Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelu

 

Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelussa voit asioida suomalaisella viittomakielellä sekä puhutulla suomella ja ruotsilla. Voit käyttää etäpalvelua lyhyisiin tilanteisiin, eikä siihen tarvitse varata aikaa. Etäpalvelussa on myös chatti, jossa voit hoitaa asioita pikaviesteillä.

Etäpalvelu on tarkoitettu asiakkaille, joilla on oikeus vammaisten tulkkauspalveluun.

 

Etäpalvelussa voit

  • tilata tulkin, kertoa tilaukseen liittyviä lisätietoja tai peruuttaa tilauksen
  • kysyä lisää tulkkauspalvelusta ja oikeudesta sen käyttöön
  • vastata tulkkauspalveluun liittyviin lisäselvityspyyntöihin
  • saada etätulkkausta ilman ajanvarausta esimerkiksi arjen asioiden hoitamiseen
  • antaa palautetta.

Tarkista etäpalvelun aukioloajat.

Näin käytät etäpalvelua

  1. Käynnistä etäyhteys.
  2. Muutaman sekunnin kuluttua etäyhteys aukeaa vapaana olevalle Kelan palveluasiantuntijalle.
  3. Jos yhtään palveluasiantuntijaa ei ole vapaana, voit jäädä odottamaan tai sulkea yhteyden ja yrittää uudelleen myöhemmin.

Hätäilmoitus viittomakielellä

Hätätilanteessa voit nyt tehdä hätäilmoituksen suomalaisella viittomakielellä. Voit tehdä ilmoituksen 112-sovelluksessa tai kela.fissä. Hätätilanteita varten on oma etäpalvelukanava. Lue lisää hätäilmoituksesta.

Laitteet ja asetukset

Tarvitset Kelan etäpalvelun käyttämiseen älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen. Laitteessa pitää olla

  • mikrofoni
  • kaiuttimet tai kuulokkeet
  • videokamera
  • selain, kuten Safari (iOS) tai Google Chrome (versio 64 ja uudemmat) 
  • riittävän nopea verkkoyhteys (vähintään 1 200 kbit/s).

Jos sinulla ei ole omaa laitetta, voit saada laitteen Kelasta lainaan.

Kun käytät Kelan etäpalvelua ensimmäistä kertaa, tee laitteellesi tarvittaessa kameran käyttöön liittyvät asetukset. Katso ohje etäpalvelun käytöstä ja asetuksista (pdf).

Jos asetukset eivät ole kunnossa, voit muuttaa niitä etäpalvelun sivulla rataskuvakkeen kautta. Jos muutat asetuksia, etäyhteyden kuva katkeaa muutamaksi sekunniksi.

Vikatilanteet

Jos yhteys Kelan etäpalveluun ei käynnisty, voit kokeilla tyhjentää koneen selaushistorian.

Jos et pysty itse ratkaisemaan ongelmaa, lähetä sähköpostia Kelan tekniseen asiakastukeen osoitteeseen tekninentuki@kela.fi.