Hakeminen ja maksaminen

Voit hakea useimpia tukia Kelan asiointipalvelussa (yleissuomeksi). Tarkista hakemuksesta, mitä liitteitä siinä pitää olla. Myös liitteet voi toimittaa Kelaan asiointipalvelussa verkossa.

Voit hakea tukia myös lomakkeilla, joita saa Kelan sivuilta (yleissuomeksi). Saat lomakkeita myös Kelan toimistosta.

Jos haet tukea lomakkeella, postita se Kelaan. Katso Kelan sivuilta (yleissuomeksi), mihin postiosoitteeseen lomake pitää lähettää.

Voit hoitaa melkein kaikki Kela-asiasi myös puhelimessa. Voit myös hakea Kelan tukia puhelimessa. Katso puhelinnumerot Kelan sivuilta (selkosuomeksi).

Jos olet hakemassa toimeentulotukea, katso sen tarkemmat hakuohjeet Kelan sivuilta (selkosuomeksi).

Päätös tuen maksamisesta

Kun Kela on käsitellyt hakemuksesi, saat kotiin kirjeenä päätöksen siitä, saatko tukea. Päätöksessä kerrotaan tuen määrä, perustelut ja maksupäivä. Saat päätöksen myös silloin, jos sinulle ei ole myönnetty tukea.

Kela maksaa tuen pankkitilillesi.

Voit katsoa eri tukien maksupäivät myös Kelan sivuilta (yleissuomeksi)

Ilmoita muutoksista

Jos saat jotain tukea Kelasta, muista ilmoittaa pikaisesti Kelaan, jos tilanteessasi tapahtuu muutoksia.

Sellaisia voivat olla esimerkiksi asumisessa, perhetilanteessa tai tuloissa tapahtuvat muutokset.

Takaisinperintä

Jos Kela maksaa tukea liikaa virheellisten tietojen takia, se joudutaan perimään sinulta takaisin.

Lue lisää takaisinperinnästä Kelan sivuilta (yleissuomeksi). Voi kysyä asiasta myös puhelimitse numerosta 020 634 4940.

Muutoksen hakeminen

Voit hakea muutosta Kelan antamaan päätökseen. Saat päätöskirjeen mukana ohjeet siitä, miten muutosta haetaan.

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä ensin Kelaan.

Voit olla tarvittaessa yhteydessä myös sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan. Puhelinnumero on 0295 163 800 ja verkko-osoite on www.samu.fi.