Yhteystiedot
Kela palvelee asiakkaita monella tavalla
Kun asiakas asioi Kelan kanssa, hän voi itse valita tavan, joka sopii parhaiten hänen elämäntilanteeseensa. Kela palvelee asiakkaita verkossa, puhelimessa ja palvelupisteissä.
Kun asiakas hakee tuet ja lähettää liitteet verkossa, hakemuksen käsittely on nopeampaa ja tuet saa nopeammin. Lisäksi verkkohakemuksessa on valmiiksi osa tiedoista, joten hakemuksen tekeminenkin on nopeampaa.
Jonottamiselta välttyy, kun varaa ajan puhelinpalveluun tai palvelupisteeseen.
Asiointitavat
Kela haluaa palvella asiakkaitaan helposti, lähellä ja monella tavalla. Se, että palvelua saa läheltä, tarkoittaa vaihtoehtoisia asiointitapoja ja laajaa palveluverkkoa. Kela-asioita voi hoitaa yhä useammin myös kotona tai työpaikalla.
Henkilöasiakkaan käytössä on 6 asiointitapaa: verkkopalvelu, puhelinpalvelu, palvelupisteet, asiointipisteet, perinteinen posti ja suorakorvaus.
Työnantaja-asiakkaan käytössä on 4 eri asiointipalvelua, chatti, työnantajalinja ja työterveyshuollon korvausneuvonta.
Verkossa
Yhä useammin Kela-asiat voi hoitaa verkossa silloin, kun se parhaiten sopii. Laskureilla voi arvioida, onko sinulla etuuteen oikeutta ja paljonko sitä maksettaisiin.
Verkkoasiointipalvelussa voi hakea esimerkiksi kaikkia lapsiperheen tukia, työttömyysturvaa, asumistukea, perustoimeentulotukea tai opintotukea. Lisäksi asiakas voi tarkistaa omat hakemus- ja maksutietonsa sekä katsoa Kelasta saamiaan kirjeitä ja päätöksiä. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla.
Tietoturvasyistä Kelan kanssa ei voi asioida sähköpostitse. Viestejä Kelaan voi lähettää asiointipalvelun suojatun viestiyhteyden kautta.
Puhelimessa
Kelan palvelunumeroissa saa neuvoja suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palvelunumerot on jaoteltu asiakkaan asian ja elämäntilanteen mukaan.
Palvelupisteissä
Asiakas voi asioida missä tahansa Kelan palvelupisteessä. Ne ovat avoinna arkisin yleensä klo 9–16. Jotkin palvelupisteet ovat kuitenkin avoinna vain osan viikosta. Lähimmän palvelupisteen ja sen aukioloajan voi tarkistaa palvelupistehaulla.
Kela tarjoaa palvelua myös ajanvarauksella. Aika voidaan varata, kun asioit Kelan palvelupisteessä tai puhelinpalvelussa.
Asiointipisteessä
Palvelupisteiden lisäksi Kelan palveluja tarjoavat asiointipisteet eri puolilla maata. Ne jakavat ja vastaanottavat Kelan hakemuslomakkeita. Lisäksi asiointipisteistä saa tukea Kelan verkkopalvelujen käyttöön. Lähimmän asiointipisteen sijainnin ja aukioloajan voi tarkistaa palvelupistehaulla.
Postitse
Hakemuksen tai sen liitteen voi toimittaa postitse kolmeen alueelliseen keskukseen.
Suorakorvaus
Joitakin Kelan etuuksia voidaan maksaa asiakkaalle suoraan ilman, että niitä tarvitsee hakea erikseen. Tällaisia ovat lääkkeistä, lääkärinpalkkioista ja matkoista maksettavat korvaukset. Kela-korvaus vähennetään apteekissa tai lääkäriasemalla suoraan laskusta. Korvauksen voi saada suoraan myös sairauden tai kuntoutuksen vuoksi tehdyn taksimatkan kustannuksista.