Ajankohtaista koronaviruksen vaikutuksista selkosuomeksi

Koronavirus vaikuttaa Kelan tukiin ja palveluihin.

Hakemusten käsittely

Koronavirus voi vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti Kela käsittelee hakemuksesi. Päätöksen saaminen voi kestää kauemmin kuin yleensä.

Asiakaspalvelu

Jos sinulla on kysyttävää Kelan tuista tai palveluista, voit etsiä tietoa Kelan sivuilta. Voit myös soittaa Kelaan. Älä mene Kelan toimistoon, jos voit hoitaa asian verkossa tai puhelimessa.

Hakemukset ja liitteet

Verkkopalveluun pitää kirjautua. Tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Voit lähettää verkkopalvelussa myös liitteet. Verkkopalvelusta näet myös, jos joku liite puuttuu tai jos sinun pitää lähettää Kelaan lisätietoa.

Jos et voi tehdä hakemusta verkkopalvelussa, voit lähettää hakemukset ja liitteet Kelaan postitse.

Lähetä hakemukset ja liitteet osoitteeseen

Kela
PL 10
00056 Kela

Puhelinpalvelu ja soittoajan varaaminen

Voit varata ajan puhelinpalveluun, jos sinulla on paljon kysymyksiä.

Soita Kelaan vain, jos asiasi on kiireellinen. Asiakaspalvelu ei voi nopeuttaa hakemuksesi käsittelyä eikä kertoa, milloin tukipäätöksesi tulee. Kela ottaa sinuun yhteyttä, jos hakemuksestasi puuttuu jotain.

Asiointi toimistossa

Jos sinun on pakko käydä Kelan toimistossa, pese kätesi ja älä mene lähelle muita ihmisiä.

Älä mene toimistoon, jos

  • sinulla on yskä, kurkkukipua tai muita flunssan oireita
  • olet karanteenissa
  • olet matkustanut ulkomailla
  • olet altistunut koronavirukselle muuten.

Osa Kelan toimistoista on kiinni koronaviruksen takia. Tarkista verkosta, onko palvelupisteesi auki.

Kuntoutus

Koronaviruksen takia on hyvä välttää kaikkia tapaamisia. Kasvokkain tapahtuva kuntoutus kannattaa nyt lopettaa. Voit jatkaa kuntoutustasi etäyhteydellä esimerkiksi tietokoneen tai puhelimen avulla, jos se on mahdollista.

Ryhmässä tapahtuvaa kuntoutusta ei voi tehdä etäyhteyden avulla. Sen takia Kela suosittelee, että ryhmäkuntoutus lopetetaan.

Voit valita toisen kuntoutuksen järjestäjän, jos nykyinen kuntoutuksen järjestäjäsi ei järjestä kuntoutusta epidemian aikana.

Sovi kuntouksen jatkamisesta yhdessä kuntoutuksen järjestäjän kanssa. Sopikaa yhdessä myös, jos kuntoutus pitää siirtää tai peruuttaa kokonaan. Kela voi silloin pidentää kuntoutuspäätöksesi voimassaoloa.

Jos olet hakenut kuntoutusrahaa ja kuntoutuksesi keskeytyy, ota yhteyttä Kelaan.

Tartuntatautipäiväraha

Kela voi maksaa sinulle tartuntatautipäivärahaa, jos lääkäri on määrännyt sinut pois työstäsi koronaviruksen takia. Tartuntatautipäivärahaa voi kuitenkin saada vain silloin, jos poissaolosta on päätös, jonka on tehnyt kuntasi tai sairaanhoitopiirisi tartuntataudeista vastaava lääkäri. Et voi saada päätöstä esimerkiksi omalta terveysasemaltasi tai työterveysasemaltasi.

Et voi saada tartuntatautipäivärahaa myöskään esimerkiksi silloin

  • jos työpaikkasi tai opiskelupaikkasi on määrännyt sinut kotiin ulkomaan matkan jälkeen
  • jos olet jäänyt kotiin hoitamaan lasta, jonka päiväkoti tai koulu on suljettu.

Tukien takaisinperintä

Koronavirus aiheuttaa monille taloudellisia vaikeuksia. Jos olet sopinut Kelan kanssa tuen takaisinperinnästä, mutta et pysty nyt maksamaan tukia takaisin, ole yhteydessä Kelaan. Voit saada lisää aikaa maksamiseen 6 kuukautta. Elatusapu pitää kuitenkin maksaa takaisin alkuperäisen aikataulun mukaan. Sen maksamiseen ei voi saada lisäaikaa.

Lue lisää