Asiointipalveluissa voi esiintyä käyttökatkoja 17.5. klo 23–04 Lisätietoja
Asiointipalveluissa käyttökatko 21.5. klo 6–20 Lisätietoja
Ajanvarausjärjestelmässä käyttökatko 21.5. klo 6–20 Lisätietoja
Kelan etäpalveluissa on havaittu häiriö Lisätietoja
Yhteystiedot
Kelan tekstien kehittämisohjelma
Kelan asiakastekstejä selkeytettiin vuosina 2020–2021 Kelan tekstien kehittämisohjelmassa. Ohjelman tavoitteena oli, että asiakas
- ymmärtää saamansa tekstin eikä joudu ottamaan yhteyttä Kelaan epäselvän kielen takia
- kokee tekstin sävyltään kunnioittavana
- pitää Kelaa avoimena ja luotettavana organisaationa.
Ohjelman resurssit ja organisointi
Kehittämisohjelmassa työskenteli viisi kielenhuoltajaa ja suunnittelija.
Kehittämisohjelma oli kelalaisten yhteinen ponnistus: ohjelman ohjausverkosto auttoi tunnistamaan selkeyttämistä vaativat tekstit, ja etuuksien asiantuntijat työstivät tekstejä yhdessä kielenhuoltajien kanssa.
Osana kehittämisohjelmaa kielenhuoltajat myös pitivät kielenhuollon ja hyvän virkakielen koulutuksia Kelan työntekijöille.
Selkeystyöstä järjestelmällistä ja jatkuvaa
Kehittämisohjelmassa Kelan kielenhuolto- ja selkeystyöstä pyrittiin tekemään järjestelmällistä. Kehittämisohjelman aikana kielenhuolto vakiinnutettiin osaksi uusien asiakastekstien tuotantoa. Niin siitä tuli luonnollinen osa työprosessia ja selkeytyksestä jatkuvaa.
Ruotsin- ja englanninkielisten tekstien selkeydestä vastaavat Kelan kielenkääntäjät. Selkeät suomenkieliset tekstit helpottavat huomattavasti myös kääntäjien työtä.
Yhteystiedot
Kelan tekstien kehittämisohjelman päällikkö Jenni Viinikka, puh. 050 599 3546, etunimi.sukunimi@kela.fi.
Lisätietoa kehittämisohjelmasta ja Kelan kielityöstä
- Kelan tekstien kehittämisohjelman loppuseminaari. Videotallenne 26.1.2022, YouTube.
- Kelassa on selkeytetty jo tuhansia sivuja tekstejä, eikä työ lopu tulevaisuudessakaan. Artikkeli 20.1.2022, Sosiaalivakuutus.fi.
- Hallinnon kieli ei selkeydy päivittelemällä vaan palkkaamalla kielen ammattilaisia. Kelan tekstien kehittämispäällikkö Jenni Viinikan puheenvuoro 20.1.2022, Sosiaalivakuutus.fi.
- Kela uudisti asiakkaille lähtevät viestit, koska verkossa selkeyden tarve korostuu. Artikkeli 12.10.2021, Sosiaalivakuutus.fi.
- Selkokieli auttaa osallistumaan yhteiskuntaan. Kielenhuoltaja Suvi Syrjäsen puheenvuoro 27.5.2021, Sosiaalivakuutus.fi.
- Selkeää kieltä tarvitaan myös asiakaskohtaamisissa. Kielenhuoltaja Laura Rostén-Jokisen puheenvuoro 7.4.2021, Sosiaalivakuutus.fi.
- Kielenhuoltajana Kelassa: H(v) = (0,5 x IAT(v-1)/IAT(v-3) + 0,5 x IKH(v-1)/IKH(v-3)) x H(v-2). Videotallenne Kielen juhlaa 75 -seminaarista 1.10.2020, Kotus.fi.
- Virkakielen kehittäminen Kelassa. Videotallenne Ymmärrän-seminaarista 1.4.2020, Kunta.tv.
- Kela julkaisi selkokielisen verkkosivuston. Ajankohtaista henkilöasiakkaille 15.10.2019.
- Selkeystyötä Kelan hankkeissa vuodesta 2011. Tietoa Kelasta 15.10.2014.