Kelan erityispalvelu

Suurin osa Kelan asiakkaista pystyy hoitamaan asiansa omatoimisesti verkossa. Osa tarvitsee tueksi henkilökohtaista neuvontaa puhelimessa tai palvelupisteessä.

Pieni osa asiakkaista tarvitsee kuitenkin enemmän tukea joko hetkellisesti tai pidemmän aikaa. Heille voimme tarjota erityispalvelua.

Mikä on Kelan erityispalvelu?

Erityispalvelussa asiakas saa Kelasta oman yhteyshenkilön. Yhteyshenkilö pitää asiakkaaseen yhteyttä ja auttaa häntä saamaan Kela-asiat kuntoon.

Erityispalvelussa

  • kartoitamme asiakkaan tilanteen ja tarpeet
  • sovimme asiakkaan kanssa palvelun käynnistämisestä ja tavoitteista
  • olemme säännöllisesti yhteydessä asiakkaaseen puhelimella tai kasvokkain
  • etsimme kumppanit ja otamme heihin yhteyttä asiakkaan suostumuksella
  • osallistamme ja vastuutamme asiakasta hänen tavoitteidensa mukaisesti.

Kun erityispalvelu päättyy, huolehdimme, että asiakas siirtyy käyttämään Kelan muita tai kumppanin palveluita.

Kenelle erityispalvelu on tarkoitettu?

Kun asiakas ottaa meihin yhteyttä tai hakee etuutta, arvioimme aina asiakkaan palvelutarpeen. Jos näyttää siltä, että asiakas tarvitsee paljon tukea ja että erityispalvelusta voisi olla asiakkaalle hyötyä, tarjoamme hänelle omaa yhteyshenkilöä. Oman yhteyshenkilön saaminen edellyttää aina, että asiakas haluaa sitoutua palveluun.

Usein asiakkaan tarpeen huomaa Kelan kumppani. Myös kumppani voi ohjata asiakkaan Kelaan palvelutarpeen arvioimiseksi. Lopullinen päätös siitä, kuka voi saada oman yhteyshenkilön, tehdään Kelassa.

Miten voit ohjata asiakastasi?

Jos koet, että asiakkaasi voisi hyötyä erityispalvelusta, toimi näin:  

Lue lisää