posti on ottanut paketin vastaan. Pakettia ei ole kuitenkaan merkitty Postin seurantajärjestelmässä luovutetuksi tai toimitetuksi vastaanottajalle, eikä se ole saapunut perille skannauskeskukseen. 

Kela jäljitti pakettia yhteistyössä Postin kanssa 15.3.2022 asti, mutta pakettia ei valitettavasti löydetty.

Kela tiedotti helmikuussa Kouvolasta lähetetystä postipaketista, joka katosi. Myös tuolloin kadonnut postipaketti sisälsi asiakkaiden hakemuksia ja muita asiakirjoja. Kelan hallintopalvelupäällikkö Matti Happonen vakuuttaa, että Kela ja Posti etsivät yhdessä keinoja, joilla vastaavanlaiset tilanteet saadaan estettyä. 

– Suhtaudumme tapahtuneeseen erittäin vakavasti. Olemme ryhtyneet toimenpiteisiin jo helmikuussa, kun Kouvolasta lähetetty paketti katosi. Kela ja Posti ovat käyneet läpi pakettien seurantaa, ja Kela on tarkastellut ja täsmentänyt omia prosessejaan, Happonen kertoo.

Kaikkien asiakkaiden henkilöllisyys ei ole Kelan tiedossa 

Kela on selvittänyt ja tavoittanut osan asiakkaista, joiden asiakirjoja kadonnut paketti on sisältänyt. Heihin ollaan henkilökohtaisesti yhteydessä. Kaikkien tietoturvaloukkauksen kohteena olevien asiakkaiden henkilöllisyys ei ole valitettavasti tiedossa, eikä heihin voida olla henkilökohtaisesti yhteydessä. Näiden asiakkaiden tavoittamiseksi Kela on julkaissut ilmoituksen Vihdin paikallislehdessä.

Kela ei ole voinut käsitellä kadonneita hakemuksia tai asiakirjoja eikä esimerkiksi myöntää haettuja etuuksia. Jos asiakas on jättänyt hakemuksen tai muun asiakirjan Vihdin palvelupisteeseen 25.–28.2.2022, hänen kannattaa varmistaa, onko asiakirja otettu vastaan Kelassa. Jos asiakas on jo saanut asiasta päätöksen, hakemus tai asiakirja on tullut perille Kelaan. Asiakas voi tarkistaa OmaKelasta, onko hänen hakemuksensa otettu käsittelyyn. Myös Kelan palvelunumeroon soittamalla voi varmistaa, onko hakemus tullut Kelaan. 

Kadonnut lähetys on sisältänyt Kelan etuuksiin liittyviä asiakirjoja, joissa on asiakkaiden henkilötietoja. Tapahtumaa selvitettäessä ei ole ilmennyt, että kadonnut paketti olisi muualla kuin suljettuna Postin hallussa. Tätä ei ole kuitenkaan voitu varmistaa.

Kela on tehnyt tietoturvaloukkauksesta ilmoituksen tietosuojavaltuutetun toimistoon.

Posti tiedottaa asiasta tänään kello 9:n jälkeen. 

Lue lisää: