Asiointipalveluissa voi esiintyä käyttökatkoja 17.5. klo 23–04 Lisätietoja
Asiointipalveluissa käyttökatko 21.5. klo 6–20 Lisätietoja
Ajanvarausjärjestelmässä käyttökatko 21.5. klo 6–20 Lisätietoja
Kelan etäpalveluissa on havaittu häiriö Lisätietoja
Asioi verkossa
Asiakaspalvelu
Lääkärinlausunnot ja -todistukset eri elämäntilanteissa
Tässä osiossa on tietoa lääkäreille lääkärinlausuntojen ja lääkärintodistusten kirjoittamisesta.
Huolellisesti tehty lausunto on potilaasi etu
Kela tarvitsee lääkärinlausuntoja ja -todistuksia useiden etuus- tai kuntoutushakemuksien liitteiksi. Lääkärinlausunnon tai -todistuksen perusteella Kela arvioi asiakkaansa oikeutta etuuteen tai kuntoutukseen.
Huolellisesti laadittu lääkärinlausunto vähentää lisäselvitysten tarvetta ja nopeuttaa hakemuksen käsittelyä.
Etävastaanoton perusteella tehdyt lausunnot
Etävastaanottoon perustuvaa lääkärinlausuntoa koskevat samat tieto- ja laatuvaatimukset kuin vastaanotolla tehtyä. Lausunnossa pitää kertoa, että arviointi on tehty etävastaanotolla. Kerro lisäksi
- miten ja missä etävastaanotto pidettiin
- miten potilaan henkilöllisyys on varmistettu etävastaanotolla.
Käytä ensisijaisesti sähköisiä todistuksia ja lausuntoja
Käytä sähköistä todistusta, jos se on käytettävissä. Saat todistuksen tai lausunnon ensisijaisesti organisaatiosi käyttämästä potilastietojärjestelmästä.
Pdf-muotoiset lomakkeet ja paperilomakkeet
Jos et voi käyttää sähköistä todistusta, löydät pdf-muotoiset lomakepohjat
Voit myös tilata paperilomakkeita Kelan lomakevarastosta lähettämällä sähköpostia osoitteeseen lomakevarasto@kela.fi.
Huomaa, että pdf-lomakkeita tai paperilomakkeita ei enää päivitetä.
Millaisen lausunnon asiakas tarvitsee
Alla on kerrottu, millaisen lausunnon Kelan asiakas tarvitsee etuuksia hakiessaan.