Asioi verkossa
Asiakaspalvelu yhteistyökumppaneille
Neuvontaa
- Yhteistyökumppanien chatti
- Chatissä saat yleisneuvontaa. Chatti-ikkuna näkyy sivun alalaidassa, kun palvelu on auki.
- Palvelunumerot
- Viranomaislinja ja muut palvelunumerot kumppaneille.
- Luento- ja koulutuspyynnöt
- Yhteistyökumppanit voivat pyytää Kelalta koulutusta tai luentoa. Lähetä pyyntö osoitteeseen esittelypyynnot@kela.fi. Vastaamme 1–2 viikon kuluessa.
- Suojattu sähköposti
- Kysy neuvoa suojatulla sähköpostilla, vastaamme 2 arkipäivän kuluessa.
- Oikeus saada tietoja
- Voit saada asiakasta koskevia tietoja vain, jos hän on antanut luvan tai jos sinulla on lakiin perustuva tiedonsaantioikeus.
Verkkoasiointi
- Asiointipalvelut
- Voit hoitaa monia asioita verkossa. Tutustu Kelan yhteistyökumppaneille suunnattuihin asiointipalveluihin.
- Kirjautuminen ja valtuudet
- Tarvitset Suomi.fi-valtuudet ja tunnistautumisvälineen voidaksesi kirjautua yhteistyökumppaneiden asiointipalveluihin.
- Tekninen tuki
- Jos sinulla on teknisiä ongelmia verkkoasioinnissa, ota yhteyttä: tekninentuki@kela.fi tai 020 634 7787.
Maksuliikenne
- Laskutusohjeet
- Laskutusohjeet palveluntuottajille.
- Etuuden maksaminen kunnalle
- Kunta voi joissakin tilanteissa hakea asiakkaan etuuden maksua itselleen.
- Tilitykset
- Ohjeet kunnille lastenhoidontuen ja työmarkkinatuen maksamisesta.
- Valtion korvaus
- Kela maksaa valtion korvausta julkiselle terveydenhuollolle hoitokustannuksista ja kunnille kiireellisen sosiaalipalvelun kustannuksista.
Hyödyllistä tietoa
- Hakemusten käsittelyajat
- Sivulta näet ajantasaiset tiedot hakemusten keskimääräisistä käsittelyajoista.
- Etuusohjeet
- Etuusratkaisijat käyttävät etuusohjeita apunaan ratkaisutyössä. Ohjeet ovat pdf-muodossa.
- Laskurit
- Arvioi tuen määrää laskurilla.
- Tilaa uutiskirje
- Kela julkaisee kumppaneilleen useita uutiskirjeitä eri aiheista.
- Tutustu tärppeihin (elämässä.fi)
- Hyödynnä tärppejä, kun tarvitset tiivistä tietoa Kelan etuuksista.