Ennen kuin lapsi syntyy

Jos uskot olevasi raskaana, ota yhteys kotikuntasi äitiysneuvolaan. Äitiysneuvolan palvelut ovat maksuttomia.

Neuvolasta saat hyviä neuvoja raskausaikaa ja synnytystä varten. Lisäksi neuvolassa seurataan äidin ja sikiön terveydentilaa.

Äidin täytyy käydä lääkärintarkastuksessa raskauden alussa ennen 5. raskauskuukautta. Tarkastuksessa saat raskaustodistuksen. Tarvitset todistuksen, kun haet Kelasta tukea.

Äitiysavustus

Voit hakea äitiysavustusta, kun raskaus on kestänyt 5 kuukautta. Voit valita äitiyspakkauksen tai 170 euroa. Äitiyspakkauksessa on hoitotarvikkeita ja vaatteita vauvalle.

Lue lisää äitiysavustuksen hakemisesta Kelan sivuilta (yleissuomeksi)

Äitiysraha

Äidin pitää jäädä äitiysvapaalle viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua synnytysaikaa. Kun äiti jää äitiysvapaalle, hän alkaa saada äitiysrahaa. Äitiysrahaa maksetaan 105 arkipäivää eli noin 4 kuukautta.

Äiti voi jäädä äitiysvapaalle aikaisintaan 50 arkipäivää ennen laskettua synnytysaikaa. Tällöin äiti saa äitiysrahansakin aikaisemmin.

Lue lisää äitiysrahan hakemisesta Kelan sivuilta (yleissuomeksi)

Hae 2 kuukautta aikaisemmin

Hae äitiysrahaa viimeistään 2 kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa. Tarkista ennen hakemista, saatko äitiysvapaan ajalta palkkaa. Muista ilmoittaa työnantajalle äitiysvapaasta 2 kuukautta ennen vapaan aloittamista.

Erityisäitiysraha

Jos altistut työssäsi säteilylle, kemiallisille aineille tai tarttuvalle taudille, voit jäädä pois työstä heti, kun raskaus on todettu. Tällaisessa tilanteessa saat erityisäitiysrahaa.

Lue lisää erityisäitiysrahan hakemisesta Kelan sivuilta (yleissuomeksi)

Lue lisää