Upphandling av tolktjänst | Om FPA | FPAGå till innehållet

Upphandling av tolktjänst för personer med funktionsnedsättning

I fråga om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning gäller upphandlingen tillhandahållande av tolktjänst för personer med hörselskada, syn- och hörselskada eller talskada. Tolkningen kan ordnas som tolkning på plats eller som distanstolkning.

FPA inleder upphandlingsomgångarna gällande tolktjänsten i allmänhet på våren i februari–maj, och då publiceras materialet för anbudsförfrågan. Upphandlingsbesluten blir i allmänhet klara senast på hösten, och då underrättar FPA dem som deltagit i anbudsförfarandet om resultatet.

Handikappförmånsgruppen vid FPA:s enhet för planering av förmåner och tjänster ansvarar för upphandlingen av tolktjänst för personer med funktionsnedsättning. 

De nuvarande upphandlingsavtalen är i kraft 1.11.2024–31.12.2026. Avtalen innehåller eventuella optionsår 2027 och 2028. FPA meddelar separat om optionsåren kommer att utnyttjas.

Upphandlingsförfaranden

Vid upphandlingen av tolktjänsten används följande upphandlingsförfaranden:

  • öppet förfarande
  • direktupphandling.

FPA meddelar upphandlingar av tolktjänst elektroniskt på Hilma (hankintailmoitukset.fi) och i Cloudia Supplier Portal. Med undantag av direktupphandlingar finns anbudsförfrågningarna endast att tillgå via Hanki-tjänsten.

Tolktjänst för personer med funktionsnedsättning upphandlas genom ett ramavtal och avtalsperioden börjar i regel från början av året efter upphandlingen. Avtalsperioden är i regel 2 år, och avtalet innehåller möjligheten att förlänga avtalet med optionsperioder för de 2 följande åren.

Serviceproducenterna kan ställa frågor om upphandlingen av tolktjänst för personer med funktionsnedsättning per e-post till adressen vatu.palveluntuottajat@kela.fi.

Läs mer

Senast ändrad 29.7.2025