Kelan monikielisissä puhelinpalveluissa on ruuhkaa

Kelan arabian-, somalin- ja venäjänkielisessä puhelinpalvelussa on ruuhkaa. Jonotusaika voi olla pitkä, eikä kaikkiin puheluihin ehditä vastata.

Valtakunnallinen, muilla kielillä tarjottu puhelinpalvelu on tarkoitettu asiakkaille, jotka eivät vielä pysty asioimaan suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Puhelinpalvelun tavoitteena on sujuvoittaa asiakkaiden asiointia, tukea kotoutumista ja vähentää tulkkien tarvetta Kelassa asioitaessa.

Kielitaidon karttuessa asiakas ohjataan käyttämään Kelan palveluja suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Asiakkaita ohjataan myös verkkoasioinnissa ja kannustetaan hoitamaan asioitaan itsenäisesti.

– Tällä hetkellä arabian-, somalin- ja venäjänkielisiin palvelunumeroihin soittavat myös asiakkaat, jotka ovat aiemmin hoitaneet asioitaan suomeksi tai ruotsiksi. Toivomme, että he jatkaisivat suomen- tai ruotsinkielisten palveluiden käyttöä, sanoo pääkaupunkiseudun asiakaspalveluyksikön ryhmäpäällikkö Sanna Piironen.

Suomen- ja ruotsinkielisissä puhelinpalveluissa palvelutilanne on tällä hetkellä hyvä, jonotusaika on lyhyt ja puhelinajan voi varata parin päivän päähän.

Aukioloajat ja palvelunumerot

Valtakunnallinen puhelinpalvelu on avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9–12. Palvelunumerot ovat:

arabia 020 6344 902
somali 020 6344 905
venäjä 020 6344 901.

Ajanvaraus

Jos sinulla on paljon selvitettävää, voit varata puhelinajan verkossa. Puhelinpalvelussa sinulle voidaan tarvittaessa varata käyntiaika. Jos asiointi ei onnistu suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi, saat neuvontaa Kelan kielitaitoiselta palveluasiantuntijalta. Tarvittaessa Kela järjestää sinulle tulkin.

Varaa aika verkossa: www.kela.fi/varaa-aika.

Lue lisää