OmaKela uudistuu

Kelan henkilöasiakkaiden asiointipalvelu uudistuu vaiheittain. Uudistuksen tavoitteena on helppokäyttöisempi ja saavutettava asiointipalvelu, jota voi käyttää mobiililaitteilla. Asiointipalvelun nimi on nyt OmaKela.

Eri osioita uudistetaan eri aikaan. Siksi hakemusten ja sovellusten ulkonäkö voi vaihdella. Kun uudistus saadaan valmiiksi, asiointipalvelussa on kauttaaltaan sinivalkoinen ulkoasu.

Liitteiden lähettäminen

Olemme avanneet uuden sivun, jolla verkkohakemuksen liitteet voi lähettää Kelaan. Uudella sivulla verkkohakemuksen liitteiden lähettäminen on aiempaa helpompaa, ja se onnistuu paremmin mobiililaitteilla.

Omien tietojen päivittäminen

Omien tietojen päivittäminen on koottu samalle sivulle. Voit helposti päivittää yhteystietosi, antaa Kelalle luvan lähettää sinulle viestejä, ilmoittaa puolisoon liittyvät muutokset ja muuttaa tilinumeron, jolle etuutesi maksetaan. Samalla sivulla voit ilmoittaa, jos haluat luopua paperipostista silloin, kun se on mahdollista.

OmaKelan etusivu

Etusivulla näet koosteen ajankohtaisista Kela-asioistasi ja voit helposti tarkistaa niiden tilanteen.

Etusivun Oma asiointi -osiosta näet:

  • uusimmat päätökset
  • muistutukset, jos sinun pitää toimittaa liitteitä tai lisätietoja
  • hakemasi etuudet, hakemustesi käsittelytilanteen ja arvion käsittelyajasta
  • maksussa olevat etuudet ja niiden tulevat maksupäivät.

Verkkohakemuksia uudistetaan

Uudistamme etuuksien verkkohakemuksia yksi kerrallaan. Uudet hakemukset ovat selkeitä ja saavutettavia. 

Kun täytät uudistettua hakemusta, näet, missä vaiheessa täyttäminen on. Lisäksi pakolliset kentät on merkitty tähtimerkillä (*) ja niiden yhteydessä ohjeistetaan, missä muodossa tieto pitää antaa.

Toisen puolesta asiointia kehitetään 

Myös toisen puolesta asiointia kehitetään parhaillaan. Jos asiakas on valtuuttanut toisen henkilön Suomi.fi-valtuudella, valtuutettu voi OmaKelan uudelta etusivulta tarkistaa asiakkaan käsiteltävänä olevat asiat ja seurata niiden etenemistä. Hän voi myös lukea tehdyt päätökset ja nähdä tulevat maksut.

Verkossa ei kuitenkaan vielä voi hakea etuuksia toisen puolesta eikä huoltaja voi hoitaa alaikäisen lapsensa asioita.

Lue lisää Suomi.fi-valtuutuksesta.

Muutoksia ulkoasuun ja käytettävyyteen

Vanhojen osien vaaleansininen ja vaaleankeltainen ulkoasu korvataan sinivalkoisella ulkoasulla, joka on Kelan ilmeen mukainen. 

Teemme myös muutoksia, jotka parantavat asiointipalvelun saavutettavuutta. Muokatut osiot mukautuvat mobiililaitteisiin ja toimivat apuvälineillä, kuten ruudunlukuohjelmilla.

Lue lisää