OmaKela uudistuu

Kelan asiointipalvelu henkilöasiakkaille uudistuu vaiheittain. Uudistuksen tavoitteena on helppokäyttöisempi ja saavutettava asiointipalvelu, jota voi käyttää mobiililaitteilla.

Eri osioita uudistetaan eri aikaan, minkä takia hakemusten ja sovellusten ulkonäkö voi vaihdella. Kun uudistus saadaan valmiiksi, asiointipalvelussa on kauttaaltaan sinivalkoinen ulkoasu.

OmaKelan etusivu uudistui

Asiointipalvelun etusivulta löydät koosteen ajankohtaisista Kela-asioistasi ja voit helposti tarkistaa niiden tilanteen. Samalla palvelun nimeksi on tullut OmaKela.

Etusivun Oma asiointi -osiosta näet:

  • uusimmat päätökset
  • muistutukset, jos sinun pitää toimittaa liitteitä tai lisätietoja
  • hakemasi etuudet, hakemustesi käsittelytilanteen ja arvion käsittelyajasta
  • maksussa olevat etuudet ja niiden tulevat maksupäivät.

Verkkohakemuksia uudistetaan

Uudistamme  verkkohakemuksia etuus kerrallaan. Esimerkiksi sairauspäivärahan ja työkyvyttömyyseläkkeen verkkolomakkeet on uudistettu. Uudet verkkolomakkeet ovat selkeitä, saavutettavia ja helppoja käyttää.

Uudistettua hakemusta täyttäessäsi näet, missä vaiheessa täyttäminen on ja kuinka paljon vielä on jäljellä. Lisäksi pakolliset kentät on merkitty *-merkillä ja niiden yhteydessä ohjeistetaan, missä muodossa tieto pitää antaa.

Muutoksia ulkoasuun ja käytettävyyteen

Vanhojen osien vaaleansininen ja vaaleankeltainen ulkoasu korvataan sinivalkoisella ulkoasulla, joka on Kelan ilmeen mukainen. 

Teemme myös muutoksia, jotka parantavat asiointipalvelun saavutettavuutta. Muokatut osiot mukautuvat mobiililaitteisiin ja toimivat apuvälineillä, kuten ruudunlukuohjelmilla.

Toisen puolesta asiointia kehitetään 

Toisen puolesta asiointia verkossa kehitetään parhaillaan. Jos asiakas on valtuuttanut toisen henkilön hoitamaan hänen asioitaan, valtuutettu voi OmaKelan uudelta etusivulta tarkistaa asiakkaan käsiteltävänä olevat asiat ja seurata niiden etenemistä. Hän voi myös lukea tehdyt päätökset ja nähdä tulevat maksut.

Verkossa ei kuitenkaan vielä voi hakea etuuksia toisen puolesta, eikä huoltaja voi hoitaa alaikäisen lapsensa asioita.

Toisen puolesta asiointi verkossa edellyttää, että asiakas on antanut valtuutetulle oikeuden hoitaa asioita hänen puolestaan. Valtuutuksen voi tehdä Suomi.fi-palvelussa. Kun valtuutuksen tekee Suomi.fi-palvelussa, tiedot tallennetaan väestötietojärjestelmän valtuusrekisteriin. Kelan asiointivaltuuden nimi on Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen.

Lue lisää Suomi.fi-valtuutuksesta.

Lue lisää