Jos lapsi sairastuu

Jos lapsesi sairastuu, voit viedä hänet terveyskeskukseen tai yksityiselle lääkärille. Kela korvaa osan yksityisen lääkärin maksuista. Lisäksi Kela korvaa osan lääkkeiden hinnasta. Terveyskeskuksen hoitoja Kela ei korvaa.

Tilapäinen hoitovapaa

Jos alle 10-vuotias lapsesi sairastuu esimerkiksi flunssaan, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä. Sitä kutsutaan tilapäiseksi hoitovapaaksi.

Tilapäinen hoitovapaa on 4 päivää. Useimmat työnantajat maksavat tilapäisen hoitovapaan ajalta palkkaa. Kela ei maksa tukea tältä ajalta.

Vaikeasti sairaan tai vammaisen lapsen hoitaminen

Kela tukee vaikeasti sairaan tai vammaisen lapsen hoitoa.

Kelan tukia ja palveluita ovat

  • erityishoitoraha vanhemmalle, joka hoitaa alle 16-vuotiasta lasta
  • alle 16-vuotiaan vammaistuki
  • Vaativa lääkinnällinen kuntoutus.

Lue lisää näistä tuista Kelan sivuilta (selkosuomeksi).