Näin tilaat taksin

Jos sinulla on oikeus Kelan korvaamaan taksimatkaan, tilaa taksi alueellisesta tilausnumerosta. Saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun. Jos tilaat taksin muulla tavoin, Kela ei korvaa matkaasi. Ahvenanmaalla taksi tilataan poikkeuksellisesti suoraan autoilijalta.

  1. Tilaa matka edeltävänä päivänä viimeistään klo 14.00. Tilaa matka alueellisesta numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti tai olet unohtanut tilata taksin edellisenä päivänä. Voit tilata samalla kertaa kaikki tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle.
  2. Puhelun yhteydessä saat tiedon, mihin aikaan auto noutaa sinut. Saat myös halutessasi tekstiviestillä tiedon, kun auto on hyväksynyt tilauksen, sekä kuljettajan puhelinnumeron. Samassa kuljetuksessa voi olla myös muita matkustajia, mikä saattaa vaikuttaa matkustusaikoihin. Lue lisää matkojen yhdistelystä. Koronaviruksen aiheuttaman tilanteen vuoksi  asiakkaiden taksimatkoja ei poikkeuksellisesti yhdistellä eli samaan kuljetukseen ei tule muita asiakkaita.
  3. Jos taksi ei saavu sovittuna aikana, soita uudelleen alueelliseen tilausnumeroon.
  4. Jos tilaamasi matkaan tulee muutoksia tai se peruuntuu, ilmoita siitä viipymättä alueelliseen tilausnumeroon. Palveluntuottajalla on oikeus veloittaa asiakkaalta peruuttamatta jäänyt tilaus.
  5. Muista näyttää autoilijalle Kela-korttisi tai henkilötodistus ennen matkan alkamista.

Jos sinulla on pitkäaikainen taksin käyttöön oikeuttava todistus, voit tilata matkan myös palveluntuottajan verkkosivujen kautta.  Lisätietoja saat alla olevilta palveluntuottajilta. 

Alueelliset tilausnumerot

Kun tilaat taksin, sinulta kysytään seuraavia matkan järjestämiseen liittyviä tietoja:

  • peruste taksin käytölle (terveydentila tai puutteelliset liikenneolosuhteet)
  • nimi ja henkilötunnus
  • osoite, josta auto noutaa sinut
  • matkan määränpää (esim. sairaala)
  • kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • mahdolliset apuvälineet ja apteekissa käynti
  • mahdollinen saattaja
  • puhelinnumero, josta sinut tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.

Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton. Jos et tiedä mihin alueeseen kuntasi kuuluu, voit tarkistaa sen kuntalistasta (pdf).

Maakunta

Palveluntuottaja ja tilausnumero 1.1.2022 alkaen

Etelä-Karjala

Taksi Saimaa Oy, 0800 555 123
 Anna palautetta

Taksi Päijänne Oy , 0800 02 187
Anna palautetta

Etelä-Pohjanmaa

Keskustaksi Oy, 0800 92 440
 Anna palautetta

Vaasan Ulataksi Oy (Pohjanmaan Kelavälitys), 0800 500 100
Anna palautetta

Etelä-Savo   

DRide Oy (DRide, Alueellinen Kelataksi), 0800 415 700
Anna palautetta

Ekvator Oy (Etelä-Savon Taksivälitys), 0800 306 600
Anna palautetta

Kainuu

Kainuun Taksivälitys Oy (KORPITAXI), 0800 93 399
Anna palautetta

Menevä Oy, 0800 02 189
Anna palautetta

Kanta-Häme   

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 616
Anna palautetta

Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 57
Anna palautetta

Keski-ja Pohjois-Pohjanmaa

Pohjois-Suomen Taksi Oy (Otaxi Kelataksi), 0800 93 377 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 93 311)
Anna palautetta

Tampereen Aluetaksi Oy, 0800 415 720 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 415 730)
Anna palautetta

Keski-Suomi 

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 608
Anna palautetta

Menevä Oy, 0800 021 83
Anna palautetta

Kymenlaakso  

DRide Oy (Dride, Alueellinen Kelataksi), 0800 415 750
Anna palautetta

Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 05 163
Anna palautetta
 

Lappi

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 610
Anna palautetta

Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 54
Anna palautetta

Pirkanmaa 

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 606
Anna palautetta

Tampereen Aluetaksi Oy, 0800 415 710
Anna palautetta

Pohjanmaa

Vaasan Ulataksi Oy (Pohjanmaan Kelavälitys), 0800 500 500 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 500 600)
Anne palautetta

Keskustaksi Oy, 0800 92 444 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 92 446)
Anna palautetta

Pohjois-Karjala

Joensuun Taksi Oy (Taksi Itä-Suomi), 0800 101 000
Anna palautetta

Menevä Oy, 0800 02 185
Anna palautetta

Pohjois-Savo   

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 614
Anna palautetta

Joensuun Taksi Oy (Taksi Itä-Suomi), 0800 102 000

Päijät-Häme

Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 60
Anna palautetta

Lahden Aluetaksi Oy, 0800 30 123
Anna palautetta

Satakunta 

Taksi Helsinki Oy, 0800 41 4612
Anna palautetta

Keskustaksi Oy, 0800 92 442
Anna palautetta

Uusimaa

Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 05 150 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 05 151)
Anna palautetta

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 600 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 414 601)
Anna palautetta

Varsinais-Suomi 

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 603 (ruotsinkielinen tilausnumero: 0800 414 604)
Anna palautetta

Menevä Oy, 0800 021 80 (ruotsinkielinen numero: 0800 021 82)
Anna palautetta

Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. EU tietosuoja-asetuksen mukainen rekisterinpitäjä on Kela.

Vakiotaksiasiakkaat

Jos käyttämäsi kuljettaja ei aja Kelan korvaamia taksimatkoja 1.1.2022 jälkeen, ole yhteydessä oman alueesi tilauskeskukseen selvittääksesi, miten saat vakiotaksin käyttöösi.

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata matkan tekstiviestillä.

Tilausvälityskeskus saa Kelasta tiedon oikeudestasi taksin käyttöön

Kelassa on käytössä sähköinen kyselypalvelu (TAKSO), jonka kautta se voi välittää tietoja tilausvälityskeskukseen. Jos olet toimittanut Kelaan pitkäaikaisen todistuksen oikeudesta taksin käyttöön (Todistus matkakorvausta varten, SV 67), tilausvälityskeskus saa Kelasta tiedon, millaiseen kulkuneuvoon sinulla on oikeus (taksi, invataksi, paaritaksi tai esteetön kulkuneuvo).

TAKSOn kautta välittyy myös tieto siitä, onko sinulla oikeus käyttää vakiotaksia ja peritäänkö matkastasi omavastuu. Omavastuuta ei peritä, jos vuosiomavastuusi on täyttynyt.  

Voit pyytää palveluntuottajaa lisäämään tietoihisi, jos tarvitset erityistä apua matkan aikana tai mukaasi tulee apuvälineitä.

Miten toimin, jos tilattu taksi ei tule ja joudun tekemään matkan muulla tavoin?

Tilausvälityskeskus vastaa siitä, että kaikki maakunta-alueen asiakkaat saavat taksin tilauksensa mukaisesti.

Jos tilausvälityskeskus ei pysty järjestämään ennalta sovittua taksimatkaa, jolloin joudut turvautumaan muuhun matkustustapaan, ota yhteyttä tilausvälityskeskukseen. Tilausvälityskeskus korvaa sinulle muulla tavoin tehdystä matkasta aiheutuneet tarpeelliset kustannukset täysimääräisesti.

Asiakaspalautteet ja kysymykset

Jos haluat antaa palautetta tai sinulla on kysyttävää taksimatkastasi, ota yhteyttä siihen tilausvälityskeskukseen, josta tilaat matkasi.