Hakeminen ja maksaminen

Voit hakea useimpia tukia Kelan asiointipalvelussa (yleissuomeksi). Tarkista hakemuksesta, mitä liitteitä siinä pitää olla. Myös liitteet voi toimittaa Kelaan asiointipalvelussa.

Voit hakea tukia myös lomakkeilla, joita saa Kelan sivuilta (yleissuomeksi). Saat lomakkeita myös Kelan toimistosta. Jos haet tukea lomakkeella, postita se Kelaan.

Kelan postiosoite on

Kela
PL 10
00056 KELA

Voit hoitaa melkein kaikki Kela-asiasi myös puhelimessa. Voit myös hakea Kelan tukia puhelimessa. Katso puhelinnumerot Kelan sivuilta (selkosuomeksi).

Jos olet hakemassa toimeentulotukea, katso sen tarkemmat hakuohjeet Kelan sivuilta (selkosuomeksi).

Päätös tuen maksamisesta

Kun Kela on käsitellyt hakemuksesi, saat kotiin kirjeenä päätöksen siitä, saatko tukea. Päätöksessä kerrotaan tuen määrä, perustelut ja maksupäivä. Saat päätöksen myös silloin, jos sinulle ei ole myönnetty tukea.

Kela maksaa tuen pankkitilillesi.

Voit katsoa eri tukien maksupäivät myös Kelan sivuilta (yleissuomeksi)

Ilmoita, jos tilanteesi muuttuu

Jos elämäsi muuttuu, se voi vaikuttaa Kelasta saamiisi tukiin. Muutos voi koskea esimerkiksi asumista, tuloja, työskentelyä tai perhettä.

Muista ilmoittaa muutoksista Kelaan. Voit tehdä sen verkossa, puhelimitse tai toimistossa.

Takaisinperintä

Jos Kela maksaa tukea liikaa virheellisten tietojen takia, se joudutaan perimään sinulta takaisin.

Hae muutosta Kelan päätökseen

Voit hakea muutosta Kelan antamaan päätökseen. Saat päätöskirjeen mukana ohjeet siitä, miten muutosta haetaan.

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä ensin Kelaan.