Koronavirus voi vaikuttaa Kelan palveluihin ja hakemusten käsittelyyn Lisätietoja
Tämä on selkokielinen kela.fi-sivusto, jossa on tärkeimmät asiat Kelan tuista. Lisätietoja
Asumistuki ja asumislisä
Kela tukee opiskelijoiden asumista maksamalla yleistä asumistukea tai opintotuen asumislisää.Yleinen asumistuki
Suomessa asuva opiskelija voi saada yleistä asumistukea. Yleistä asumistukea ei haeta opintotukihakemuksella, vaan sitä varten on oma hakemuksensa. Samaan ruokakuntaan kuuluvat hakevat asumistukea yhdessä.
Ruokakuntaan kuuluvien henkilöiden tulot vaikuttavat
asumistuen määrään. Tulot vaikuttavat eri tavalla kuin opintotuessa.
Lue lisää yleisestä asumistuesta Kelan sivuilta (selkosuomeksi).
Opintotuen asumislisä
Opintotuen asumislisää voivat saada ulkomailla tai Ahvenanmaalla opiskelevat. Heidän asumislisänsä on 210 euroa kuukaudessa.
Asumislisää voivat saada myös Suomessa kansanopistossa tai urheiluopistossa opiskelevat, joiden opinnot ovat maksullisia ja jotka asuvat oppilaitoksen asuntolassa. Asumislisä on noin 89 euroa kuukaudessa.
Voit saada asumislisää ja muuta opintotukea vain opiskelukuukausilta.
Asumislisän saamisessa ei ole ikärajaa. Vanhempien tulot eivät vaikuta asumislisään.