Ajankohtaista koronatilanteesta

 

Tälle sivulle on koottu tietoa siitä, miten koronavirustilanne (COVID-19) vaikuttaa Kelan tukiin ja palveluihin. Hakemusten käsittely voi ruuhkautua epidemian aikana. Sivua päivitetään tilanteen kehittyessä.

Kasvomaskien korvaaminen

Kasvomaskien käytöstä annetun suosituksen mukaan jokainen hankkii maskinsa itse. Jos kunnan alueella on maskisuositus, kunnan pitää huolehtia, että kaikkein heikoimmassa asemassa olevat saavat maskeja ilmaiseksi.

Kelasta ei saa erillistä korvausta maskeista. Maskeista aiheutuvat kustannukset sisältyvät toimeentulotuen perusosaan.

Mitä etuutta voit saada tilanteessasi?

Etuuksien hakeminen ja liitteet

Hakemukset ja liitteet kannattaa toimittaa verkossa.

  • Puhelimella otettu hyvälaatuinen valokuva kelpaa liitteeksi.
  • Verkossa näkee myös, jos jokin liite puuttuu tai hakemusta pitää muuten täydentää.
  • Jos hakemuksestasi puuttuu tietoja tai sinulta odotetaan toimenpiteitä, otamme sinuun yhteyttä. Muista ilmoittaa verkossa puhelinnumero, josta sinut tavoittaa.

Voit myös lähettää hakemukset ja liitteet Kelaan postitse. Osoite on

Kansaneläkelaitos
PL 10
00056 KELA

Hakemuslomakkeita voi tulostaa Kelan verkkosivuilta.

Jos sinulla ei ole omia laitteita, internetyhteyttä tai tulostinta, soita Kelan puhelinpalveluun.

Milloin päätös tulee?

Kela.fistä voit tarkistaa tuoreen tiedon hakemusten keskimääräisistä käsittelyajoista etuuksittain.

Oman hakemuksesi tilanteen ja päätöksen voit tarkistaa verkkoasiointipalvelusta

Kelan asiakaspalvelusta saat neuvontaa ja apua hakemuksen tekemisessä ja täydentämisessä, mutta asiakaspalvelussa ei ole tarkkaa tietoa siitä, milloin saat päätöksen hakemukseesi.

Etuuksien takaisinperintä

Kela voi sopia asiakkaan kanssa, että etuuksien takaisinperintää tai opintolainojen takaussaatavien perintää lykätään. Perintää voidaan lykätä 6 kuukaudella, jos koronaviruksesta johtuva poikkeustilanne aiheuttaa sinulle taloudellisia vaikeuksia. Elatusavun perintää ei voi kuitenkaan lykätä.

Asiakaspalvelu

Verkkoasiointipalvelussa voit lähettää etuusasioihin liittyviä viestejä ja kysyä neuvoa.

Puhelimessa voit hoitaa useimmat Kela-asiat.

  • Suomen- ja ruotsinkieliset puhelinpalvelut ovat avoinna arkisin klo 9–16.
  • Englanninkielinen puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–15.
  • Puhelinpalvelu arabiaksi, somaliksi ja venäjäksi on avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9–12.

Varaa aika puhelinpalveluun, jos sinulla on paljon selvitettävää.

Suurin osa palvelupisteistä on avoinna normaalisti, mutta osa palvelee vain ajanvarauksella.

  • Tarkista aukiolo ja palvelutapa palvelupistehausta.
  • Tarvittaessa Kelan asiantuntija voi varata asiakkaalle käyntiajan.
  • Jos käynti palvelupisteessä on välttämätön, pyydämme, että noudatat hyvää käsihygieniaa ja pidät etäisyyttä muihin.
  • Ethän tule paikalle, jos sinulla on flunssan oireita, olet karanteenissa, olet matkustanut ulkomailla viimeisen kahden viikon aikana tai olet altistunut koronavirukselle.
  • Olemme tehostaneet palvelupisteiden puhdistamista ja hygieniasta huolehtimista.

Huom! Asiakaspalvelussa ei voida vaikuttaa hakemusten käsittelyaikaan eikä tiedetä, milloin päätös tulee. Kela.fistä voit tarkistaa tuoreen tiedon hakemusten käsittelyajoista etuuksittain

Lue lisää