Koronavirus voi vaikuttaa Kelan palveluihin ja hakemusten käsittelyyn Lisätietoja
Tämä on selkokielinen kela.fi-sivusto, jossa on tärkeimmät asiat Kelan tuista. Lisätietoja
Ennen kuin lapsi syntyy
Jos olet raskaana, ota yhteys kotikuntasi äitiysneuvolaan. Äitiysneuvolan palvelut ovat maksuttomia.
Neuvolasta perhe saa hyviä neuvoja raskausaikaa ja synnytystä varten. Lisäksi neuvolassa seurataan äidin ja lapsen terveydentilaa.
Äidin täytyy käydä neuvolassa tarkastuksessa raskauden alussa, viimeistään 18. raskausviikolla. Tarkastuksessa saat raskaustodistuksen. Tarvitset todistuksen, kun haet Kelasta tukea.
Äitiysavustus
Voit hakea äitiysavustusta, kun raskaus on kestänyt 5 kuukautta. Voit valita äitiyspakkauksen tai 170 euroa. Äitiyspakkauksessa on hoitotarvikkeita ja vaatteita vauvalle.
Lue lisää äitiysavustuksen hakemisesta Kelan sivuilta (yleissuomeksi)
Äitiysraha
Äiti voi jäädä äitiysvapaalle aikaisintaan noin 8 viikkoa ennen synnytyksen laskettua aikaa. Yleensä äiti jää äitiysvapaalle kuitenkin noin kuukausi ennen laskettua aikaa.
Äitiysvapaalla äiti saa äitiysrahaa. Äitiysrahaa maksetaan 105 arkipäivää eli noin 4 kuukautta.
Lue lisää äitiysrahan hakemisesta Kelan sivuilta (yleissuomeksi)
Erityisäitiysraha
Jos altistut työpaikallasi säteilylle, kemiallisille aineille tai tarttuvalle taudille, voit jäädä pois töistä heti, kun olet raskaana. Tällaisessa tilanteessa saat erityisäitiysrahaa.
Lue lisää erityisäitiysrahan hakemisesta Kelan sivuilta (yleissuomeksi)