Ajankohtaista koronatilanteesta

 

Tälle sivulle on koottu tietoa siitä, miten koronavirustilanne (COVID-19) vaikuttaa Kelan tukiin ja palveluihin. Hakemusten käsittely voi ruuhkautua epidemian aikana. Sivua päivitetään tilanteen kehittyessä.

Miten Kela-asiat kannattaa nyt hoitaa?

Suosittelemme asiointia verkossa ja puhelimessa. Puhelimessa saat henkilökohtaista neuvontaa, ja voit hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteessä. Tarvittaessa voit varata puhelinajan.

Lue lisää 

Kasvomaskien korvaaminen

Kasvomaskien käytöstä annetun suosituksen mukaan jokainen hankkii maskinsa itse. Jos kunnan alueella on maskisuositus, kunnan pitää huolehtia, että kaikkein heikoimmassa asemassa olevat saavat maskeja ilmaiseksi.

Kelasta ei saa erillistä korvausta maskeista. Maskeista aiheutuvat kustannukset sisältyvät toimeentulotuen perusosaan.

Mitä etuutta voit saada tilanteessasi?

Väliaikainen epidemiakorvaus perustoimeentulotuen saajille

Väliaikaisen epidemiakorvauksen tarkoitus on tukea pienituloisimpia henkilöitä ja perheitä tilanteessa, jossa koronaepidemiaan liittyneet rajoitustoimet ovat aiheuttaneet ylimääräisiä kustannuksia. 

Kela myöntää epidemiakorvauksen automaattisesti niille asiakkaille, jotka ovat siihen oikeutettuja. Korvausta ei siis tarvitse hakea erikseen.

Korvausta maksetaan neljän kuukauden ajalta (syys–joulukuu). Epidemiakorvaukseen ovat oikeutettuja ne henkilöt, jotka ovat saaneet perustoimeentulotukea joko osan aikaa tai koko ajan rajoitustoimien aikana 1.3.-31.7.2020.

Lue lisää väliaikaisesta epidemiakorvauksesta 

Etuuksien hakeminen ja liitteet

Hakemukset ja liitteet kannattaa toimittaa verkossa.

  • Puhelimella otettu hyvälaatuinen valokuva kelpaa liitteeksi.
  • Verkossa näkee myös, jos jokin liite puuttuu tai hakemusta pitää muuten täydentää.
  • Jos hakemuksestasi puuttuu tietoja tai sinulta odotetaan toimenpiteitä, otamme sinuun yhteyttä. Muista ilmoittaa verkossa puhelinnumero, josta sinut tavoittaa.

Voit myös lähettää hakemukset ja liitteet Kelaan postitse. Osoite on

Kansaneläkelaitos
PL 10
00056 KELA

Hakemuslomakkeita voi tulostaa Kelan verkkosivuilta.

Jos sinulla ei ole omia laitteita, internetyhteyttä tai tulostinta, soita Kelan puhelinpalveluun.

Milloin päätös tulee?

Kela.fistä voit tarkistaa tuoreen tiedon hakemusten keskimääräisistä käsittelyajoista etuuksittain.

Oman hakemuksesi tilanteen ja päätöksen voit tarkistaa verkkoasiointipalvelusta

Kelan asiakaspalvelusta saat neuvontaa ja apua hakemuksen tekemisessä ja täydentämisessä, mutta asiakaspalvelussa ei ole tarkkaa tietoa siitä, milloin saat päätöksen hakemukseesi.

Etuuksien takaisinperintä

Kela voi sopia asiakkaan kanssa, että etuuksien takaisinperintää tai opintolainojen takaussaatavien perintää lykätään. Perintää voidaan lykätä 6 kuukaudella, jos koronaviruksesta johtuva poikkeustilanne aiheuttaa sinulle taloudellisia vaikeuksia. Elatusavun perintää ei voi kuitenkaan lykätä.

Pyydä perinnän lykkäystä viimeistään 31.12.2020. Kun lykkäys päättyy, jatkat velan maksamista siten kuin olet Kelan perintäkeskuksen kanssa sopinut.

Lue lisää