Lapsilisä

Kela maksaa jokaisesta lapsesta lapsilisää. Maksaminen jatkuu sen kuukauden loppuun, jolloin lapsi täyttää 17 vuotta.

Lapsilisää maksetaan lapsien määrän mukaan:

  • ensimmäisestä lapsesta noin 95 e/kk
  • toisesta lapsesta noin 105 e/kk
  • kolmannesta lapsesta noin 134 e/kk
  • neljännestä lapsesta noin 163 e/kk
  • viidennestä ja jokaisesta seuraavasta lapsesta noin 183 e/kk.

Yksinhuoltaja saa korotuksen, joka on jokaisesta lapsesta noin 63 e/kk.

Lapsilisästä ei mene veroa. Lapsilisä maksetaan yleensä äidille, isälle tai muulle huoltajalle.

Hae muiden tukien kanssa erikseen tai samaan aikaan

Voit hakea lapsilisää samalla, kun haet vanhempainpäivärahoja eli äitiys-, erityisäitiys-, isyys- ja vanhempainrahaa. Voit hakea lapsilisää myös erikseen.
Lue lisää lapsilisän hakemisesta Kelan sivuilta (yleissuomeksi).