Kelan asiakaspalvelu
Asioi verkossa
Kysymyksiä ja vastauksia
- Ukrainan sodan vaikutukset
- Lue vastauksia kysymyksiin koskien Ukrainan sotaa ja Kelan etuuksia.
- Maksupäivät
- Tarkista etuuksien maksupäivät.
- Chattirobotti
- Kela-Kelpo vastaa lapsiperheisiin, yleiseen asumistukeen, toimeentulotukeen ja opiskelijoiden etuuksiin liittyviin yleisiin kysymyksiin.
- Kela sosiaalisessa mediassa
- Vastaamme yleisiin kysymyksiin Facebookissa ja Instagramissa.
Soita Kelaan
- Puhelinpalvelu arkisin 9−16
- Alkuviikosta ja iltapäivisin puhelinpalvelussa voi olla ruuhkaa.
- Puhelinpalvelu muilla kielillä
- Ruotsiksi, saameksi ja englanniksi.
- Kansainväliset tilanteet arkisin 10−15
- Muutatko ulkomaille tai Suomeen? Kysy sosiaaliturvasta kansainvälisissä tilanteissa.
- Perintäkeskus arkisin 10−15
- Kysy maksusuunnitelman sopimisesta, saamastasi perintäkirjeestä tai maksuvapautuksista.
Tule käymään
- Aukioloajat ja osoitteet
- Tarkista palvelu- ja asiointipisteiden osoitteet ja aukioloajat. Lähetä posti osoitteella Kela, PL 10, 00056 KELA.
- Palvelupiste vai asiointipiste?
- Kelan palvelupisteessä saat henkilökohtaista neuvontaa, asiointipisteessä eri viranomaisten yleistä opastusta.
- Etäpalvelu
- Etäpalvelussa voit puhua Kelan palveluasiantuntijan kanssa tietokoneen kuva- ja ääniyhteydellä.
Toisen puolesta asiointi
- Kuka ja miten
- Tarkista kuka voi asioida puolestasi ja minkälaisen valtuutuksen hän tarvitsee sinulta.
- Valtakirjalla
- Valtakirjalla täysi-ikäinen henkilö voi asioida puolestasi puhelimessa, palvelupisteessä ja kirjeellä.
- OmaKelassa
- Suomi.fi-valtuudella voi seurata täysi-ikäisen henkilön hakemuksen käsittelyä ja nähdä tulevat maksut OmaKelassa. Alaikäisen puolesta ei voi asioida verkossa.