Miksi Kela mainostaa?

Etuuksista ja palveluista viestiminen on Kelan lakisääteinen tehtävä. Osana muuta asiakasviestintää hyödynnämme myös ostettua näkyvyyttä, toisin sanoen mainontaa. Näin esimerkiksi tieto etuusmuutoksista ja uusista asiointitavoista tavoittaa asiakkaat mahdollisimman tehokkaasti. 

Lakisääteisen tiedottamisvelvollisuuden täyttäminen vaatii, että Kelan viestintä mukautuu mediakentän ja viestintäkanavien muutoksiin. Perinteinen viestintä, esimerkiksi tiedotteet ja esitteet, eivät nykypäivänä yksinään tavoita moninaisia asiakasryhmiämme kattavasti.

Mainonta on ollut osa Kelan viestintää jo vuosia.

Palautteen perusteella myös asiakkaat odottavat meiltä aktiivista viestintää. Mainonta on yksi keino vastata näihin odotuksiin. Mainonnalla varmistamme, että viestimme näkyvät ja kuuluvat niissä kanavissa, joita asiakkaamme muutenkin käyttävät.  

Esimerkiksi sosiaalisen median ja nykyaikaisen digimainonnan keinoin tavoitamme sellaisia asiakkaita ja sidosryhmiä, joita viestintämme ei muissa kanavissa saavuta.

Näkyvyyden pelisäännöt ovat kaikille samat. Kilpailemme samasta mediatilasta esimerkiksi kaupallisten toimijoiden kanssa.

Jos haluamme varmistaa viestiemme tavoittavuuden, näkyvyydestä on nykypäivänä oltava valmis maksamaan. Esimerkiksi käyttäjien tavoittaminen sosiaalisessa mediassa ei ole suinkaan ilmaista. Ilman mainosbudjettia Facebook-viestintä ei tavoita asiakkaita.

Sisältö on turha, kunnes se tavoittaa kohderyhmänsä. Tuotamme vuosittain melkoisen määrän eri asiakasryhmille suunnattuja viestinnällisiä sisältöjä Kela-asioiden hoitamisen tueksi. Tunnetko jo asiakasverkkomediamme Elämässä.fin asiakastarinat? Entäpä tiiviit ja nopealukuiset vinkkijutut eli Kela-tärpit, jotka palkittiin vuonna 2018 Vuoden selväsanainen -palkinnollakin? Facebookissa Kela-Kerttu palvelee lapsiperheiden Kela-asioissa, ja Kysy Kelasta -palstoilla voi kysyä ohjeita etuusasiantuntijoiltamme ilman jonotusta puhelinpalveluun.

Näitäkin kaikkia markkinoimme verkkomainonnalla, jotta hyödylliseksi koetut sisällöt ja palvelut tavoittavat asiakkaat.  

Toki viestimme myös verkon ulkopuolella: vuosittain julkaisemme esimerkiksi 8 esitettä selkosuomeksi ja selkoruotsiksi. Kerran vuodessa julkaistaan Elämässä-opas, jota jaetaan Kelan palvelupisteiden lisäksi esimerkiksi terveyskeskuksissa, apteekeissa ja kioskeilla.

Mitä Kela mainostaa?

Mainonnalla pyrimme ennen kaikkea ohjaamaan ja opastamaan asiakkaitamme verkkoasioinnissa. Vuonna 2018 jo 69 % kaikista Kelaan saapuneista hakemuksista tehtiin verkossa. Kelaan toimitetuista yli 20,5 miljoonasta liitteestä verkossa lähetettiin 60 %.

Verkkoasiointi on Kelan useista eri palvelumuodoista kustannuksiltaan yksi tehokkaimmista. Se säästää Kelan ja samalla myös yhteiskunnan varoja. Kun asiakas hoitaa asiansa perinteisesti Kelan palvelupisteessä, asiointikerran kustannus on noin 10 euroa. Verkkoasioinnissa taas puhutaan muutamista kymmenistä senteistä.

Kun yhä suurempi osa asiakkaistamme hoitaa asiansa itse verkossa, voimme palvella entistä paremmin niitä asiakkaita, jotka tarvitsevat henkilökohtaista neuvontaa.

Verkkoasioinnin markkinoinnin lisäksi hyödynnämme mainontaa etuusviestinnän tukena. Markkinoimme myös Kanta-palveluita sekä sidosryhmille suunnattua Sosiaalivakuutus.fi-mediaa. Mainonnalla varmistamme myös, että Tutkimusblogissa julkaistu tieto tavoittaa oikeat sidosryhmät ja on käytettävissä, kun keskustellaan ja tehdään päätöksiä sosiaaliturvan kehittämisestä.     

Erityisesti hyödynnämme markkinoinnissa kustannustehokasta digimainontaa. Digimainonnan tehokkuus perustuu tarkkaan kohdentamiseen: tieto palvelukanavista ja etuuksista tavoittaa kohderyhmät oikea-aikaisesti. Kohderyhmästä riippuen mainokset voivat näkyä esimerkiksi Facebookissa, Twitterissä tai eri medioiden verkkosivuilla.

Ehkä joskus mainostaminen käy tarpeettomaksi, kun pystymme tarjoamaan niin kansalaisille kuin päättäjillekin tiedon ajankohtaisista Kela-asioista automaattisesti. Mutta niin kauan kuin sidosryhmiemme täytyy itse etsiä tiedot, kerromme niiden olemassaolosta hyödyntäen kaikkia viestinnän keinoja – myös mainontaa.