Vuoden 2021 tiedot päivitetään selkosivustolle tammikuun aikana Lisätietoja
Koronavirus voi vaikuttaa Kelan palveluihin ja hakemusten käsittelyyn Lisätietoja
Tämä on selkokielinen kela.fi-sivusto, jossa on tärkeimmät asiat Kelan tuista. Lisätietoja
Hakeminen ja maksaminen
Voit hakea useimpia tukia Kelan asiointipalvelussa (yleissuomeksi). Tarkista hakemuksesta, mitä liitteitä siinä pitää olla. Myös liitteet voi toimittaa Kelaan asiointipalvelussa.
Voit hakea tukia myös lomakkeilla, joita saa Kelan sivuilta (yleissuomeksi). Saat lomakkeita myös Kelan toimistosta. Jos haet tukea lomakkeella, postita se Kelaan.
Kelan postiosoite on
Kela
PL 10
00056 KELA
Voit hoitaa melkein kaikki Kela-asiasi myös puhelimessa. Voit myös hakea Kelan tukia puhelimessa. Katso puhelinnumerot Kelan sivuilta (selkosuomeksi).
Jos olet hakemassa toimeentulotukea, katso sen tarkemmat hakuohjeet Kelan sivuilta (selkosuomeksi).
Päätös tuen maksamisesta
Kun Kela on käsitellyt hakemuksesi, saat kotiin kirjeenä päätöksen siitä, saatko tukea. Päätöksessä kerrotaan tuen määrä, perustelut ja maksupäivä. Saat päätöksen myös silloin, jos sinulle ei ole myönnetty tukea.
Kela maksaa tuen pankkitilillesi.
Voit katsoa eri tukien maksupäivät myös Kelan sivuilta (yleissuomeksi)
Ilmoita, jos tilanteesi muuttuu
Jos elämäsi muuttuu, se voi vaikuttaa Kelasta saamiisi tukiin. Muutos voi koskea esimerkiksi asumista, tuloja, työskentelyä tai perhettä.
Muista ilmoittaa muutoksista Kelaan. Voit tehdä sen verkossa, puhelimitse tai toimistossa.
Takaisinperintä
Jos Kela maksaa tukea liikaa virheellisten tietojen takia, se joudutaan perimään sinulta takaisin.
Hae muutosta Kelan päätökseen
Voit hakea muutosta Kelan antamaan päätökseen. Saat päätöskirjeen mukana ohjeet siitä, miten muutosta haetaan.