Varaa aika

Jos sinulla on paljon selvitettävää, ajanvaraus on hyvä tapa hoitaa asiat kerralla kuntoon. Palvelemme ajanvarauksella puhelinpalvelussa ja palvelupisteissä.

Verkossa voit itse varata vain puhelinaikoja. Tarvittaessa voimme puhelinpalvelussa tai palvelupisteellä varata sinulle käyntiajan palvelupisteelle.

Huom.! Kelan verkkoajanvarauksessa olleen häiriön takia osa ajanvarauksista on kohdentunut virheellisesti vuodelle 2022. Otamme yhteyttä ajanvarauksen tehneisiin asiakkaisiin ja sovimme uuden ajan.

Näin varaat puhelinajan

  1. Varaa aika verkossa. Tarvitset puhelinnumeron ja suomalaisen henkilötunnuksen.
  2. Voit varata ajan myös puhelimessa.
  3. Jos varaat ajan toisen henkilön puolesta, käytä ajanvarauksessa hänen tietojaan. Jos myös hoidat ajanvarausasiat hänen puolestaan, ota mukaan valtakirja.

Ajanvaraus palvelupisteeseen

Verkossa ei tällä hetkellä voi itse varata aikaa palvelupisteeseen.

Useimmat asiat voi kuitenkin hoitaa puhelimessa, eikä käyntiä palvelupisteeseen tarvita. Puhelinpalvelussa voimme tarvittaessa varata sinulle käyntiajan. Soita puhelinpalveluun myös, jos lähin palvelupiste on avoinna vain ajanvarauksella. Useimmiten asia ratkeaa soittamalla.

Jos tulet käymään, ja asiasi hoitaminen vaatii enemmän aikaa, palvelupisteen työntekijä voi varata sinulle ajan.

Näin perut ajan

  1. Peru aika verkossa. Saat peruttua ajan käyttämällä varausnumeroa, jonka sait aikaa varatessasi.
  2. Jos sinulla ei ole varausnumeroa, soita puhelinpalveluun.

Näin varaudut puhelin- ja käyntiaikaan

  1. Jos olet varannut puhelinajan, Kelan palveluasiantuntija soittaa sinulle sovittuna ajankohtana. Puhelu tulee tuntemattomasta numerosta.
  2. Ota etukäteen esille kaikki asiapaperit, jotka voivat helpottaa asiasi hoitamista. Tällaisia voivat olla esim. palkkakuitti tai lääkärintodistus.
  3. Jos tulet käymään, ota mukaasi myös henkilöllisyystodistus (ajokortti, kuvallinen Kela-kortti tai passi) ja verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne.
    • Jos käynti palvelupisteessä on välttämätön, pyydämme, että noudatat hyvää käsihygieniaa ja pidät etäisyyttä muihin.
    • Ethän tule paikalle, jos sinulla on flunssan oireita, olet karanteenissa, olet matkustanut ulkomailla viimeisen kahden viikon aikana tai olet altistunut koronavirukselle.

Jos tarvitset tulkkausta

Voit pyytää kielitulkkausta missä tahansa Kelan palvelupisteessä tai soittamalla puhelinpalveluun. Palveluasiantuntija varaa sinulle tarvittaessa käyntiajan ja tarvitsemasi tulkin asiointia varten.

Jos tarvitset palvelutilanteeseen viittomakielen tulkkia, hae oikeutta tulkkiin Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksesta.

Jos sinulla on turvakielto

Älä tee ajanvarausta verkossa. Ajanvarauspalvelua antavat palveluasiantuntijat eivät näe turvakiellon piirissä olevia tietojasi.