Työmarkkinatuki | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Työmarkkinatuki

Jos et voi saada ansiopäivärahaa tai peruspäivärahaa, Kela voi maksaa sinulle työmarkkinatukea. Voit saada sitä, jos seuraavat ehdot täyttyvät:

  • olet 18–64-vuotias
  • olet työtön työnhakija
  • asut vakinaisesti Suomessa.

Työmarkkinatuen aikaa ei ole rajoitettu.

Saat työmarkkinatukea, vaikka et täytä työssäoloehtoa eli et ole ollut töissä tarpeeksi kauan. Saat työmarkkinatukea myös silloin, kun olet saanut ansiopäivärahaa tai peruspäivärahaa 400 päivää.

Kela ei maksa työmarkkinatukea ulkomaille.

Työmarkkinatuen saamiselle on rajoituksia, jos olet alle 25-vuotias tai jos sinulla ei ole ammatillista koulutusta.

Lue lisää työmarkkinatuen hakemisesta (yleiskielellä).

Paljonko työmarkkinatukea saa?

Työmarkkinatuki on 37,21 euroa päivässä, ja saat sitä 5 päivältä viikossa. Työmarkkinatuki on siis yhtä suuri kuin peruspäiväraha ja myös siitä menee veroa.

Työmarkkinatuki on erilainen kuin peruspäiväraha siinä, että vanhempien tulot voivat vaikuttaa tuen määrään.

Muut tulot pienentävät työmarkkinatukea

Kaikki omat tulosi pienentävät työmarkkinatuen määrää.

Jos sinulla on pääomatuloja, myös ne voivat pienentää tuen määrää. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokratulo, osinko ja myyntivoitto.

Omat pääomatulot eivät kuitenkaan vaikuta työmarkkinatukeen

  • jos olet täyttänyt 55 vuotta ja olet täyttänyt työssäoloehdon ennen kuin jäit työttömäksi
  • jos osallistut työllistymistä edistävään palveluun.

Vanhempien tulot pienentävät tukea, jos asut heidän kanssaan. Saat silti aina vähintään puolet työmarkkinatuestasi. Vanhempien tulot eivät vaikuta, jos osallistut työllistymistä edistävään palveluun.

Monet tuet eivät vaikuta työmarkkinatukeen. Niitä ovat esimerkiksi

  • lapsilisä
  • elatusapu
  • toimeentulotuki
  • asumistuki
  • vammaistuki.

Arvioi laskurin avulla, kuinka paljon saat työmarkkinatukea (yleiskielellä).

Lue lisää

Sivu päivitetty 20.1.2026