Tilitysmenettely

Kelalta tai työpaikkakassalta tilitettävä kustannus syntyy silloin, kun lääkkeet luovutetaan asiakkaille sairausvakuutuslain mukaisella korvauksella vähennettyyn hintaan (ks. Apteekkitiedote 32/2019, esimerkit 1-3).

Kun lääkkeet toimitetaan asiakkaalle korvattuna, lääkeoston tiedot välittyvät samanaikaisesti Kelan lääkeosto- ja tilitystietojen vastaanottopalveluun (jatkossa vastaanottopalvelu). Vastaanottopalvelu tarkistaa oston muodollisen oikeellisuuden ja antaa paluusanomassa apteekille tiedon, jos ostoa ei hyväksytä.

Kelan järjestelmä muodostaa erän apteekin yhden vuorokauden aikana lähettämistä ostoista.

Kelan palautetietojen kyselypalvelu

Apteekki voi hakea Kelan palautetietojen kyselypalvelusta koosteen lähettämistään ostoista. Ostojen palautetiedot voidaan hakea päiväkohtaisesti, tilitysjaksolla tai apteekkijärjestelmän oston numerolla. Apteekki saa vastauksena päiväkohtaisten ostojen korvausten summatiedot, ostojen lukumäärän sekä työpaikkakassaostojen korvausten summatiedot ja ostojen lukumäärän. Työpaikkakassojen ostoja ei eritellä kassoittain.

Lisäksi apteekki voi hakea Kelan maksaman kuukausitilityksen ja työpaikkakassan tilityksen yhteenvetotiedot. Jos tilitykseen sisältyy ostojen korjauksia, näytetään myös korjauserittely. Tiedot ovat kyseltävissä tilityksen maksupäivää edeltävästä pankkipäivästä lähtien 12 kuukauden ajan.

Luopuvan apteekkarin kohdalla palautetietoja ei voi hakea enää luopumispäivän jälkeen. Näin ollen luopuva apteekkari ei saa palautetietojen kyselypalvelusta viimeisen kuukausitilityksen yhteenvetotietoja (ks. Luopuvan apteekkarin viimeinen kuukausitilitys).

 

15.3.2021 (Apteekkien SV-ohjeet kohta 11 ja 11.2)