Toistaiseksi Kelan asiakkaat eivät voi varata puhelinaikaa verkossa

Henkilöasiakkaat eivät voi toistaiseksi varata itse verkossa aikaa Kelan puhelinpalveluun. Tarvittaessa Kelan työntekijä tai yhteistyökumppani voi varata asiakkaalle ajan. Kela keskittyy palvelemaan asiakkaita puhelinpalvelussa.

Henkilöasiakas ei voi varata itse puhelinaikaa verkossa 14.2. alkaen. Kelan puhelinpalveluun tulee aiempaa enemmän puheluita ja asiakaspalvelun työntekijöiden työpanosta tarvitaan nyt sinne. Rajoitus on väliaikainen, ja sen tarpeellisuutta arvioidaan jatkuvasti.

Henkilöasiakas voi itse peruuttaa varatun ajan myös 14.2. jälkeen. Jos varausta täytyy siirtää, henkilöasiakkaan tulee ottaa yhteyttä Kelan asiakaspalveluun.

Kelan puhelinpalvelussa voi hoitaa samoja asioita kuin ajanvarauksella. Tarvittaessa asiakkaalle voidaan varata aika puhelinpalveluun tai palvelupisteeseen.

Halutessasi asiakas voi myös hyödyntää takaisinsoittopalvelua. Kelan palveluasiantuntija soittaa tunnin kuluessa, ja puhelu on asiakkaalle maksuton.

Kelan yhteistyökumppani voi jatkossakin varata asiakkaalleen puhelinajan

Kelan yhteistyökumppanit, kuten sosiaalipalveluiden, työllisyyspalveluiden tai terveydenhuollon edustajat, voivat edelleen varata asiakkailleen puhelinaikoja verkossa. Aika kannattaa varata esimerkiksi, jos asiakkaasi elämäntilanne on monimutkainen tai hänellä on paljon selvitettäviä asioita.

Asiakkaan pyynnöstä voit myös tarkistaa tai peruuttaa hänelle aiemmin tehtyjä varauksia. Myös tämän voit tehdä verkossa.

Ajanvarausjärjestelmään pitää kuitenkin tunnistautua, ja organisaatiosi tietojen pitää löytyä Kelan rekisteristä. Tarkista, mitä tarvitset, jotta voit varata asiakkaallesi ajan verkossa.

Tiedotteesta on 15.2. poistettu Ahvenanmaahan liittyvä poikkeus.   

Lue lisää