Anvisningar för kommuner gällande reformen av sysselsättningstjänsterna och integrationslagen
På den här sidan finns viktiga anvisningar för kommunerna gällande reformen av sysselsättningstjänsterna (AN24) och integrationstjänsterna (KOTO24). Här finns också sådan information om FPA:s förmåner och tjänster som är relevant med tanke på reformerna. Vi vill stödja kommunerna och de nya sysselsättningsområdena i förändringen och säkerställa att kunderna får de förmåner och tjänster som de behöver också fr.o.m. 1.1.2025. Vi kompletterar anvisningarna under hösten.
Läs också om FPA:s roll i reformen av sysselsättnings- och integrationstjänsterna.
När kommunerna 1.1.2025 tar över ansvaret för att ordna sysselsättningstjänster är det viktigt att säkerställa att arbetslösa arbetssökande också efter reformen får de förmåner som de behöver.
Sådana förmåner från FPA är bl.a.
- arbetslöshetsförmåner
- allmänt bostadsbidrag
- grundläggande utkomststöd
- förmåner vid sjukdom
- rehabilitering och rehabiliteringspenning.
FPA fattar beslut om utbetalning av arbetslöshetsförmåner utifrån arbetskraftspolitiska utlåtanden. I utlåtandet fastställs om personen är en arbetslös arbetssökande och huruvida det finns något hinder för att betala ut en arbetslöshetsförmån. För närvarande får FPA de arbetskraftspolitiska utlåtandena av AN-tjänsterna och av kommunförsöken med sysselsättning. Från 1.1.2025 ges största delen av utlåtandena av de sysselsättningsområden som bildas av kommunerna.
Med tanke på arbetslöshetsförmåner från FPA är det av största vikt att
- det arbetskraftspolitiska utlåtandet kommer in till FPA i tid
- innehållet i det arbetskraftspolitiska utlåtandet är relevant.
Då kan FPA avgöra förmånsansökan och betala ut stödet till den arbetslösa arbetssökanden.
En arbetslös arbetssökande vars inkomster är låga och inte räcker till för nödvändiga utgifter, kan dessutom få allmänt bostadsbidrag och grundläggande utkomststöd från FPA. Sysselsättningstjänsterna kan hänvisa kunden att ansöka om dessa förmåner hos FPA.
Om en arbetslös arbetssökande blir sjuk kan hen få sjukdagpenning från FPA. Tiden med sjukdagpenning dras inte av från maximitiden med grunddagpenning eller inkomstrelaterad dagpenning.
FPA:s rehabiliteringstjänster är avsedda att stödja arbetsförmågan hos arbetslösa arbetssökande. FPA kan betala rehabiliteringspenning för rehabiliteringstiden. FPA och kommunen eller samkommunen i egenskap av arbetskraftsmyndighet kan tillsammans med kunden bedöma om kunden har behov av rehabilitering som FPA ordnar.
Sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen är en verksamhetsmodell där en kommun eller samkommun i egenskap av arbetskraftsmyndighet, välfärdsområdet och FPA tillsammans bedömer vilka tjänster en arbetslös person kan behöva och planerar ändamålsenliga tjänster för hen. Samarbetet mellan arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och FPA säkerställs genom avtal.
Arbetskraftsmyndigheten har till uppgift att tillsammans med samarbetspartner
- bedöma servicebehovet hos arbetslösa kunder som behöver sektorsövergripande stöd
- utarbeta helheter av olika tjänster inom det sektorsövergripande stödet
- svara för att kundernas sysselsättningsprocess framskrider och följs upp.
Arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och den arbetslösa upprättar tillsammans en sektorsövergripande sysselsättningsplan. FPA deltar i upprättandet av planen om den arbetslösa har behov av sådan rehabilitering som ordnas av FPA.
FPA deltar i regionala beredningsgrupper som leds av sysselsättningsområdena och där man planerar verksamhetsmodellen för sektorsövergripande samservice. I fortsättningen är det regionala samarbetet särskilt viktigt när det gäller tjänster för vuxna och unga som behöver sektorsövergripande stöd.
FPA vill delta aktivt i samarbetet. I regel sker deltagandet via en distansförbindelse. På grund av regionala skillnader kan sätten att samarbeta och ha kontakt dock variera. FPA:s riksomfattande myndighetslinje förmedlar vid behov frågor från sysselsättningsområdena till rätt instans med ansvar för det regionala samarbetet vid FPA.
Reformen av sysselsättningstjänsterna ökar kommunernas ansvar för finansieringen av arbetslöshetsförmånerna. Förutom att kommunerna deltar i finansieringen av arbetsmarknadsstödet, ska de också finansiera en del av grunddagpenningen och den inkomstrelaterade dagpenningen.
Dessutom börjar kommunernas finansieringsansvar efter en kortare arbetslöshet än tidigare, och finansieringsandelen ökar stegvis om arbetslösheten drar ut på tiden. Finansieringsansvaret gäller också arbetslöshetsförmåner som betalas under tid med sysselsättningsfrämjande service.
Arbetsmarknadsstöd, grunddagpenning och inkomstrelaterad dagpenning betalas för fem vardagar i veckan. Från och med ingången av 2025 börjar kommunens finansieringsansvar efter att en arbetslös person som bor i kommunen har fått arbetslöshetsförmån i 100 dagar.
Kommunens finansieringsandel är
- 10 procent när arbetslöshetsförmån har betalats ut i 101–200 dagar.
- 20 procent när arbetslöshetsförmån har betalats ut i 201–300 dagar.
- 30 procent när arbetslöshetsförmån har betalats ut i 301–400 dagar.
- 40 procent när arbetslöshetsförmån har betalats ut i över 400 dagar.
- 50 procent när arbetsmarknadsstöd har betalats ut i över 700 dagar.
När en arbetslös arbetssökande övergår från en förmån till en annan, överförs också antalet utbetalningsdagar. Antalet dagar nollställs bara när arbetsvillkoret uppfylls.
Det antal dagar som används vid faktureringen kan avvika från antalet dagar för maximitiden för arbetslöshetsförmånen, eftersom räknesättet är ett annat. Vid faktureringen räknas dagarna alltid som hela dagar, också när kunden får jämkad förmån.
Från början av 2025 kommer FPA att fakturera kommunerna för deras andel av alla tre arbetslöshetsförmåner, dvs. arbetsmarknadsstöd och grunddagpenning som betalas av FPA samt inkomstrelaterad dagpenning som betalas av arbetslöshetskassorna. Det här innebär att FPA tillämpar de gamla bestämmelserna då kommunerna faktureras för arbetsmarknadsstöd för 2024, medan arbetslöshetsförmåner för 2025 faktureras enligt de nya bestämmelserna.
FPA fakturerar kommunerna i efterhand per kalendermånad. Kommunerna får således sina första räkningar enligt de nya bestämmelserna i februari 2025. Arbetsmarknadsstöd, grunddagpenning och inkomstrelaterad dagpenning faktureras separat. Under övergångsperioden kan kommuner därför varje månad få sammanlagt fyra räkningar som gäller finansieringsandelar för arbetslöshetsförmånerna från FPA.
Arbetslöshetsförmån | FPA:s faktura fr.o.m. 1.1.2025 | Kommunens finansieringsandel |
Arbetsmarknadsstöd | Fakturering fortsätter från 1/2025 | Finansieringsandel t.o.m. 31.12.2024
|
Arbetsmarknadsstöd | Ny faktura från 2/2025 | Finansieringsandel fr.o.m. 1.1.2025
|
Grunddagpenning | Ny faktura från 2/2025 | Finansieringsandel fr.o.m. 1.1.2025
|
Inkomstrelaterad dagpenning | Ny faktura från 2/2025 | Finansieringsandel fr.o.m. 1.1.2025
|
Kommunen kan kontrollera uppgifterna om fakturan i förmånsdatatjänsten Kelmu.
FPA:s förmåner och tjänster är en del av de integrationsfrämjande tjänsterna. I praktiken betyder det här att FPA i sina tjänster och i sin kommunikation beaktar personer som flyttat till Finland. FPA erbjuder också andra aktörer inom integration aktuell information om sina förmåner och tjänster.
FPA har sammanställt materialhelheter med information om hur personer som flyttat till Finland kan hänvisas till FPA:s tjänster. Det här är ett sätt att stödja de anställda vid kommunernas integrationstjänster och övriga samarbetspartner i deras arbete med servicehandledning.
Från och med 1.1.2025 sammanför FPA uppgifterna om kundens uppehållstillstånd från Migri med uppgifterna om mottagare av stöd för hemvård av barn. FPA kommer att förmedla dessa uppgifter om mottagare av stöd för hemvård som har uppehållit sig i Finland i mindre än tre år till kommunerna via FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu. Anvisningar om var och hur de här uppgifterna kan kontrolleras publiceras senare.
När en kommun eller samkommun i egenskap av arbetskraftsmyndighet har hand om uppgifter som gäller sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen tillsammans med FPA och välfärdsområdet, har den som sköter uppgiften rätt att få information om kundens FPA-förmåner.
Dessutom har den arbetslösa personens hemkommun rätt att få information om faktureringen av arbetslöshetsförmånerna. Faktureringsuppgifterna innehåller en förteckning över sådana personer vars arbetslöshetsförmån delvis betalas av kommunen och en specifikation av alla arbetslöshetsförmåner som har betalats ut, återbetalats och rättats under månaden.
De kommunanställdas rätt att få uppgifter kan även grunda sig på lagen om främjande av integration.
Om kommunen har förläggningsverksamhet kan rätten att få uppgifter basera sig på lagen om behandling av personuppgifter i migrationsförvaltningen.
Läs mer
Utlämnande av uppgifter, informationsutbyte och kundens samtycke till informationsutbyte
Kommuner och samkommuner som fungerar som arbetskraftsmyndigheter kan använda följande e-tjänster hos FPA:
För att anställda vid en samkommun ska kunna använda e-tjänsterna behöver de ett verktyg för stark autentisering och Suomi-fi-fullmakter som motsvarar deras arbetsuppgifter. Förmånsdatatjänsten Kelmu är enbart avsedd för sådana arbetstagare som har en lagstadgad rätt att få uppgifter från FPA.
Det blir ändringar i avtalen och funktionerna i Kelmu under slutet av år 2024 och i början av år 2025. FPA uppdaterar informationen om ändringarna på den här sidan.
Lämna in fullmaktsansökan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata i tid
En kommun eller samkommun ska själv ge sina anställda de Suomi.fi-fullmakter som behövs. När det gäller nya typer av fullmakter ska kommunen först hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ansöka om rätt att ge fullmakter för namngivna personer. Det går bra att ansöka om alla nödvändiga fullmakter med en och samma ansökan.
Läs mer
Ge Suomi.fi-fullmakter till de anställda
Läs anvisningen: Att ge fullmakter som organisation (suomi.fi).
Här kan du kontrollera vilka Suomi.fi-fullmakter de anställda vid kommunen kan behöva i
Ge de anställda den fullmakt eller de fullmakter de behöver i sitt arbete. Så här ger du flera fullmakter på en gång (suomi.fi).
Om du har frågor om hur man ger fullmakter eller ansöker om fullmaktsrätt, kontakta Kundtjänsten hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Om du har frågor om de Suomi.fi-fullmakter som FPA använder kan du skicka e-post till suomi.fi.kelassa@kela.fi.
I samband med reformen av sysselsättningstjänsterna (AN24) övergår tusentals arbetstagare från staten till kommuner och samkommuner. Det lönar sig att i god tid se till att de här arbetstagarnas FPA-ärenden, såsom sjukdagpenningar och föräldrapenningar, är i ordning.
För en del av de här arbetstagarna kan en avlönad frånvaro, såsom sjukfrånvaro eller föräldraledighet, fortsätta över årsskiftet. Från och med 1.1.2025 är det kommunen eller samkommunen som ansöker om förmånen.
I egenskap av arbetsgivare kan kommunen eller samkommunen ansöka om FPA-förmåner, ersättningar för företagshälsovård och rehabilitering för sina anställda. Ersättningar för företagshälsovård kan sökas sex månader i efterskott.
Läs mer om
Vi erbjuder kommunerna och våra övriga samarbetspartner rådgivning på riksnivå:
- FPA:s myndighetslinje betjänar samarbetspartner måndag–fredag kl. 9–15 på numret 020 692 239.
- Icke-brådskande rådgivning ges också via skyddad e-post på adressen kumppanit.neuvonta@kela.fi.
Lokala samarbetspartner informeras direkt om FPA:s regionala kontaktuppgifter.