Kesälläkin Kela-asiat kannattaa hoitaa verkossa ja puhelimessa

Kesälläkin Kela-asiat kannattaa hoitaa OmaKelassa tai soittamalla puhelinpalveluun. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi, ja uusiin aukioloaikoihin siirrytään 1.6.2021 alkaen.

Voit hoitaa useimmat Kela-asiat verkossa: hakea etuuksia, tarkistaa päätöksen, nähdä milloin etuus maksetaan ja lähettää Kelaan viestejä. Kelan verkkosivuilla chattirobotti neuvoo toimeentulotukeen ja perhe-etuuksiin liittyvissä asioissa. Kysy Kelasta -palstalla voit esittää kysymyksiä ja lukea vastauksia muiden kysymyksiin. Kela palvelee asiakkaita myös Facebookissa ja Instagramissa.

Jos omaan asiaan ei löydy vastausta verkosta, voit soittaa Kelan puhelinpalveluun. Puhelinpalvelu on kesälläkin avoinna maanantaista perjantaihin klo 9–16. Puhelimessa voit hoitaa kaikkia samoja henkilökohtaisia asioita kuin palvelupisteessä. Palvelunumerot on eritelty elämäntilanteittain. Jos et löydä sopivaa numeroa, voit soittaa mihin tahansa numeroon.

Puhelinpalveluun voi myös varata ajan, jolloin Kelasta soitetaan asiakkaalle. Puhelinajan voi varata verkossa tai soittamalla mihin tahansa palvelunumeroon.

Saamenkieliset palvelut kesäkaudella

Kelan pohjoissaamenkielinen puhelin- ja etäpalvelu on avoinna arkisin klo 13–15 numerossa 020 634 2894. Inarin- ja koltansaameksi palvelua saa tulkin välityksellä. Saamenkieliset asiakkaat voivat jättää yhteydenottopyynnön sähköpostiin osoitteeseen saame@kela.fi. Löydät lisätietoa Kelan saamenkielisistä palveluista osoitteesta www.kela.fi/saame.

Palvelupisteiden aukioloajoissa muutoksia 1.6.2021 alkaen

Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi. Kesäaukiolot astuvat voimaan 1.6.2021 alkaen ja päättyvät viimeistään 31.8.2021.

Isompien kaupunkien keskustoissa toimivat palvelupisteet ovat avoinna normaalisti tai lähes normaalisti. Pienempien palvelupisteiden osalta muutoksia on enemmän. Palvelupisteen aukiolotiedot kannattaa tarkistaa kela.fistä.

Koronaepidemian takia käyntejä kannattaa kesälläkin välttää, jos se on mahdollista.

Miten hoidan Kela-asiani, jos se ei onnistu verkossa eikä puhelimessa ja lähin palvelupiste on kiinni?

Monella paikkakunnalla on viranomaisten yhteinen asiointipiste, jossa neuvotaan yleisellä tasolla Kela-asioissa. Kela-asioissa saa neuvontaa myös esimerkiksi Ohjaamoissa, Lähitoreilla ja palvelukeskuksissa. Lisäksi monella paikkakunnalla on Kelan etäpalvelu, eli tietokone, jonka kautta saat Kelan asiantuntijaan kuva- ja ääniyhteyden. Etäpalvelu vastaa palvelua Kelan omassa palvelupisteessä.

Voit myös ottaa yhteyttä kotikuntasi sosiaalipalveluihin, vammaispalveluihin tai terveydenhuoltoon, jossa sinua voidaan auttaa esimerkiksi puhelinajan varaamisessa. Kun sinulle varataan puhelinaika, Kelan asiantuntija soittaa sinulle sovittuna ajankohtana, eikä puhelu maksa mitään.

Paperiposti kannattaa lähettää Kelaan osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 Kela.

Palvelupisteiden aukioloajat 1.6.2021 alkaen: https://www.kela.fi/documents/10180/0/kesan-aukioloajat-2021-liite

Lisää tietoa asiakkaille

Lisää tietoa Kelan kumppaneille