Kirjautuminen Kelan asiointipalveluun

Kelan asiointipalveluun voi kirjautua

  • henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillaan
  • matkapuhelimen mobiilivarmenteella
  • sirullisella henkilökortilla. 

 

Näin otat mobiilivarmenteen käyttöön

Kun sinulla on mobiilitunnistautumiseen sopiva SIM-kortti, voit jatkossa kirjautua asiointipalveluun puhelinnumerolla ja koodilla. Tällöin et tarvitse verkkopankkitunnuksia.

  1. Ota ensin yhteyttä puhelinoperaattoriisi (esim. Teliaan, Soneraan tai DNA:han) puhelimitse tai käy operaattorin myymälässä.
  2. Puhelinoperaattori rekisteröi puhelimen SIM-kortilla olevan varmenteen tai antaa uuden SIM-kortin, jossa on mobiilivarmenne.
  3. Kun oikeanlainen SIM-kortti on puhelimessa, mobiilivarmenne rekisteröidään operaattorin myymälässä tai operaattorin nettisivuilla verkkopankkitunnuksilla.

Huomaathan, että mobiilivarmenne voi olla maksullinen. Kysy hinnat puhelinoperaattoriltasi. Kela ei peri käytöstä maksua.

Sama mobiilivarmenne käy myös mm. joissakin verkkokaupoissa, vakuutusasioiden hoidossa ja kuntien asiointipalveluissa.

Näin kirjaudut mobiilivarmenteella verkkoasiointiin

  1. Valitse kela.fi-sivun yläreunasta kohta Asiointipalveluun.
  2. Valitse tunnistussivulta mobiilivarmenne.
  3. Näppäile puhelinnumerosi.
  4. Saat puhelimeesi tunnistuspyynnön Kelalta. Paina OK. Puhelimeesi tulee ruutu, johon syötät 4–8-numeroisen koodin. Tämä koodi ei ole puhelimen PIN-koodi, vaan löytyy SIM-kortin kantaosasta.
  5. Saat kuittaukset tunnistuksen onnistumisesta, jonka jälkeen siirryt automaattisesti Kelan asiointipalveluun.

Lue lisää