Ennen kuin lapsi syntyy

Jos olet raskaana, ota yhteys kotikuntasi äitiysneuvolaan. Äitiysneuvolan palvelut ovat maksuttomia.

Neuvolasta perhe saa hyviä neuvoja raskausaikaa ja synnytystä varten. Lisäksi neuvolassa seurataan äidin ja lapsen terveydentilaa.

Äidin täytyy käydä neuvolassa tarkastuksessa raskauden alussa, viimeistään 18. raskausviikolla. Tarkastuksessa saat raskaustodistuksen. Tarvitset todistuksen, kun haet Kelasta tukea.

Äitiysavustus

Voit hakea äitiysavustusta, kun raskaus on kestänyt 5 kuukautta. Voit valita äitiyspakkauksen tai 170 euroa. Äitiyspakkauksessa on hoitotarvikkeita ja vaatteita vauvalle.

Lue lisää äitiysavustuksen hakemisesta Kelan sivuilta (yleissuomeksi)

Äitiysraha

Äiti voi jäädä äitiysvapaalle aikaisintaan noin 8 viikkoa ennen synnytyksen laskettua aikaa. Yleensä äiti jää äitiysvapaalle kuitenkin noin kuukausi ennen laskettua aikaa.

Äitiysvapaalla äiti saa äitiysrahaa. Äitiysrahaa maksetaan 105 arkipäivää eli noin 4 kuukautta.

Lue lisää äitiysrahan hakemisesta Kelan sivuilta (yleissuomeksi)

Hae 2 kuukautta aikaisemmin

Hae äitiysrahaa viimeistään 2 kuukautta ennen laskettua aikaa. Tarkista työnantajaltasi ennen hakemista, saatko äitiysvapaan ajalta palkkaa. Muista ilmoittaa työnantajalle äitiysvapaasta 2 kuukautta ennen vapaan aloittamista.

Erityisäitiysraha

Jos altistut työpaikallasi säteilylle, kemiallisille aineille tai tarttuvalle taudille, voit jäädä pois töistä heti, kun olet raskaana. Tällaisessa tilanteessa saat erityisäitiysrahaa.

Lue lisää erityisäitiysrahan hakemisesta Kelan sivuilta (yleissuomeksi)

Lue lisää