Paljonko voit saada yleistä asumistukea?

Asumistuki voi olla korkeintaan 80 % eli neljä viidesosaa asumismenoista. Maksat siis itse asumismenoistasi aina vähintään 20 % eli yhden viidesosan.

Asumistukea ei kuitenkaan makseta kaikista asumismenoista, vaan hyväksyttävät asumismenot on määritelty laissa.

Laissa määritellään myös enimmäisasumismenot eli suurin euromäärä, jonka perusteella voi saada asumistukea. Jos asumismenosi ovat suuremmat kuin enimmäisasumismenot, voit saada asumistukea enintään enimmäisasumismenojen mukaan.

Enimmäisasumismenoihin vaikuttavat asunnossa asuvien aikuisten ja lasten lukumäärä sekä asunnon sijaintikunta.

Asunnon sijainti

Kunnat on jaettu neljään ryhmään asumisen hinnan mukaan.

Ensimmäiseen ryhmään kuuluu Helsinki. Siellä asuminen on kalleinta, joten siellä saa suurinta asumistukea.

Toiseen ryhmään kuuluvat

  • Espoo
  • Vantaa
  • Kauniainen

Kolmanteen ryhmään kuuluvat

  • Hyvinkää
  • Hämeenlinna
  • Joensuu
  • Jyväskylä
  • Järvenpää
  • Kajaani
  • Kerava
  • Kirkkonummi
  • Kouvola
  • Kuopio
  • Lahti
  • Lappeenranta
  • Lohja
  • Mikkeli
  • Nokia
  • Nurmijärvi
  • Oulu
  • Pori
  • Porvoo
  • Raisio
  • Riihimäki
  • Rovaniemi
  • Seinäjoki
  • Sipoo
  • Siuntio
  • Tampere
  • Turku
  • Tuusula
  • Vaasa
  • Vihti

Neljänteen ryhmään kuuluvat kaikki muut kunnat.

Ahvenanmaan kunnat kuuluvat omaan ryhmäänsä.

Arvioi laskurilla, kuinka paljon voit saada asumistukea (yleissuomeksi).

Esimerkkejä

Maija asuu yksin vuokra-asunnossa Helsingissä. Hän maksaa vuokraa 800 e/kk. Yksin asuvan asumismenoina voidaan Helsingissä hyväksyä enintään 516 e/kk. Maijan asumistuen määrä lasketaan siis 516 euron mukaan. Sitä ei lasketa Maijan vuokran eli 800 euron perusteella.

Tommi asuu yksin alivuokralaisena Kemissä. Hän maksaa vuokraa 291 e/kk. Yksin asuvan asumismenoina Kemissä voidaan hyväksyä enintään 349 e/kk. Tommin asumistuen määrä voidaan siis laskea Tommin maksaman vuokran eli 291 euron mukaan, koska vuokran määrä ei ylitä enimmäisasumismenoja.