Miten saat perustoimeentulotukea?

Hae perustoimeentulotukea verkossa Kelan sivuilla. Tarkista hakemuksesta, mitä liitteitä siinä pitää olla. Liitteet voi toimittaa verkossa.

Voit hakea tukea myös lomakkeella, jonka saa Kelan toimistosta tai sivuilta. Postita lomake Kelaan. Kela postiosoite on

Kela
PL10
00056 KELA

Jos et voi hakea perustoimeentulotukea verkossa tai paperilomakkeella, voit hakea sitä myös suullisesti. Soita silloin Kelaan tai mene Kelan toimistoon.

Kuinka pitkään käsittely kestää?

Muista täyttää hakemus huolellisesti. Toimita Kelaan kaikki liitteet, joita hakemuksessa tarvitaan. Se nopeuttaa hakemuksen käsittelyä.

Jos hakemuksessasi on kaikki tarvittavat tiedot, saat Kelasta päätöksen 7 arkipäivän kuluessa. Jos Kela arvioi yhdessä sinun kanssasi, että hakemus on kiireellinen, se ratkaistaan samana tai seuraavana arkipäivänä.

Lue lisää toimeentulotuen hakemisesta Kelan sivuilta (yleissuomeksi).

Milloin tuki maksetaan?

Kun Kela on käsitellyt hakemuksesi, saat kotiin päätöksen. Päätöksessä kerrotaan tuen määrä, perustelut ja maksupäivä. Saat päätöksen myös silloin, jos sinulle ei ole myönnetty tukea.

Perustoimeentulotuen maksupäivä on kuukauden 1. pankkipäivä. Jos tukesi maksu ei ehdi säännölliseen maksupäivään, Kela maksaa tuen heti päätöksen tekemisen jälkeen. Silloin rahat ovat pankkitililläsi 2 pankkipäivän päästä päätöksen tekemisestä.

Kela voi maksaa perustoimeentulotuesta vuokran suoraan vuokranantajalle, jos haluat niin. Kela voi maksaa myös sähkölaskusi tai kotivakuutuksesi suoraan laskuttajalle.

Kun olet saanut päätöksen perustoimeentulotuesta, voit toimittaa Kelaan myös päätöksen jälkeen saamasi laskut, joiden eräpäivä on päätöksesi voimassaolon aikana. Eräpäivä tarkoittaa alkuperäisen laskun eräpäivää, ei muistutuslaskun eräpäivää. Saamassasi päätöksessä kerrotaan tarkemmin, mitkä laskut voit toimittaa.

Maksusitoumus

Osa perustoimeentulotuestasi voidaan antaa maksusitoumuksena. Maksusitoumuksen voi saada esimerkiksi lääkkeisiin tai silmälaseihin. Saat maksusitoumuksen päätöksen yhteydessä. Maksusitoumuksessa kerrotaan, mitä sillä voi maksaa kaupassa.

Kun sinulle myönnetään perustoimeentulotuki, saat samalla maksusitoumuksen apteekkiin. Maksusitoumuksella saat tarvitsemasi reseptilääkkeet.

Kela lähettää lääkkeiden maksusitoumuksen suoraan apteekkiin verkon kautta. Apteekissa riittää, että näytät Kela-korttisi tai henkilötodistuksen.

Lue lisää tukien hakemisesta Kelan sivuilta (selkosuomeksi)

Tarvitsetko apua?

Voit saada henkilökohtaista palvelua Kelan palveluasiantuntijalta puhelimitse tai toimistossa. Palvelunumero on 020 692 207.

Jos sinulla tai perheelläsi on tarve keskustella kunnan sosiaalipalvelujen ammattilaisen kanssa,Kela ja kunta voivat tehdä yhteistyötä tilanteesi mukaan.