Kuka voi hakea sairaanhoitokorvauksia

Sairaanhoitokorvauksia voi hakea Kelasta

  • henkilöasiakas
  • terveydenhuollon palveluntuottaja suorakorvaussopimuksen perusteella
  • yhteisöasiakas, esimerkiksi sosiaalihuollon toimielin.

Henkilöasiakas

Henkilöasiakkaat-osiosta löytyy ohjeet siihen, miten asiakas hakee sairaanhoitokorvauksia Kelalta.

Kelan asiointipalvelussa asiakas voi katsoa, paljonko hän on saanut Kelasta sairaanhoitokorvauksia. Palveluun kirjaudutaan omilla verkkopankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla. Sairaanhoitokorvausten tiedoissa näkyvät kaikki korvaukset, jotka on maksettu asiakkaalle itselleen tai muulle maksun saajalle, esimerkiksi suorakorvauksena terveydenhuollon palvelujen tuottajalle.

Terveydenhuollon palveluntuottaja

Jos palveluntuottaja on tehnyt Kelan kanssa sopimuksen suorakorvausmenettelystä, se voi hakea Kelasta sairausvakuutuslain mukaisen korvauksen.

Suorakorvausmenettelyssä korvauksen hakuaika on 6 kuukautta palvelun antamisesta. Tilitys haetaan lomakkeella tai konekielisesti.

Palveluntuottaja voi tilata lomakkeita sähköpostilla osoitteesta lomakevarasto(at)kela.fi.

Työnantaja

Työnantajan järjestämät ja maksamat työterveyshuollonpalvelut eivät ole sairaanhoitovakuutuksesta korvattavia kustannuksia. Nämä kustannukset korvataan vain työterveyshuollon kustannuksina.

Jos työnantaja maksaa työntekijöille lisä- tai henkilöstöetuutena sairaanhoidon palveluita, esimerkiksi hammashoitoa, voidaan nämä kustannukset korvata sairaanhoitovakuutuksesta. Korvaus voidaan maksaa suorakorvausmenettelyllä suoraan työntekijälle, jos työntekijä maksaa ensin itse omavastuuosuuden. Tämän jälkeen työntekijä hakee mahdollisen lisäetuuden työnantajalta.

Työnantajalla ei ole suorakorvausoikeutta. Jos työntekijä ei ole saanut suorakorvausta ja työnantaja haluaa maksaa lisäetuutena sairaanhoitokustannuksia, voi työnantaja hakea näistä kustannuksista korvausta työntekijän antaman yksilöidyn valtakirjan perusteella SV131-tilitysmenettelyllä.

Lue lisää