Tilaston koulumatkatuesta tuottaa Kela. Laki Kansaneläkelaitoksesta velvoittaa Kelan laatimaan tilastoja, arvioita ja ennusteita. Tilaston tuottaminen rahoitetaan vuosittain Kelan varoista.
1 Tilastotietojen relevanssi
Koulumatkatuki on yksi koulunkäynnin ja opiskelun tukimuodoista. Sillä korvataan lukioissa tai ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien päivittäisistä koulumatkoista aiheutuvia kustannuksia. Kela hoitaa koulumatkatuen toimeenpanon.
Koulumatkatuki myös tasaa eri puolilla Suomea asuvien opiskelijoiden maksettavaksi jääviä matkakustannuksia. Samalla tuetaan haja-asutusalueiden julkista liikennettä ja sen kannattavuutta. Koulumatkatuen vastaanottaja voi olla opiskelija itse, lipunmyyjä tai koulukuljetuksen järjestäjä.
Koulumatkatukea tilastoidaan seuraavilla tilastoyksiköillä: koulumatkatuen saaja, maksettu euromääräinen tuki. Tilastossa käytetään seuraavia luokituksia: maksun vastaanottaja, kulkutapa, oppilaitosaste sekä yleiset alueluokitukset ja demografiset luokitukset.
Tilasto koulumatkatuesta on tarkoitettu koulutusasioista vastaaville päättäjille, suunnittelijoille, tutkijoille ja opetusalan ammattihenkilöille.
Tilaston käyttäjiltä saatua palautetta seurataan ja se otetaan huomioon tilastoa kehitettäessä. Tilaston sisältöä ja sen tietojen käytettävyyttä arvioidaan yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa.
2 Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
Tilasto koulumatkatuesta perustuu kokonaisaineistoon Kelan maksamasta koulumatkatuesta.
Tilasto tehdään henkilöpohjaisesta aineistosta. Se muodostetaan koulumatkatuen etuusjärjestelmästä syntyvästä etuustietokannasta, joka sisältää kaikki koulumatkatuen toimeenpanossa käsiteltävät ja syntyvät tiedot. Aineistoon kuuluvat kaikki ne henkilöt, joiden kulkemista koulumatkoista Kela on tilastointijakson aikana maksanut nollaa suuremman määrän koulumatkatukea.
Kelan maksamien etuuksien tilastoissa euromäärät täsmäytetään kuukausittain ja vuosittain kirjanpidon tietoihin.
Tilastoissa havaitut virheet korjataan välittömästi Suomen virallisen tilaston neuvottelukunnan julkaisuohjeen suosituksen mukaisesti. Verkkopalvelussa havaitut virheet korjataan ja virheelliset tiedot poistetaan.
3 Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Koulumatkatukitilastoja julkaistaan kuukausittain, kalenterivuosittain ja lukuvuosittain. Tilastot ovat saatavilla tilastotietokanta Kelastossa yleensä neljän viikon kuluessa tilastointijakson päättymisestä. Kelan opintoetuustilasto julkaistaan tilastovuotta seuraavan lukuvuoden puoliväliin mennessä. Tilastojulkaisujen julkistamisajankohdat selviävät julkistamiskalenterista.
Tilastot ovat lopullista tietoa.
4 Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
Koulumatkatukea alettiin maksaa 1.7.1997, josta alkaen aikasarja on vertailukelpoinen.
1.8.2015 alkaen koulumatkatuen vastaanottaja voi olla myös seutuliikenne (Waltti).
1.8.2016 alkaen VR:n matkalippuja ei voi ostaa koulumatkatuella alennettuun hintaan, vaan VR:n junaa käyttävän opiskelijan koulumatkakustannukset korvataan suoraan opiskelijalle ja tilastoidaan koulumatkatuen kulkutapatilastoissa muuna joukkoliikenteenä.
Lainsäädännön muutokset saattavat vaikuttaa tilastojen vertailukelpoisuuteen. Vertailussa tulee ottaa huomioon sellaiset lainsäädännön muutokset, joilla on vaikutusta tuen saamiseen, määräytymisperusteisiin ja kohdentumiseen tai maksetun tuen suuruuteen.
5 Tietojen saatavuus ja selkeys
Ajantasaisia tilastoja julkaistaan Kelastossa. Kelan opintoetuustilasto -julkaisu löytyy Helda-arkistosta lukuvuodesta 2004/2005 alkaen.
Tilastojen pohjana olevia aineistoja voidaan luovuttaa viranomaisille ja tieteelliseen tutkimukseen.
Lisätietoja:
Tilaston koulumatkatuesta tuottaa Kela. Laki Kansaneläkelaitoksesta velvoittaa Kelan laatimaan tilastoja, arvioita ja ennusteita. Tilaston tuottaminen rahoitetaan vuosittain Kelan varoista.
1 Tilastotietojen relevanssi
Koulumatkatuki on yksi koulunkäynnin ja opiskelun tukimuodoista. Sillä korvataan lukioissa tai ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien päivittäisistä koulumatkoista aiheutuvia kustannuksia. Kela hoitaa koulumatkatuen toimeenpanon.
Koulumatkatuki myös tasaa eri puolilla Suomea asuvien opiskelijoiden maksettavaksi jääviä matkakustannuksia. Samalla tuetaan haja-asutusalueiden julkista liikennettä ja sen kannattavuutta. Koulumatkatuen vastaanottaja voi olla opiskelija itse, lipunmyyjä tai koulukuljetuksen järjestäjä.
Koulumatkatukea tilastoidaan seuraavilla tilastoyksiköillä: koulumatkatuen saaja, maksettu euromääräinen tuki. Tilastossa käytetään seuraavia luokituksia: maksun vastaanottaja, kulkutapa, oppilaitosaste sekä yleiset alueluokitukset ja demografiset luokitukset.
Tilasto koulumatkatuesta on tarkoitettu koulutusasioista vastaaville päättäjille, suunnittelijoille, tutkijoille ja opetusalan ammattihenkilöille.
Tilaston käyttäjiltä saatua palautetta seurataan ja se otetaan huomioon tilastoa kehitettäessä. Tilaston sisältöä ja sen tietojen käytettävyyttä arvioidaan yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa.
2 Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
Tilasto koulumatkatuesta perustuu kokonaisaineistoon Kelan maksamasta koulumatkatuesta.
Tilasto tehdään henkilöpohjaisesta koulumatkatuen tilastointirekisteristä. Se muodostetaan koulumatkatuen etuusjärjestelmästä syntyvästä etuustietokannasta, joka sisältää kaikki koulumatkatuen toimeenpanossa käsiteltävät ja syntyvät tiedot. Tilastointirekisteriin kuuluvat kaikki ne henkilöt, joiden kulkemista koulumatkoista Kela on tilastointiajanjakson aikana maksanut nollaa suuremman määrän koulumatkatukea.
Kelan maksamien etuuksien tilastoissa euromäärät täsmäytetään kuukausittain ja vuosittain kirjanpidon tietoihin.
Tilastoissa havaitut virheet korjataan välittömästi Suomen virallisen tilaston neuvottelukunnan julkaisuohjeen suosituksen mukaisesti. Verkkopalvelussa havaitut virheet korjataan ja virheelliset tiedot poistetaan.
3 Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Koulumatkatukitilastoja julkaistaan kuukausittain, kalenterivuosittain ja lukuvuosittain. Tilastot ovat saatavilla tilastotietokanta Kelastossa yleensä neljän viikon kuluessa tilastojakson päättymisestä. Opintolainatilastot valmistuvat tilastointijaksoa seuraavan lukukauden aikana. Kelan opintoetuustilasto julkaistaan tilastovuotta seuraavan lukuvuoden puoliväliin mennessä. Tilastojulkaisujen julkistamisajankohdat selviävät julkistamiskalenterista.
Tilastot ovat lopullista tietoa.
4 Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
Koulumatkatukea alettiin maksaa 1.7.1997, josta alkaen aikasarja on vertailukelpoinen.
1.8.2015 alkaen koulumatkatuen vastaanottaja voi olla myös seutuliikenne (Waltti).
1.8.2016 alkaen VR:n matkalippuja ei voi ostaa koulumatkatuella alennettuun hintaan, vaan VR:n junaa käyttävän opiskelijan koulumatkakustannukset korvataan suoraan opiskelijalle ja tilastoidaan koulumatkatuen kulkutapatilastoissa muuna joukkoliikenteenä.
Lainsäädännön muutokset saattavat vaikuttaa tilastojen vertailukelpoisuuteen. Vertailussa tulee ottaa huomioon sellaiset lainsäädännön muutokset, joilla on vaikutusta tuen saamiseen, määräytymisperusteisiin ja kohdentumiseen tai maksetun tuen suuruuteen.5 Tietojen saatavuus ja selkeys
Ajantasaisia tilastoja julkaistaan Kelastossa. Kelan opintoetuustilasto -julkaisu löytyy Helda-arkistosta lukuvuodesta 2004/2005 alkaen.
Tilastojen pohjana olevia aineistoja voidaan luovuttaa viranomaisille ja tieteelliseen tutkimukseen. Lähetä yksilötason aineistoja koskevat pyynnöt osoitteeseen tietopyynnot@kela.fi. Tilastotietoja voit pyytää osoitteesta tilastot@kela.fi.
Tilaston koulumatkatuesta tuottaa Kela. Laki Kansaneläkelaitoksesta velvoittaa Kelan laatimaan tilastoja, arvioita ja ennusteita. Tilaston tuottaminen rahoitetaan vuosittain Kelan varoista.
1 Tilastotietojen relevanssi
Koulumatkatuki on yksi koulunkäynnin ja opiskelun tukimuodoista. Sillä korvataan lukioissa tai ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien päivittäisistä koulumatkoista aiheutuvia kustannuksia. Koulumatkatukeen on oikeus Suomessa opiskelevalla ja asuvalla henkilöllä. Kela hoitaa koulumatkatuen toimeenpanon. Opiskelija, jonka kotipaikka on Ahvenanmaalla, ei kuulu koulumatkatuen piiriin.
Koulumatkatuen tavoitteena on myös tasata opiskelijoiden maksettavaksi jääviä matkakustannuksia, asuivatpa he missä päin Suomea tahansa. Samalla tuetaan haja-asutusalueiden julkista liikennettä ja sen kannattavuutta. Koulumatkatuen vastaanottaja voi olla opiskelija itse, Matkahuolto, VR tai koulukuljetuksen järjestäjä.
Koulumatkatukea tilastoidaan seuraavilla tilastoyksiköillä: koulumatkatuen saaja, maksettu euromääräinen tuki. Tilastossa käytetään seuraavia luokituksia: maksun vastaanottaja, kulkutapa, oppilaitosaste sekä yleiset alueluokitukset ja demografiset luokitukset.
Tilasto koulumatkatuesta on tarkoitettu koulutusasioista vastaaville päättäjille, suunnittelijoille, tutkijoille ja opetusalan ammattihenkilöille.
Tilaston käyttäjiltä saatua palautetta seurataan ja se otetaan huomioon tilastoa kehitettäessä. Tilaston sisältöä ja sen tietojen käytettävyyttä arvioidaan Opintoetuuksien tilastoyhteistyöryhmässä, jossa on opintoetuuksien asiantuntijoita sekä Kelasta että opetus- ja kulttuuriministeriöstä.
2 Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
Tilasto koulumatkatuesta perustuu kokonaisaineistoon Kelan maksamasta koulumatkatuesta.
Tilasto tehdään henkilöpohjaisesta koulumatkatuen tilastointirekisteristä. Se muodostetaan koulumatkatuen etuusjärjestelmästä syntyvästä etuustietokannasta, joka sisältää kaikki koulumatkatuen toimeenpanossa käsiteltävät ja syntyvät tiedot. Tilastointirekisteriin kuuluvat kaikki ne henkilöt, joiden kulkemista koulumatkoista Kela on tilastointiajanjakson aikana maksanut nollaa suuremman määrän koulumatkatukea.
Kelan maksamien etuuksien tilastoissa euromäärät täsmäytetään kuukausittain ja vuosittain kirjanpidon tietoihin.
Tilastoissa havaitut virheet korjataan välittömästi Suomen virallisen tilaston neuvottelukunnan julkaisuohjeen suosituksen mukaisesti. Verkkopalvelussa havaitut virheet korjataan ja virheelliset tiedot poistetaan.
3 Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Koulumatkatukitilastoja julkaistaan kuukausittain, kalenterivuosittain ja lukuvuosittain. Tilastot ovat pääsääntöisesti saatavilla tilastotietokanta Kelastossa neljän viikon kuluessa tilastoajanjakson päättymisestä. Opintolainatilastot valmistuvat tilastointijaksoa seuraavan lukukauden aikana. Kelan opintoetuustilasto julkaistaan tilastovuotta seuraavan lukuvuoden puoliväliin mennessä. Tilastojulkaisujen julkistamisajankohdat selviävät julkistamiskalenterista.
Tilastot ovat lopullista tietoa.
4 Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
Koulumatkatukea alettiin maksaa 1.7.1997, josta alkaen aikasarja on vertailukelpoinen.
1.8.2015 alkaen koulumatkatuen vastaanottaja voi olla myös seutuliikenne (Waltti).
1.8.2016 alkaen VR:n matkalippuja ei voi ostaa koulumatkatuella alennettuun hintaan, vaan VR:n junaa käyttävän opiskelijan koulumatkakustannukset korvataan suoraan opiskelijalle ja tilastoidaan koulumatkatuen kulkutapatilastoissa muuna joukkoliikenteenä.
Kela huolehtii koulumatkatuen toimeenpanosta. Muu organisaatio kuin Kela ei tilastoi tukea.
Kelan tilastollisen vuosikirjan liiteosiossa on selostus koulumatkatuen lainsäädännöllisestä kehityksestä. Lainsäädännön muutokset saattavat vaikuttaa tilastojen vertailukelpoisuuteen. Vertailussa tulee ottaa huomioon sellaiset lainsäädännön muutokset, joilla on vaikutusta tuen saamiseen, määräytymisperusteisiin ja kohdentumiseen tai maksetun tuen suuruuteen.
5 Tietojen saatavuus ja selkeys
Ajantasaisia tilastoja julkaistaan Kelastossa. Kelan opintoetuustilasto -julkaisu löytyy Helda-arkistosta lukuvuodesta 2004/2005 alkaen.
Tilastojen pohjana olevia aineistoja voidaan luovuttaa viranomaisille ja tieteelliseen tutkimukseen. Aineistopyynnöt tulee lähettää osoitteeseen tietopyynnöt@kela.fi. Tilastotietopyynnöt tulee lähettää osoitteeseen tilastot@kela.fi.
- Tilastotietojen relevanssi
- Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
- Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
- Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilaston koulumatkatuesta tuottaa Kelan tieto- ja viestintäyksikön tilasto- ja tietovarastoryhmä.
Laki Kansaneläkelaitoksesta velvoittaa Kelan laatimaan tilastoja, arvioita ja ennusteita. Kelan työjärjestyksen mukaan tieto- ja viestintäyksikön tehtävänä on vastata Kelan hoitamaan sosiaaliturvaan ja etuuksien toimeenpanoon liittyvästä tilastoinnista.
Tilaston tuottaminen rahoitetaan vuosittain Kelan varoista.
1 Tilastotietojen relevanssi
Koulumatkatuki on yksi koulunkäynnin ja opiskelun tukimuodoista. Sillä korvataan lukioissa tai ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien päivittäisistä koulumatkoista aiheutuvia kustannuksia. Koulumatkatukeen on oikeus Suomessa opiskelevalla ja asuvalla henkilöllä. Kela hoitaa koulumatkatuen toimeenpanon. Opiskelija, jonka kotipaikka on Ahvenanmaalla, ei kuulu koulumatkatuen piiriin.
Koulumatkatuen tavoitteena on myös tasata opiskelijoiden maksettavaksi jääviä matkakustannuksia, asuivat he sitten missä päin Suomea tahansa. Samalla tuetaan haja-asutusalueiden julkista liikennettä ja sen kannattavuutta.
Tilasto koulumatkatuesta on tarkoitettu koulutusasioista vastaaville päättäjille, suunnittelijoille, tutkijoille ja opetusalan ammattihenkilöille.
Koulumatkatukea tilastoidaan seuraavilla tilastoyksiköillä: koulumatkatuen saaja, maksettu euromääräinen tuki. Tilastossa käytetään seuraavia luokituksia: maksun vastaanottaja, kulkutapa, oppilaitosaste sekä yleiset alueluokitukset ja demografiset luokitukset.
Koulumatkatuen vastanottaja voi olla opiskelija itse, Matkahuolto, VR tai koulukuljetuksen järjestäjä. 1.8.2015 alkaen koulumatkatuen vastaanottaja voi olla myös seutuliikenne. Seutuliikenteellä tarkoitetaan Waltti-liikennettä, jossa koulumatkatuen laskuttaa Kelalta TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy. 1.8.2016 alkaen VR:n matkalippuja ei voi ostaa koulumatkatuella alennettuun hintaan, vaan VR:n junaa käyttävän opiskelijan koulumatkakustannukset korvataan suoraan opiskelijalle ja tilastoidaan koulumatkatuen kulkutapatilastoissa muuna joukkoliikenteenä.
Tilaston käyttäjiltä saatua palautetta seurataan ja se otetaan huomioon tilastoa kehitettäessä. Tilaston sisältöä ja sen tietojen käytettävyyttä arvioidaan Opintoetuuksien tilastoyhteistyöryhmässä, jossa on opintoetuuksien asiantuntijoita sekä Kelasta että opetus- ja kulttuuriministeriöstä.
2 Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
Tilasto koulumatkatuesta perustuu kokonaisaineistoon Kelan maksamasta koulumatkatuesta.
Tilasto tehdään henkilöpohjaisesta koulumatkatuen tilastointirekisteristä. Se muodostetaan koulumatkatuen etuusjärjestelmästä syntyvästä etuustietokannasta, joka sisältää kaikki koulumatkatuen toimeenpanossa käsiteltävät ja syntyvät tiedot. Tilastointirekisteriin kuuluvat kaikki ne henkilöt, joiden kulkemista koulumatkoista Kela on tilastointiajanjakson aikana maksanut nollaa suuremman määrän koulumatkatukea.
Kelan maksamien etuuksien tilastoissa euromäärät täsmäytetään kuukausittain ja vuosittain kirjanpidon tietoihin.
Tilastoissa havaitut virheet korjataan välittömästi Suomen virallisen tilaston neuvottelukunnan julkaisuohjeen suosituksen mukaisesti. Verkkopalvelussa havaitut virheet korjataan ja virheelliset tiedot poistetaan.
3 Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Koulumatkatukitilastoja julkaistaan kuukausittain, kalenterivuosittain ja lukuvuosittain. Kuukausitiedot julkaistaan tilastokuukautta seuraavan viiden viikon sisällä ja lukuvuositiedot tilastovuotta seuraavan lukuvuoden puoliväliin mennessä. Tilaston julkistamisajankohdat selviävät julkistamiskalenterista.
Tilastot ovat lopullista tietoa.
4 Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
Koulumatkatukea alettiin maksaa 1.7.1997, josta alkaen aikasarja on vertailukelpoinen.
Kela huolehtii koulumatkatuen toimeenpanosta. Muu organisaatio kuin Kela ei tukea tilastoi.
Kelan tilastollisessa vuosikirjassa on selostus koulumatkatuen lainsäädännöllisestä kehityksestä. Lainsäädännön muutokset saattavat vaikuttaa tilastojen vertailukelpoisuuteen. Vertailussa tulee ottaa huomioon sellaiset lainsäädännön muutokset, joilla on vaikutusta tuen saamiseen, määräytymisperusteisiin ja kohdentumiseen tai maksetun tuen suuruuteen.
5 Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilasto koulumatkatuesta julkaistaan verkossa.
Mahdollisuutta saada käyttöön tilaston havaintoaineistoa voi tiedustella Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmästä (tilastot@kela.fi).
Laatuseloste 2016: Tilasto koulumatkatuesta
- Tilastotietojen relevanssi
- Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
- Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
- Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilaston koulumatkatuesta tuottaa Kelan tieto- ja viestintäyksikön tilasto- ja tietovarastoryhmä.
Laki Kansaneläkelaitoksesta velvoittaa Kelan laatimaan tilastoja, arvioita ja ennusteita. Kelan työjärjestyksen mukaan tieto- ja viestintäyksikön tehtävänä on vastata Kelan hoitamaan sosiaaliturvaan ja etuuksien toimeenpanoon liittyvästä tilastoinnista.
Tilaston tuottaminen rahoitetaan vuosittain Kelan varoista.
1 Tilastotietojen relevanssi
Koulumatkatuki on yksi koulunkäynnin ja opiskelun tukimuodoista. Sillä korvataan lukioissa tai ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien päivittäisistä koulumatkoista aiheutuvia kustannuksia. Koulumatkatukeen on oikeus Suomessa opiskelevalla ja asuvalla henkilöllä. Kela hoitaa koulumatkatuen toimeenpanon. Opiskelija, jonka kotipaikka on Ahvenanmaalla, ei kuulu koulumatkatuen piiriin.
Koulumatkatuen tavoitteena on myös tasata opiskelijoiden maksettavaksi jääviä matkakustannuksia, asuivat he sitten missä päin Suomea tahansa. Samalla tuetaan haja-asutusalueiden julkista liikennettä ja sen kannattavuutta.
Tilasto koulumatkatuesta on tarkoitettu koulutusasioista vastaaville päättäjille, suunnittelijoille, tutkijoille ja opetusalan ammattihenkilöille.
Koulumatkatukea tilastoidaan seuraavilla tilastoyksiköillä: koulumatkatuen saaja, maksettu euromääräinen tuki. Tilastossa käytetään seuraavia luokituksia: maksun vastaanottaja, kulkutapa, oppilaitosaste sekä yleiset alueluokitukset ja demografiset luokitukset.
Koulumatkatuen vastanottaja voi olla opiskelija itse, Matkahuolto, VR tai koulukuljetuksen järjestäjä. 1.8.2015 alkaen koulumatkatuen vastaanottaja voi olla myös seutuliikenne. Seutuliikenteellä tarkoitetaan Waltti-liikennettä, jossa koulumatkatuen laskuttaa Kelalta TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy.
Tilaston käyttäjiltä saatua palautetta seurataan ja se otetaan huomioon tilastoa kehitettäessä. Tilaston sisältöä ja sen tietojen käytettävyyttä arvioidaan Opintoetuuksien tilastoyhteistyöryhmässä, jossa ovat jäseninä mm. Kelan eläke- ja toimeentuloturvaosaston opintotukiryhmän, Opintotukikeskuksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön aikuiskoulutuspolitiikan yksikön asiantuntijat.
2 Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
Tilasto koulumatkatuesta perustuu kokonaisaineistoon Kelan maksamasta koulumatkatuesta.
Tilasto tehdään henkilöpohjaisesta koulumatkatuen tilastointirekisteristä. Se muodostetaan koulumatkatuen etuusjärjestelmästä syntyvästä etuustietokannasta, joka sisältää kaikki koulumatkatuen toimeenpanossa käsiteltävät ja syntyvät tiedot. Tilastointirekisteriin kuuluvat kaikki ne henkilöt, joiden kulkemista koulumatkoista Kela on tilastointiajanjakson aikana maksanut nollaa suuremman määrän koulumatkatukea.
Kelan maksamien etuuksien tilastoissa rahamäärät täsmäytetään kuukausittain ja vuosittain kirjanpidon tietoihin.
Tilastoissa havaitut virheet korjataan välittömästi Suomen virallisen tilaston neuvottelukunnan julkaisuohjeen suosituksen mukaisesti. Verkkopalvelussa havaitut virheet korjataan ja virheelliset tiedot poistetaan.
3 Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Koulumatkatukitilastoja julkaistaan kuukausittain, kalenterivuosittain ja lukuvuosittain. Kuukausitiedot julkaistaan tilastokuukautta seuraavan viiden viikon sisällä ja lukuvuositiedot tilastovuotta seuraavan lukuvuoden puoliväliin mennessä. Tilaston julkistamisajankohdat selviävät julkistamiskalenterista.
Tilastot ovat lopullista tietoa.
4 Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
Koulumatkatukea alettiin maksaa 1.7.1997, josta alkaen aikasarja on vertailukelpoinen.
Kela huolehtii koulumatkatuen toimeenpanosta. Muu organisaatio kuin Kela ei tukea tilastoi.
Kelan tilastollisessa vuosikirjassa on selostus koulumatkatuen lainsäädännöllisestä kehityksestä. Lainsäädännön muutokset saattavat vaikuttaa tilastojen vertailukelpoisuuteen. Vertailussa tulee ottaa huomioon sellaiset lainsäädännön muutokset, joilla on vaikutusta tuen saamiseen, määräytymisperusteisiin ja kohdentumiseen tai maksetun tuen suuruuteen.
5 Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilasto koulumatkatuesta julkaistaan internetissä.
Mahdollisuutta saada käyttöön tilaston havaintoaineistoa voi tiedustella Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmästä (tilastot@kela.fi).
Laatuseloste 2015: Tilasto koulumatkatuesta
- Tilastotietojen relevanssi
- Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
- Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
- Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilaston koulumatkatuesta tuottaa Kelan aktuaari- ja tilasto-osaston tilastoryhmä.
Laissa Kansaneläkelaitoksesta todetaan, että Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on mm. laatia tilastoja, arvioita ja ennusteita. Kansaneläkelaitoksen työjärjestyksen mukaan Kelan keskushallinnossa on aktuaari- ja tilasto-osasto, jonka tehtävänä on vakuutustekninen laskenta ja tilastointi.
Tilaston tuottaminen rahoitetaan vuosittain Kelan varoista.
1 Tilastotietojen relevanssi
Koulumatkatuki on yksi koulunkäynnin ja opiskelun tukimuodoista. Sillä korvataan lukioissa tai ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien päivittäisistä koulumatkoista aiheutuvia kustannuksia. Koulumatkatukeen on oikeus Suomessa opiskelevalla ja asuvalla henkilöllä. Kela hoitaa koulumatkatuen toimeenpanon. Opiskelija, jonka kotipaikka on Ahvenanmaalla, ei kuulu koulumatkatuen piiriin.
Koulumatkatuen tavoitteena on myös tasata opiskelijoiden maksettavaksi jääviä matkakustannuksia, asuivat he sitten missä päin Suomea tahansa. Samalla tuetaan haja-asutusalueiden julkista liikennettä ja sen kannattavuutta.
Tilasto on tarkoitettu koulutusasioista vastaaville päättäjille, suunnittelijoille, tutkijoille ja opetusalan ammattihenkilöille.
Koulumatkatukea tilastoidaan seuraavilla tilastoyksiköillä: koulumatkatuen saaja, maksettu euromääräinen tuki. Tilastossa käytetään seuraavia luokituksia: maksun vastaanottaja, kulkutapa, oppilaitosaste sekä yleiset alueluokitukset ja demografiset luokitukset.
Koulumatkatuen vastanottaja voi olla opiskelija itse, Matkahuolto, VR tai koulukuljetuksen järjestäjä. 1.8.2015 alkaen koulumatkatuen vastaanottaja voi olla myös seutuliikenne.
Tilaston käyttäjiltä saatua palautetta seurataan ja se otetaan huomioon tilastoa kehitettäessä. Tilaston sisältöä ja sen tietojen käytettävyyttä arvioidaan Opintoetuuksien tilastoyhteistyöryhmässä, jossa ovat jäseninä mm. Kelan eläke- ja toimeentuloturvaosaston opintotukiryhmän, Opintotukikeskuksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön aikuiskoulutuspolitiikan yksikön asiantuntijat.
2 Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
Tilasto koulumatkatuesta perustuu kokonaisaineistoon Kelan maksamasta koulumatkatuesta.
Tilasto tehdään henkilöpohjaisesta koulumatkatuen tilastointirekisteristä. Se muodostetaan koulumatkatuen etuusjärjestelmästä syntyvästä etuustietokannasta, joka sisältää kaikki koulumatkatuen toimeenpanossa käsiteltävät ja syntyvät tiedot. Tilastointirekisteriin kuuluvat kaikki ne henkilöt, joiden kulkemista koulumatkoista Kela on tilastointiajanjakson aikana maksanut nollaa suuremman määrän koulumatkatukea.
Kelan maksamien etuuksien tilastoissa rahamäärät täsmäytetään kuukausittain ja vuosittain kirjanpidon tietoihin.
Tilastoissa havaitut virheet korjataan välittömästi Suomen virallisen tilaston neuvottelukunnan julkaisuohjeen suosituksen mukaisesti. Verkkopalvelussa havaitut virheet korjataan ja virheelliset tiedot poistetaan.
3 Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Koulumatkatukitilastoja julkaistaan kuukausittain, kalenterivuosittain ja lukuvuosittain. Kuukausitiedot julkaistaan tilastokuukautta seuraavan viiden viikon sisällä ja lukuvuositiedot tilastovuotta seuraavan lukuvuoden puoliväliin mennessä. Tilaston julkistamisajankohdat selviävät julkistamiskalenterista.
Tilastot ovat lopullista tietoa.
4 Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
Koulumatkatukea alettiin maksaa 1.7.1997, josta alkaen aikasarja on vertailukelpoinen.
Kela huolehtii koulumatkatuen toimeenpanosta. Muu organisaatio kuin Kela ei tukea tilastoi.
Kelan tilastollisessa vuosikirjassa on selostus koulumatkatuen lainsäädännöllisestä kehityksestä. Lainsäädännön muutokset saattavat vaikuttaa tilastojen vertailukelpoisuuteen. Vertailussa tulee ottaa huomioon sellaiset lainsäädännön muutokset, joilla on vaikutusta tuen saamiseen, määräytymisperusteisiin ja kohdentumiseen tai maksetun tuen suuruuteen.
5 Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilasto koulumatkatuesta julkaistaan internetissä.
Mahdollisuutta saada käyttöön tilaston havaintoaineistoa voi tiedustella Kelan tilastoryhmästä. Yhteystiedot on kerrottu tilaston kotisivulla.
Laatuseloste 2014: Tilasto koulumatkatuesta
- Tilastotietojen relevanssi
- Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
- Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
- Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilaston koulumatkatuesta tuottaa Kelan aktuaari- ja tilasto-osaston tilastoryhmä.
Laissa Kansaneläkelaitoksesta todetaan, että Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on mm. laatia tilastoja, arvioita ja ennusteita. Kansaneläkelaitoksen työjärjestyksen mukaan Kelan keskushallinnossa on aktuaari- ja tilasto-osasto, jonka tehtävänä on vakuutustekninen laskenta ja tilastointi.
Tilaston tuottaminen rahoitetaan vuosittain Kelan varoista.
1 Tilastotietojen relevanssi
Koulumatkatuki on yksi koulunkäynnin ja opiskelun tukimuodoista. Sillä korvataan lukioissa tai ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien päivittäisistä koulumatkoista aiheutuvia kustannuksia. Koulumatkatukeen on oikeus Suomessa opiskelevalla ja asuvalla henkilöllä. Kela hoitaa koulumatkatuen toimeenpanon. Opiskelija, jonka kotipaikka on Ahvenanmaalla, ei kuulu koulumatkatuen piiriin.
Koulumatkatuen tavoitteena on myös tasata opiskelijoiden maksettavaksi jääviä matkakustannuksia, asuivat he sitten missä päin Suomea tahansa. Samalla tuetaan haja-asutusalueiden julkista liikennettä ja sen kannattavuutta.
Tilasto on tarkoitettu koulutusasioista vastaaville päättäjille, suunnittelijoille, tutkijoille ja opetusalan ammattihenkilöille.
Koulumatkatukea tilastoidaan seuraavilla tilastoyksiköillä: koulumatkatuen saaja, maksettu euromääräinen tuki. Tilastossa käytetään seuraavia luokituksia: maksun vastaanottaja, kulkutapa, oppilaitosaste sekä yleiset alueluokitukset ja demografiset luokitukset.
Koulumatkatuen vastanottaja voi olla opiskelija itse, Matkahuolto, VR tai koulukuljetuksen järjestäjä.
Tilaston käyttäjiltä saatua palautetta seurataan ja se otetaan huomioon tilastoa kehitettäessä. Tilaston sisältöä ja sen tietojen käytettävyyttä arvioidaan Opintoetuuksien tilastoyhteistyöryhmässä, jossa ovat jäseninä mm. Kelan eläke- ja toimeentuloturvaosaston opintotukiryhmän, Opintotukikeskuksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön aikuiskoulutuspolitiikan yksikön asiantuntijat.
2 Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
Tilasto koulumatkatuesta perustuu kokonaisaineistoon Kelan maksamasta koulumatkatuesta.
Tilasto tehdään henkilöpohjaisesta koulumatkatuen tilastointirekisteristä. Se muodostetaan koulumatkatuen etuusjärjestelmästä syntyvästä etuustietokannasta, joka sisältää kaikki koulumatkatuen toimeenpanossa käsiteltävät ja syntyvät tiedot. Tilastointirekisteriin kuuluvat kaikki ne henkilöt, joiden kulkemista koulumatkoista Kela on tilastointiajanjakson aikana maksanut nollaa suuremman määrän koulumatkatukea.
Kelan maksamien etuuksien tilastoissa rahamäärät täsmäytetään kuukausittain ja vuosittain kirjanpidon tietoihin.
Tilastoissa havaitut virheet korjataan välittömästi Suomen virallisen tilaston neuvottelukunnan julkaisuohjeen suosituksen mukaisesti. Verkkopalvelussa havaitut virheet korjataan ja virheelliset tiedot poistetaan.
3 Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Koulumatkatukitilastoja julkaistaan kuukausittain, kalenterivuosittain ja lukuvuosittain. Kuukausitiedot julkaistaan tilastokuukautta seuraavan viiden viikon sisällä ja lukuvuositiedot tilastovuotta seuraavan lukuvuoden puoliväliin mennessä. Tilaston julkistamisajankohdat selviävät julkistamiskalenterista.
Tilastot ovat lopullista tietoa.
4 Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
Koulumatkatukea alettiin maksaa 1.7.1997, josta alkaen aikasarja on vertailukelpoinen.
Kela huolehtii koulumatkatuen toimeenpanosta. Muu organisaatio kuin Kela ei tukea tilastoi.
Kelan tilastollisessa vuosikirjassa on selostus koulumatkatuen lainsäädännöllisestä kehityksestä. Lainsäädännön muutokset saattavat vaikuttaa tilastojen vertailukelpoisuuteen. Vertailussa tulee ottaa huomioon sellaiset lainsäädännön muutokset, joilla on vaikutusta tuen saamiseen, määräytymisperusteisiin ja kohdentumiseen tai maksetun tuen suuruuteen.
5 Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilasto koulumatkatuesta julkaistaan internetissä.
Mahdollisuutta saada käyttöön tilaston havaintoaineistoa voi tiedustella Kelan tilastoryhmästä. Yhteystiedot on kerrottu tilaston kotisivulla.
Laatuseloste 2013:Tilasto koulumatkatuesta
- Tilastotietojen relevanssi
- Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
- Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
- Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilaston Kelan maksamasta koulumatkatuesta tuottaa Kelan aktuaari- ja tilasto-osaston tilastoryhmä.
Laissa Kansaneläkelaitoksesta todetaan, että Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on mm. laatia tilastoja, arvioita ja ennusteita. Kansaneläkelaitoksen työjärjestyksen mukaan Kelan keskushallinnossa on aktuaari- ja tilasto-osasto, jonka tehtävänä on vakuutustekninen laskenta ja tilastointi.
Tilaston tuottaminen rahoitetaan vuosittain Kelan varoista.
1 Tilastotietojen relevanssi
Koulumatkatuki on yksi koulunkäynnin ja opiskelun tukimuodoista. Sillä korvataan lukioissa tai ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien päivittäisistä koulumatkoista aiheutuvia kustannuksia. Koulumatkatukeen on oikeus Suomessa opiskelevalla ja asuvalla henkilöllä. Kela hoitaa koulumatkatuen toimeenpanon. Opiskelija, jonka kotipaikka on Ahvenanmaalla, ei kuulu koulumatkatuen piiriin.
Koulumatkatuen tavoitteena on myös tasata opiskelijoiden maksettavaksi jääviä matkakustannuksia, asuivat he sitten missä päin Suomea tahansa. Samalla tuetaan haja-asutusalueiden julkista liikennettä ja sen kannattavuutta.
Tilasto on tarkoitettu koulutusasioista vastaaville päättäjille, suunnittelijoille, tutkijoille ja opetusalan ammattihenkilöille.
Koulumatkatukea tilastoidaan seuraavilla yksiköillä: koulumatkatuen saaja, maksettu euromääräinen tuki. Tilastoissa käytetään seuraavia luokituksia: maksun saaja/kulkutapa, oppilaitosaste sekä yleiset alueluokitukset ja demografiset luokitukset.
Tilaston käyttäjiltä saatua palautetta seurataan ja se otetaan huomioon tilastoa kehitettäessä. Tilaston sisältöä ja sen tietojen käytettävyyttä arvioidaan Opintotuen tilastoyhteistyöryhmässä, jossa ovat jäseninä mm. Kelan Eläke- ja toimeentuloturvaosaston opintotukiryhmän, opintotukikeskuksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön opintotukiyksikön asiantuntijat.
2 Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
Tilasto koulumatkatuesta perustuu kokonaisaineistoon Kelan korvaamasta koulumatkatuesta ja maksamista koulumatkatuista.
Koulumatkatilastot tehdään henkilöpohjaisesta koulumatkatuen tilastointirekisteristä. Se muodostetaan koulumatkatuen etuusjärjestelmästä syntyvästä etuustietokannasta, joka sisältää kaikki koulumatkatuen toimeenpanossa käsiteltävät ja syntyvät tiedot. Tilastointirekisteriin kuuluvat kaikki ne henkilöt, joille Kela on tietyn tilastointiajanjakson aikana maksanut koulumatkatukea.
Kelan maksamien etuuksien tilastoissa rahamäärät täsmäytetään kuukausittain ja vuosittain kirjanpidon tietoihin.
Tilastoissa havaitut virheet korjataan välittömästi Suomen virallisen tilaston neuvottelukunnan julkaisuohjeen suosituksen mukaisesti. Verkkopalvelussa havaitut virheet korjataan ja virheelliset tiedot poistetaan.
3 Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Koulumatkatukitilastoja julkaistaan kuukausittain, kalenterivuosittain ja lukuvuosittain. Kuukausitiedot julkaistaan tilastokuukautta seuraavan viiden viikon sisällä ja lukuvuositiedot tilastovuotta seuraavan lukuvuoden puoliväliin mennessä. Tilaston julkistamisajankohdat selviävät julkistamiskalenterista.
Tilastot ovat lopullista tietoa.
4 Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
Koulumatkatukea alettiin maksaa 1.7.1997, josta alkaen aikasarja on vertailukelpoinen.
Kela huolehtii koulumatkatuen toimeenpanosta. Muu organisaatio kuin Kela ei tukea tilastoi.
Kelan tilastollisessa vuosikirjassa on selostus koulumatkatuen lainsäädännöllisestä kehityksestä. Lainsäädännön muutokset saattavat vaikuttaa tilastojen vertailukelpoisuuteen. Vertailussa tulee ottaa huomioon sellaiset lainsäädännön muutokset, joilla on vaikutusta tuen saamiseen, määräytymisperusteisiin ja kohdentumiseen tai maksettujen tukien suuruuteen.
5 Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilasto Kelan koulumatkatuesta julkaistaan internetissä.
Mahdollisuutta saada käyttöön tilaston havaintoaineistoa voi tiedustella Kelan tilastoryhmästä. Yhteystiedot on kerrottu tilaston kuvaussivulla.
Laatuseloste 2012: Tilasto koulumatkatuesta
- Tilastotietojen relevanssi
- Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
- Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
- Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilaston Kelan maksamasta koulumatkatuesta tuottaa Kelan aktuaari- ja tilasto-osaston tilastoryhmä.
Laissa Kansaneläkelaitoksesta todetaan, että Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on mm. laatia tilastoja, arvioita ja ennusteita. Kansaneläkelaitoksen työjärjestyksen mukaan Kelan keskushallinnossa on aktuaari- ja tilasto-osasto, jonka tehtävänä on vakuutustekninen laskenta ja tilastointi.
Tilaston tuottaminen rahoitetaan vuosittain Kelan varoista.
1 Tilastotietojen relevanssi
Koulumatkatuki on yksi koulunkäynnin ja opiskelun tukimuodoista. Sillä korvataan lukioissa tai ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien päivittäisistä koulumatkoista aiheutuvia kustannuksia. Koulumatkatukeen on oikeus Suomessa opiskelevalla ja asuvalla henkilöllä. Kela hoitaa koulumatkatuen toimeenpanon. Opiskelija, jonka kotipaikka on Ahvenanmaalla, ei kuulu koulumatkatuen piiriin.
Koulumatkatuen tavoitteena on myös tasata opiskelijoiden maksettavaksi jääviä matkakustannuksia, asuivat he sitten missä päin Suomea tahansa. Samalla tuetaan haja-asutusalueiden julkista liikennettä ja sen kannattavuutta.
Tilasto on tarkoitettu koulutusasioista vastaaville päättäjille, suunnittelijoille, tutkijoille ja opetusalan ammattihenkilöille.
Koulumatkatukea tilastoidaan seuraavilla yksiköillä: koulumatkatuen saaja, maksettu euromääräinen tuki. Tilastoissa käytetään seuraavia luokituksia: maksun saaja/matkustustapa, oppilaitosaste sekä yleiset alueluokitukset ja demografiset luokitukset.
Tilaston käyttäjiltä saatua palautetta seurataan ja se otetaan huomioon tilastoa kehitettäessä. Tilaston sisältöä ja sen tietojen käytettävyyttä arvioidaan Opintotuen tilastoyhteistyöryhmässä, jossa ovat jäseninä mm. Kelan Eläke- ja toimeentuloturvaosaston opintotukiryhmän, opintotukikeskuksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön opintotukiyksikön asiantuntijat.
2 Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
Tilasto koulumatkatuesta perustuu kokonaisaineistoon Kelan korvaamasta koulumatkatuesta ja maksamista koulumatkatuista.
Koulumatkatilastot tehdään henkilöpohjaisista koulumatkatuen tilastointirekisteristä, jotka muodostetaan koulumatkatuen käsittelyjärjestelmästä syntyvästä etuustietokannasta. Tilastointirekistereihin kuuluvat kaikki ne henkilöt, joille Kela on tietyn ajanjakson aikana maksanut koulumatkatukea.
Kelan maksamien etuuksien tilastoissa rahamäärät täsmäytetään kuukausittain ja vuosittain kirjanpidon tietoihin.
Koulumatkatuen käsittelyjärjestelmä on laaja kokonaisuus ja se on tehty ensisijaisesti koulumatkatuen maksamista varten. Virheitä pyritään ehkäisemään tiiviillä etuuksista ja tilastoista vastaavien asiantuntijoiden välisellä yhteistyöllä.
Tilastoissa havaitut virheet korjataan välittömästi Suomen virallisen tilaston neuvottelukunnan julkaisuohjeen suosituksen mukaisesti. Verkkopalvelussa havaitut virheet korjataan ja virheelliset tiedot poistetaan. Painotuotteissa (esim. vuosijulkaisu) jakamattomiin julkaisuihin liitetään korjausliuska ja niille julkaisun tilaajille, joiden yhteystiedot ovat tiedossa, lähetään korjaustiedote.
3 Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Koulumatkatukitilastoja julkaistaan kuukausittain, kalenterivuosittain ja lukuvuosittain. Kuukausitiedot julkaistaan tilastokuukautta seuraavan viiden viikon sisällä ja vuosi- ja lukuvuositiedot tilastovuotta seuraavan vuoden/lukuvuoden puoliväliin mennessä. Tilaston julkistamisajankohdat selviävät julkistamiskalenterista.
Tilastot ovat lopullista tietoa.
4 Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
Koulumatkatukea alettiin maksaa 1.7.1997, josta alkaen aikasarja on vertailukelpoinen.
Kela huolehtii koulumatkatuen toimeenpanosta. Muu organisaatio kuin Kela ei tukea tilastoi.
5 Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilasto Kelan koulumatkatuesta julkaistaan internetissä.
Mahdollisuutta saada käyttöön tilaston havaintoaineistoa voi tiedustella Kelan tilastoryhmästä. Yhteystiedot on kerrottu tilaston kuvaussivulla.
Laatuseloste 2011: Tilasto koulumatkatuesta
- Tilastotietojen relevanssi
- Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
- Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
- Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilaston Kelan maksamasta koulumatkatuesta tuottaa Kelan aktuaari- ja tilasto-osaston tilastoryhmä.
Laissa Kansaneläkelaitoksesta todetaan, että Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on mm. laatia tilastoja, arvioita ja ennusteita. Kansaneläkelaitoksen työjärjestyksen mukaan Kelan keskushallinnossa on aktuaari- ja tilasto-osasto, jonka tehtävänä on vakuutustekninen laskenta ja tilastointi.
Tilaston tuottaminen rahoitetaan vuosittain Kelan varoista.
1 Tilastotietojen relevanssi
Koulumatkatuki on yksi koulunkäynnin ja opiskelun tukimuodoista. Sillä korvataan lukioissa tai ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien päivittäisistä koulumatkoista aiheutuvia kustannuksia. Koulumatkatukeen on oikeus Suomessa opiskelevalla ja asuvalla henkilöllä. Kela hoitaa koulumatkatuen toimeenpanon. Opiskelija, jonka kotipaikka on Ahvenanmaalla, ei kuulu koulumatkatuen piiriin.
Koulumatkatuen tavoitteena on myös tasata opiskelijoiden maksettavaksi jääviä matkakustannuksia, asuivat he sitten missä päin Suomea tahansa. Samalla tuetaan haja-asutusalueiden julkista liikennettä ja sen kannattavuutta.
Tilasto on tarkoitettu koulutusasioista vastaaville päättäjille, suunnittelijoille, tutkijoille ja opetusalan ammattihenkilöille.
Koulumatkatukea tilastoidaan seuraavilla yksiköillä: koulumatkatuen saaja, maksettu euromääräinen tuki. Tilastoissa käytetään seuraavia luokituksia: maksun saaja, oppilaitosaste sekä yleiset alueluokitukset ja demografiset luokitukset.
Tilaston käyttäjiltä saatua palautetta seurataan ja se otetaan huomioon tilastoa kehitettäessä. Tilaston sisältöä ja sen tietojen käytettävyyttä arvioidaan Opintotuen tilastoyhteistyöryhmässä, jossa ovat jäseninä mm. Kelan Eläke- ja toimeentuloturvaosaston opintotukiryhmän ja opetusministeriön opintotukiyksikön asiantuntijat.
2 Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
Tilasto koulumatkatuesta perustuu kokonaisaineistoon Kelan korvaamasta koulumatkatuesta ja maksamista koulumatkatuista.
Koulumatkatilastot tehdään henkilöpohjaisista koulumatkatuen tilastointirekisteristä, jotka muodostetaan koulumatkatuen käsittelyjärjestelmästä syntyvästä etuustietokannasta. Tilastointirekistereihin kuuluvat kaikki ne henkilöt, joille Kela on tietyn ajanjakson aikana maksanut koulumatkatukea.
Kelan maksamien etuuksien tilastoissa rahamäärät täsmäytetään kuukausittain ja vuosittain kirjanpidon tietoihin.
Koulumatkatuen käsittelyjärjestelmä on laaja kokonaisuus ja se on tehty ensisijaisesti koulumatkatuen maksamista varten. Virheitä pyritään ehkäisemään tiiviillä etuuksista ja tilastoista vastaavien asiantuntijoiden välisellä yhteistyöllä.
Tilastoissa havaitut virheet korjataan välittömästi Suomen virallisen tilaston neuvottelukunnan julkaisuohjeen suosituksen mukaisesti. Verkkopalvelussa havaitut virheet korjataan ja virheelliset tiedot poistetaan. Painotuotteissa (esim. vuosijulkaisu) jakamattomiin julkaisuihin liitetään korjausliuska ja niille julkaisun tilaajille, joiden yhteystiedot ovat tiedossa, lähetään korjaustiedote.
3 Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Koulumatkatukitilastoja julkaistaan kuukausittain, kalenterivuosittain ja lukuvuosittain. Kuukausitiedot julkaistaan tilastokuukautta seuraavan viiden viikon sisällä ja vuosi- ja lukuvuositiedot tilastovuotta seuraavan vuoden/lukuvuoden puoliväliin mennessä. Tilaston julkistamisajankohdat selviävät julkistamiskalenterista.
Tilastot ovat lopullista tietoa.
4 Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
Koulumatkatukea alettiin maksaa 1.7.1997, josta alkaen aikasarja on vertailukelpoinen.
Kela huolehtii koulumatkatuen toimeenpanosta. Muu organisaatio kuin Kela ei tukea tilastoi.
5 Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilasto Kelan koulumatkatuesta julkaistaan internetissä.
Mahdollisuutta saada käyttöön tilaston havaintoaineistoa voi tiedustella Kelan tilastoryhmästä. Yhteystiedot on kerrottu tilaston kuvaussivulla.
Laatuseloste 2007–2010: Tilasto koulumatkatuesta
- Tilastotietojen relevanssi
- Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
- Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
- Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilaston Kelan maksamasta koulumatkatuesta tuottaa Kelan aktuaari- ja tilasto-osaston tilastoryhmä.
Laissa Kansaneläkelaitoksesta todetaan, että Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on mm. laatia tilastoja, arvioita ja ennusteita. Kansaneläkelaitoksen työjärjestyksen mukaan Kelan keskushallinnossa on aktuaari- ja tilasto-osasto, jonka tehtävänä on vakuutustekninen laskenta ja tilastointi.
Tilaston tuottaminen rahoitetaan vuosittain Kelan varoista.
1 Tilastotietojen relevanssi
Koulumatkatuki on yksi koulunkäynnin ja opiskelun tukimuodoista. Sillä korvataan lukioissa tai ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien päivittäisistä koulumatkoista aiheutuvia kustannuksia. Koulumatkatukeen on oikeus Suomessa opiskelevalla ja asuvalla henkilöllä. Kela hoitaa koulumatkatuen toimeenpanon. Opiskelija, jonka kotipaikka on Ahvenanmaalla, ei kuulu koulumatkatuen piiriin.
Koulumatkatuen tavoitteena on myös tasata opiskelijoiden maksettavaksi jääviä matkakustannuksia, asuivat he sitten missä päin Suomea tahansa. Samalla tuetaan haja-asutusalueiden julkista liikennettä ja sen kannattavuutta.
Tilasto on tarkoitettu koulutusasioista vastaaville päättäjille, suunnittelijoille, tutkijoille ja opetusalan ammattihenkilöille.
Koulumatkatukea tilastoidaan seuraavilla yksiköillä: koulumatkatuen saaja, maksettu euromääräinen tuki. Tilastoissa käytetään seuraavia luokituksia: maksun saaja, oppilaitosaste sekä yleiset alueluokitukset ja demografiset luokitukset.
Tilaston käyttäjiltä saatua palautetta seurataan ja se otetaan huomioon tilastoa kehitettäessä. Tilaston sisältöä ja sen tietojen käytettävyyttä arvioidaan Opintotuen tilastoyhteistyöryhmässä, jossa ovat jäseninä mm. Kelan Eläke- ja toimeentuloturvaosaston opintotukiryhmän ja opetusministeriön opintotukiyksikön asiantuntijat.
2 Tietojen tarkkuus ja luotettavuus
Tilasto koulumatkatuesta perustuu kokonaisaineistoon Kelan korvaamasta koulumatkatuesta ja maksamista koulumatkatuista.
Koulumatkatilastot tehdään henkilöpohjaisista koulumatkatuen tilastointirekisteristä, jotka muodostetaan koulumatkatuen käsittelyjärjestelmästä syntyvästä etuustietokannasta. Tilastointirekistereihin kuuluvat kaikki ne henkilöt, joille Kela on tietyn ajanjakson aikana maksanut koulumatkatukea.
Kelan maksamien etuuksien tilastoissa rahamäärät täsmäytetään kuukausittain ja vuosittain kirjanpidon tietoihin.
Koulumatkatuen käsittelyjärjestelmä on laaja kokonaisuus ja se on tehty ensisijaisesti koulumatkatuen maksamista varten. Virheitä pyritään ehkäisemään tiiviillä etuuksista ja tilastoista vastaavien asiantuntijoiden välisellä yhteistyöllä.
Tilastoissa havaitut virheet korjataan välittömästi Suomen virallisen tilaston neuvottelukunnan julkaisuohjeen suosituksen mukaisesti. Verkkopalvelussa havaitut virheet korjataan ja virheelliset tiedot poistetaan. Painotuotteissa (esim. vuosijulkaisu) jakamattomiin julkaisuihin liitetään korjausliuska ja niille julkaisun tilaajille, joiden yhteystiedot ovat tiedossa, lähetään korjaustiedote.
3 Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Koulumatkatukitilastoja julkaistaan kuukausittain, neljännesvuosittain, kalenterivuosittain ja lukuvuosittain. Kuukausi- ja neljännesvuositilasto julkaistaan tilastokuukautta ja -neljännestä seuraavan viiden viikon sisällä ja vuosi- ja lukuvuositilastot tilastovuotta seuraavan vuoden/lukuvuoden puoliväliin mennessä. Tilaston julkistamisajankohdat selviävät julkistamiskalenterista.
Tilastot ovat lopullista tietoa.
4 Tilastojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus
Koulumatkatukea alettiin maksaa 1.7.1997, josta alkaen aikasarja on vertailukelpoinen.
Kela huolehtii koulumatkatuen toimeenpanosta. Muu organisaatio kuin Kela ei tukea tilastoi.
5 Tietojen saatavuus ja selkeys
Tilasto Kelan koulumatkatuesta julkaistaan internetissä.
Koulumatkatukitilastoa julkaistaan myös painotuotteessa (Kelan opintoetuustilasto, Suomen virallinen tilasto). Sillä on suhteellisen laaja jakelu, jonka merkittävä kohde ovat kirjastot.
Painojulkaisun toimituksen ja tilaamisen yhteystiedot on kerrottu julkaisun nimiölehden kääntöpuolella. Myös kunkin verkkotilaston yhteydessä julkaistaan yhteystiedot.
Vuosijulkaisussa käytetyt luokitukset on kuvattu julkaisun tekstiosion kappaleessa 6. Laajempia metatietoja ei ole toistaiseksi saatavilla. Tarkemmin metatiedoista voi tiedustella tilaston vastuuhenkilöltä.
Mahdollisuutta saada käyttöön tilaston havaintoaineistoa voi tiedustella Kelan tilastoryhmästä. Yhteystiedot on kerrottu tilaston kuvaussivulla.
Laatuseloste 2006: Tilasto koulumatkatuesta
- Tilastojen relevanssi
- Tilastoinnin menetelmäkuvaus
- Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
- Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys
- Tilastojen vertailukelpoisuus
- Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
1 Tilastotietojen relevanssi
Koulumatkatuki on yksi koulunkäynnin ja opiskelun tukimuodoista. Sillä korvataan lukioissa tai ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien päivittäisistä koulumatkoista aiheutuvia kustannuksia. Koulumatkatukeen on oikeus Suomessa opiskelevalla ja asuvalla henkilöllä. Kela hoitaa koulumatkatuen toimeenpanon. Opiskelija, jonka kotipaikka on Ahvenanmaalla, ei kuulu koulumatkatuen piiriin.
Koulumatkatuen tavoitteena on myös tasata opiskelijoiden maksettavaksi jääviä matkakustannuksia, asuivat he sitten missä päin Suomea tahansa. Samalla tuetaan haja-asutusalueiden julkista liikennettä ja sen kannattavuutta.
Tilasto on tarkoitettu koulutusasioista vastaaville päättäjille, suunnittelijoille, tutkijoille ja opetusalan ammattihenkilöille.
Koulumatkatukea tilastoidaan seuraavilla yksiköillä: koulumatkatuen saaja, maksettu euromääräinen tuki.
Koulumatkatuen tilastoinnissa käytetään seuraavia luokituksia: oppilaitosaste, maksun vastaanottaja, tuen suuruus, yleiset alueluokitukset, yleiset demografiset luokitukset.
Laki Kansaneläkelaitoksesta (17.8.2001/731) velvoittaa laitoksen laatimaan tilastoja, arvioita ja ennusteita. Kelan työjärjestyksen mukaan aktuaari- ja tilasto-osaston tehtävänä on vakuutustekninen laskenta ja tilastointi.
2 Tilastoinnin menetelmäkuvaus
Koulumatkatukitilasto perustuu hallinnollisiin tietoihin tuen ratkaisemisesta ja maksamisesta. Koulumatkatukihakemukset käsitellään Kelan toimistoissa. Toimistojen käyttämästä käsittelyjärjestelmästä syntyy etuustietokanta, josta muodostetaan tuen henkilöpohjaiset tilastointitiedostot.
Tilasto perustuu kokonaisaineistoon.
Tiedostot kattavat
- henkilöt, joille tiettynä ajanjaksona maksettu tukea
- tietyn ajanjakson aikana maksettujen tukien rahamäärät.
3 Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
Koulumatkatuen käsittelyjärjestelmä sisältää ohjelmallisia luvallisuus- ja loogisuustarkistuksia, joissa ohjelma vaatii käsittelijää korjaamaan tai tarkistamaan tiedon ennen ratkaisun tekemistä.
Myös tilastointijärjestelmässä tehdään tietojen luokituksiin liittyviä luvallisuus- ja loogisuustarkistuksia, joiden perusteella virheelliset/luvattomat tapaukset pyritään korjaamaan tai ohjataan luokkaan erittelemättömät tapaukset.
Maksettujen tukien tilastossa rahamäärät täsmäytetään kuukausittain/vuosittain kirjanpidon tietoihin. Jos rahamäärät eivät täsmää kirjanpidon lukuihin, tilastointitiedostot saatetaan vastaamaan kirjanpitoa.
4 Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Koulumatkatuen kuukausitilasto julkaistaan tilastokuukautta seuraavan kuukauden kuluessa, neljännesvuositilasto seuraavan kuuden viikon aikana ja vuositilasto lukuvuoden päättymistä seuraavan vuoden huhtikuun puoliväliin mennessä. Kelan tilastojen julkistamiskalenteri on Internetissä (www.kela.fi/tilasto > Tilasto-opas > Julkistamiskalenteri).
Tilaston tiedot ovat lopullista tietoa.
5 Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys
Koulumatkatukea julkaistaan Internetissä Kela tilastoi –sivuilla:
Kuukausitilasto
- www.kela.fi/tilasto > Verkkotilastot > Kuukausitilastot > Koulumatkatuki
Neljännesvuositilasto
- www.kela.fi/tilasto > Verkkotilastot > Aikasarjat > Kelan opintoetuudet
Vuositilasto
- www.kela.fi/tilasto > Verkkotilastot > Vuositilastot > Opintoetuudet
Koulumatkatukitilastoa julkaistaan myös painotuotteessa (Kelan opintoetuustilasto, Suomen virallinen tilasto). Julkaisulla on suhteellisen laaja jakelu, jonka merkittävä kohde ovat kirjastot. Se varmistaa tilaston yleisen saatavuuden.
Painojulkaisun toimituksen ja tilaamisen yhteystiedot on kerrottu julkaisun nimiölehden kääntöpuolella. Myös kunkin verkkotilaston yhteydessä julkaistaan yhteystiedot.
6 Tilastojen vertailukelpoisuus
Koulumatkatukea alettiin maksaa 1.7.1997, josta alkaen aikasarja on vertailukelpoinen.
7 Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
Kela huolehtii koulumatkatuen toimeenpanosta. Muu organisaatio kuin Kela ei tukea tilastoi.