Ajankohtaista koronatilanteesta

 

Tälle sivulle on koottu tietoa siitä, miten koronavirustilanne (COVID-19) vaikuttaa Kelan tukiin ja palveluihin. Hakemusten käsittely voi ruuhkautua epidemian aikana. Sivua päivitetään tilanteen kehittyessä.

Usein kysyttyä koronapassista

Miten saan koronapassin? Miten passissa olevan virheen saa korjattua? Vastaukset näihin ja muihin koronapassiin liittyviin kysymyksiin löydät kanta.fistä. 

Lue lisää koronatodistuksesta ja koronapassista (kanta.fi)

Koronarokotusmatkojen kustannusten korvaaminen

Kela korvaa 27.3.2021-30.6.2022 tehtyjen koronarokotusmatkojen kustannuksia. Yhdensuuntaisen matkan omavastuu on enintään 25 euroa. Matkat korvataan yleensä halvimman matkustustavan mukaan. Voit saada korvauksen taksimatkasta, jos joudut käyttämään taksia terveydentilasi tai puutteellisten liikenneolosuhteiden vuoksi.

Mitä etuutta voit saada tilanteessasi?

Etuuksien hakeminen ja liitteet

Hakemukset ja liitteet kannattaa toimittaa OmaKelassa.

  • Puhelimella otettu hyvälaatuinen valokuva kelpaa liitteeksi.
  • Verkossa näkee myös, jos jokin liite puuttuu tai hakemusta pitää muuten täydentää.
  • Jos hakemuksestasi puuttuu tietoja tai sinulta odotetaan toimenpiteitä, otamme sinuun yhteyttä. Muista ilmoittaa verkossa puhelinnumero, josta sinut tavoittaa.

Voit myös lähettää hakemukset ja liitteet Kelaan postitse. Osoite on

Kansaneläkelaitos
PL 10
00056 KELA

Hakemuslomakkeita voi tulostaa Kelan verkkosivuilta.

Jos sinulla ei ole omia laitteita, internetyhteyttä tai tulostinta, soita Kelan puhelinpalveluun.

Milloin päätös tulee?

Kela.fistä voit tarkistaa tuoreen tiedon hakemusten keskimääräisistä käsittelyajoista etuuksittain.

Oman hakemuksesi tilanteen ja päätöksen voit tarkistaa OmaKelassa

Kelan asiakaspalvelusta saat neuvontaa ja apua hakemuksen tekemisessä ja täydentämisessä, mutta asiakaspalvelussa ei ole tarkkaa tietoa siitä, milloin saat päätöksen hakemukseesi.

Lue lisää