Asioi verkossa
Yhteystiedot työnantajille
Työnantajan chatti
Chatissä vastataan työnantajan kysymyksiin ma-pe klo 9–15.
Voit kysyä
- sairauspäivärahoista
- äitiys-, isyys- ja vanhempainrahoista, perhevapaakorvauksesta ja vuosilomakustannuskorvauksesta
- kuntoutuksesta ja kuntoutusrahasta
- sekä näihin liittyvistä lisäselvityksistä ja todistuksista
Chatissä saa yleisneuvontaa. Siellä ei oteta vastaan osoitteenmuutoksia, jotka pitää ilmoittaa YTJ:hin. Chatissä ei vastata yksittäistä asiakasta koskeviin kysymyksiin eikä työterveyshuoltoa koskeviin kysymyksiin.
Ongelmia verkkoasioinnissa?
Jos asiasi koskee Kelan verkkoasiointipalveluita, tarkista ensin Suomi.fi-valtuutesi.
Lue lisää (Tietoa Kelasta)Puhelinpalvelu työnantaja-asiakkaille
- Työnantajalinja palvelee päiväraha-asioissa arkisin klo 9–15 numerossa 020 692 241.
- Työnantajalinjalla vastataan kysymyksiin, jotka koskevat työnantajan etuushakemuksia, liitteitä ja lisäselvityksiä, päätöksiä, palkkatietojen ilmoittamista eri etuuksiin sekä työnantajalle myönnettävän etuuden käsittelyvaihetta.
- Soittajan oikeus saada tietoja tarkistetaan tarvittaessa. Häneltä saatetaan esimerkiksi kysyä edustamansa organisaation Y-tunnusta.
- Osoitteenmuutoksia ei voi ilmoittaa Kelaan puhelimitse, vaan ne pitää ilmoittaa YTJ:hin, josta Kela saa tiedot.
- Työnantajalinjalla vastataan kysymyksiin, jotka koskevat työnantajan etuushakemuksia, liitteitä ja lisäselvityksiä, päätöksiä, palkkatietojen ilmoittamista eri etuuksiin sekä työnantajalle myönnettävän etuuden käsittelyvaihetta.
- Työnantajalinjalla ei vastata kysymyksiin, jotka liittyvät työehtosopimuksiin. Näihin kuuluvat esim. palkanmaksun edellytykset, vapaan myöntämiset yms. Näissä asioissa tukea antavat työnantajajärjestöt.
- Jos asiasi ei ole kiireellinen, voit kysyä neuvoa myös suojatulla sähköpostilla. Katso ohje suojatun sähköpostin lähettämiseen ja kohta Neuvonta. Kela vastaa suojattuun sähköpostiviestiin 2 työpäivän kuluessa. Sähköpostitse ei voi ilmoittaa osoitteenmuutoksia.
Työterveyshuollon neuvonta
- Työterveyshuollon korvauksiin liittyviä neuvonta- ja hakemusasioita varten on omat yhteystietonsa.
Kansainväliset tilanteet
- Kelan kansainvälisten asioiden keskus vastaa kysymyksiin, jotka liittyvät lähetettyihin työntekijöihin, ulkomailta palkattaviin työntekijöihin tai maasta- ja maahanmuuttokysymyksiin numerossa 020 634 0200.
- International House Helsinki (IHH) palvelee yrityksiä ja työnantajia ulkomaiseen työvoimaan ja sen rekrytointiin liittyvissä kysymyksissä. Palvelupilottia koordinoi Helsingin kaupunki. Siihen osallistuvat kaupungin maahanmuuttajaneuvonnan lisäksi Digi- ja väestötietovirasto (aiemmin Uudenmaan maistraatti), Kelan ja Verohallinnon In To Finland -palvelu, Uudenmaan TE-toimisto, Eläketurvakeskus ja Helsingin seudun kauppakamari. Lisätietoja www.ihhelsinki.fi
Tekninen tuki
Jos sinulla on teknisiä ongelmia palvelun kanssa, voit ottaa yhteyttä tekniseen asiakastukeemme arkisin klo 7–17
- Puhelimitse 020 634 7787
- Sähköpostitse tekninentuki@kela.fi
Muissa asioissa voit soittaa Kelan yleisiin palvelunumeroihin, joissa vastataan arkisin klo 9–16.