Näin hoidat Kela-asiat koronatilanteessa 

Koronaepidemian takia suosittelemme, että hoidat Kela-asiat

  1. verkossa
  2. puhelimessa.

Koronaepidemian aikana toivomme, että vältät asiointia palvelupisteessä. Puhelimessa saat samanlaista henkilökohtaista neuvontaa ja voit hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteessä.

Huom.! Asiakaspalvelijamme eivät pysty vaikuttamaan hakemusten käsittelyaikaan tai kertomaan, milloin saat päätöksesi. Voit tarkistaa hakemusten ajantasaiset käsittelyajat etuuksittain kela.fistä. 

Verkossa

Verkossa voit hakea useimpia etuuksia, lähettää liitteitä, tarkistaa päätöksen ja lähettää viestejä. Kun ilmoitat verkossa puhelinnumeron, josta sinut tavoittaa, Kelan asiantuntija voi tarvittaessa olla sinuun yhteydessä.

Puhelimessa

Puhelimessa voit hoitaa useimmat Kela-asiat.

  • Suomen- ja ruotsinkieliset puhelinpalvelut ovat avoinna arkisin klo 9–16.
  • Englanninkielinen puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–15.
  • Puhelinpalvelu arabiaksi, somaliksi ja venäjäksi on avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9–12.
  • Tarkista palvelunumerot ja soita

Puhelinajan varaaminen

Jos selvitettävää on paljon, voit varata ajan Kelan puhelinpalveluun. Kun Kelan työntekijä soittaa, puhelu ei maksa sinulle mitään. Varaa aika verkossa tai soittamalla palvelunumeroon.

Palvelupisteessä käyminen

Jos kuitenkin tulet käymään

  1. huolehdi käsihygieniasta
  2. pidä 2 metrin turvaväli muihin
  3. käytä omaa kasvomaskia.

Älä tule paikalle, jos sinulla on koronavirustartuntaan sopivia oireita, olet karanteenissa, olet käynyt ulkomailla viimeisen 10 päivän aikana tai tiedät altistuneesi koronavirukselle.

Suurin osa palvelupisteistä on avoinna normaalisti, mutta osa palvelee vain ajanvarauksella. Ennen kuin tulet käymään, toimi näin:

  • Tarkista aukiolo ja palvelutapa palvelupistehausta.
  • Jos palvelupiste palvelee vain ajanvarauksella, soita Kelan puhelinpalveluun. Puhelimessa asiasi voidaan usein hoitaa saman tien.
  • Jos asiointi ei onnistu puhelimessa ja käynti palvelupisteessä on välttämätön, Kelan asiantuntija voi varata sinulle käyntiajan.
  • Verkossa voit itse varata puhelinajan. Kun Kelan asiantuntija soittaa sinulle, puhelu ei maksa mitään.

Palvelupisteissä on käytössä useita toimintatapoja, joilla pyritään vähentämään tartuntariskiä. Asiakkaita ei opasteta lähekkäin aulatilassa, vaan opastusta saa palvelutiskiltä. Valtaosassa palvelupisteistä on käytössä turvalasit tai pisarasuoja, joilla voidaan varmistaa turvallinen etäisyys asiakkaan ja Kelan työntekijän välillä.

Lue lisää