Asiointipalveluissa käyttökatko 21.5. klo 6–20 Lisätietoja
Ajanvarausjärjestelmässä käyttökatko 21.5. klo 6–20 Lisätietoja
Kelan etäpalveluissa on havaittu häiriö Lisätietoja
Asioi verkossa
Asiakaspalvelu
Lääkärinlausunnot ja -todistukset eri elämäntilanteissa
Tässä osiossa on tietoa lääkäreille lääkärinlausuntojen ja lääkärintodistusten kirjoittamisesta.
Huolellisesti tehty lausunto on potilaasi etu
Kela tarvitsee lääkärinlausuntoja ja -todistuksia useiden etuus- tai kuntoutushakemuksien liitteiksi. Lääkärinlausunnon tai -todistuksen perusteella Kela arvioi asiakkaansa oikeutta etuuteen tai kuntoutukseen.
Huolellisesti laadittu lääkärinlausunto vähentää lisäselvitysten tarvetta ja nopeuttaa hakemuksen käsittelyä.
Etävastaanoton perusteella tehdyt lausunnot
Etävastaanottoon perustuvaa lääkärinlausuntoa koskevat samat tieto- ja laatuvaatimukset kuin vastaanotolla tehtyä. Lausunnossa pitää kertoa, että arviointi on tehty etävastaanotolla. Kerro lisäksi
- miten ja missä etävastaanotto pidettiin
- miten potilaan henkilöllisyys on varmistettu etävastaanotolla.
Käytä ensisijaisesti sähköisiä todistuksia ja lausuntoja
Käytä sähköistä todistusta, jos se on käytettävissä. Saat todistuksen tai lausunnon ensisijaisesti organisaatiosi käyttämästä potilastietojärjestelmästä.
Pdf-muotoiset lomakkeet ja paperilomakkeet
Jos et voi käyttää sähköistä todistusta, löydät pdf-muotoiset lomakepohjat
Voit myös tilata paperilomakkeita Kelan lomakevarastosta lähettämällä sähköpostia osoitteeseen lomakevarasto@kela.fi.
Huomaa, että pdf-lomakkeita tai paperilomakkeita ei enää päivitetä.
Millaisen lausunnon asiakas tarvitsee
Alla on kerrottu, millaisen lausunnon Kelan asiakas tarvitsee etuuksia hakiessaan.