Neuvontaa työnantajille

Työnantajan chatti

Chatissä vastataan työnantajan kysymyksiin ma–pe klo 9–15. Chatissä saa yleisneuvontaa

  • sairauspäivärahoista
  • äitiys-, isyys- ja vanhempainrahoista, perhevapaakorvauksesta ja vuosilomakustannuskorvauksesta
  • kuntoutuksesta ja kuntoutusrahasta
  • näihin etuuksiin liittyvistä lisäselvityksistä ja todistuksista.

Chatissä ei vastata yksittäistä asiakasta koskeviin kysymyksiin eikä työterveyshuoltoa koskeviin kysymyksiin.

Puhelinpalvelu työnantaja-asiakkaille

Työnantajalinja palvelee ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 241.  

Työnantajalinjalla voit kysyä etuuden hakemisesta, käsittelyvaiheesta ja päätöksestä. Voit kysyä myös liitteistä, lisäselvityksistä ja siitä, miten palkkatiedot ilmoitetaan eri etuuksiin.

Jos asiasi liittyy työehtosopimukseen, kysythän neuvoa työnantajajärjestöltä.

Työnantajalinjalla saat etuuskohtaista neuvontaa:

  • jos asiasi koskee lapsiperheiden etuuksia, valitse numero 1
  • jos asiasi koskee sairauden vuoksi maksettavia etuuksia, valitse numero 2
  • muissa asioissa valitse numero 3.

Tarkistamme tarvittaessa soittajan oikeuden saada tietoa.

  • Työterveyshuollon neuvonta

Työterveyshuollon korvauksiin liittyviä neuvonta- ja hakemusasioita varten on omat yhteystietonsa.

Kansainväliset tilanteet

Kelan kansainvälisten asioiden keskus vastaa kysymyksiin, jotka liittyvät lähetettyihin työntekijöihin, ulkomailta palkattaviin työntekijöihin tai maasta- ja maahanmuuttokysymyksiin. Keskus palvelee numerossa 020 634 0200 arkisin klo 10–15. 

Kela palvelee myös Helsingin ja Tampereen International House -palveluissa. Palvelut on suunnattu yrityksille ja työnantajille ulkomaiseen työvoimaan ja sen rekrytointiin liittyvissä kysymyksissä.

Suojattu sähköposti

Jos asiasi ei ole kiireellinen, voit kysyä neuvoa myös suojatulla sähköpostilla. Kela vastaa suojattuun sähköpostiviestiin 2 työpäivän kuluessa.

Työnantajan osoite ja osoitteenmuutokset

Kela lähettää päiväraha- ja työterveyshuollon korvausten päätökset hakemuksessa ilmoitettuun työnantajan osoitteeseen. Osoitteenmuutoksista ei tarvitse ilmoittaa Kelaan, vaan tärkeintä on, että hakemuksissa on oikea osoite.

Osoite kannattaa päivittää myös YTJ-tietoihin (ytj.fi). Kela käyttää YTJ-osoitetta esimerkiksi päivärahojen takaisinperintätilanteissa.

Tekninen tuki

Jos sinulla on teknisiä ongelmia palvelun kanssa, ota yhteyttä tekniseen asiakastukeemme

  • puhelimitse numeroon 020 634 7787 arkisin klo 7–17
  • sähköpostitse osoitteeseen tekninentuki@kela.fi.

Muissa asioissa voit soittaa Kelan yleisiin palvelunumeroihin, joissa vastataan arkisin klo 9–16.

Lue lisää