OmaKela uudistuu

Kelan henkilöasiakkaiden asiointipalvelu uudistuu vaiheittain. Uudistuksen tavoitteena on helppokäyttöisempi ja saavutettava asiointipalvelu, jota voi käyttää mobiililaitteilla. Asiointipalvelun nimi on nyt OmaKela.

Eri osioita uudistetaan eri aikaan. Siksi hakemusten ja sovellusten ulkonäkö voi vaihdella. Kun uudistus saadaan valmiiksi, asiointipalvelussa on kauttaaltaan sinivalkoinen ulkoasu.

OmaKelan etusivu uudistui

Asiointipalvelun etusivulta näet koosteen ajankohtaisista Kela-asioistasi ja voit helposti tarkistaa niiden tilanteen.

Etusivun Oma asiointi -osiosta näet:

  • uusimmat päätökset
  • muistutukset, jos sinun pitää toimittaa liitteitä tai lisätietoja
  • hakemasi etuudet, hakemustesi käsittelytilanteen ja arvion käsittelyajasta
  • maksussa olevat etuudet ja niiden tulevat maksupäivät.

Verkkohakemuksia uudistetaan

Uudistamme etuuksien verkkohakemuksia yksi kerrallaan. Esimerkiksi sairauspäivärahan ja työkyvyttömyyseläkkeen verkkohakemukset on jo uudistettu. Uudet hakemukset ovat selkeitä ja saavutettavia.

Kun täytät uudistettua hakemusta, näet, missä vaiheessa täyttäminen on. Lisäksi pakolliset kentät on merkitty tähtimerkillä (*) ja niiden yhteydessä ohjeistetaan, missä muodossa tieto pitää antaa.

Muutoksia ulkoasuun ja käytettävyyteen

Vanhojen osien vaaleansininen ja vaaleankeltainen ulkoasu korvataan sinivalkoisella ulkoasulla, joka on Kelan ilmeen mukainen. 

Teemme myös muutoksia, jotka parantavat asiointipalvelun saavutettavuutta. Muokatut osiot mukautuvat mobiililaitteisiin ja toimivat apuvälineillä, kuten ruudunlukuohjelmilla.

Liitteiden lähettäminen OmaKelassa uudistuu

Olemme avanneet uuden sivun, jolla verkkohakemuksen liitteet voi lähettää Kelaan. Uusi Lähetä liite -sivu toimii vanhan rinnalla.

Uudella sivulla verkkohakemuksen liitteiden lähettäminen on aiempaa helpompaa, ja se onnistuu paremmin mobiililaitteilla. Tavoitteena on, että uusi sivu korvaa vanhan sivun tämän vuoden aikana, kun uuden sivun toimivuus on varmistettu.

Kela toivoo, että mahdollisimman moni käyttää uutta sivua ja lähettää siitä tarvittaessa myös palautetta Kelaan.

Muutoksia ulkoasuun ja käytettävyyteen

Asiointipalvelun vanhojen osien vaaleansininen ja vaaleankeltainen ulkoasu korvataan sinivalkoisella ulkoasulla, joka on Kelan ilmeen mukainen. 

Teemme myös muutoksia, jotka parantavat asiointipalvelun saavutettavuutta. Muokatut osiot mukautuvat mobiililaitteisiin ja toimivat apuvälineillä, kuten ruudunlukuohjelmilla.

Toisen puolesta asiointia kehitetään 

Myös toisen puolesta asiointia kehitetään parhaillaan. Jos asiakas on valtuuttanut toisen henkilön hoitamaan hänen asioitaan, valtuutettu voi OmaKelan uudelta etusivulta tarkistaa asiakkaan käsiteltävänä olevat asiat ja seurata niiden etenemistä. Hän voi myös lukea tehdyt päätökset ja nähdä tulevat maksut.

Verkossa ei kuitenkaan vielä voi hakea etuuksia toisen puolesta eikä huoltaja voi hoitaa alaikäisen lapsensa asioita.

Asioiminen verkossa toisen puolesta edellyttää, että asiakas on antanut valtuutetulle oikeuden hoitaa asioitaan. Valtuutus tehdään Suomi.fi-palvelussa, josta tiedot tallennetaan väestötietojärjestelmän valtuusrekisteriin. Kelan asiointivaltuuden nimi on Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen.

Lue lisää Suomi.fi-valtuutuksesta.

Lue lisää