Kela on lähettänyt suurelle määrälle asiakkaita puutteellisesti tulostuneen liitteen

Tulostushäiriön vuoksi Kelan kirjeiden ja päätösten liitteitä on postitettu puutteellisina 21. maaliskuuta alkaen.

Tulostushäiriön vuoksi Kelasta on lähtenyt asiakkaille kirjeitä ja päätöksiä, joiden liitteet ovat puutteellisia. Liitteiden parilliset sivut ovat tulostuneet tyhjänä, joten asiakkaalle ovat lähteneet vain parittomat sivut. Liite voi olla esimerkiksi kirjeen mukana lähetetty hakemuslomake.

Ongelma koskee 21.3. alkaen postitettuja kirjeitä ja päätöksiä. Häiriö koskee kymmeniä tuhansia asiakkaita. Se ei kuitenkaan koske toimeentulotuen kirjeitä ja päätöksiä. 

Virhe huomattiin asiakaspalautteen ansiosta.

Kela pahoittelee asiakkaille tulostushäiriöstä aiheutuvaa haittaa. Kela on ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin virheestä aiheutuvien seurausten selvittämiseksi.

Ohje asiakkaalle, joka on saanut puutteellisesti tulostuneen kirjeen tai päätöksen liitteen

  • Jos olet jo lähettänyt Kelaan virheellisesti tulostuneen lomakkeen, tilanne ei vaadi sinulta toimia. Kelan työntekijä pyytää tarvittaessa lisätietoja.
  • Voit tarkistaa OmaKelasta, pystytkö hoitamaan asian sähköisesti. OmaKelan osoite on https://www.kela.fi/omakela. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  • Jos et voi hoitaa asiaa sähköisesti OmaKelassa ja kyse on hakemuslomakkeesta, voit tulostaa paperisen lomakkeen Kelan verkkosivuilta ja postittaa sen Kelaan. Lomakkeita saa myös kaikista Kelan palvelu- ja asiointipisteistä. Kelan asiakaspalvelusta voidaan myös pyynnöstä postittaa hakemuslomake.
  • Muissa tilanteissa voit olla tarvittaessa yhteydessä Kelan puhelinpalveluun.