Miten tulot vaikuttavat opintotukeen?

Sinulla saa olla tuloja samalla, kun nostat opintotukea. Yhden vuoden aikana tuloja saa olla vuositulorajan verran. Vuosituloraja määräytyy sen mukaan, kuinka monta kuukautta olet nostanut opintotukea.

Vuositulorajat

Tukikuukausia
kalenterivuoden aikana

Vuosituloraja,
euroa/kalenterivuosi
1 23 554
2 22 172
3 20 790
4 19 408
5 18 026
6 16 644
7 15 262
8 13 880
9 12 498
10 11 116
11 9 734
12 8 352
 

Voit saada tulot milloin tahansa kalenterivuoden aikana. Opintotukea ja asumistukea ei lasketa tuloiksi.

Jos aloitat opinnot tai valmistut kesken vuotta, voit saada vapaasti tuloja ennen opintojesi alkua ja valmistumisesi jälkeen. Tarkkaile kuitenkin tulorajoja opiskelukuukausien aikana. Huolehdi siitä, että sinulla on tuloja opiskeluaikana enintään 696 e/kk tukikuukautta kohti ja 2078 e/kk tuetonta kuukautta kohti. Kela saattaa pyytää sinua selvittämään, milloin olet saanut tulosi.

Jos keskeytät opintosi kesken vuotta, tulosi otetaan huomioon koko vuodelta. Lue lisää, mitkä tulot vaikuttavat opintotukeesi Kelan sivuilta (yleissuomeksi).

Jos vuosituloraja ylittyy

Sinun pitää itse huolehtia siitä, että vuosituloraja ei ylity. Jos tuloraja ylittyy, Kela perii takaisin liikaa maksetun opintotuen. Perittävään summaan lisätään 7,5 prosentin korotus.

Jos huomaat, että saat tuloja vuositulorajaa enemmän, voit toimia seuraavasti:

  • Hae opintotukea vain osalle opiskelukuukausista.
  • Peru opintotuki joiltakin kuukausilta.
  • Palauta opintotuki valitsemiltasi kuukausilta takaisin Kelalle.

Palauta ylimääräiset opintotuet seuraavan vuoden huhtikuun loppuun mennessä.

Arvioi laskurilla, kuinka paljon sinulla voi olla muita tuloja opintotuen lisäksi (yleissuomeksi)

Voit tarkistaa tulorajasi ja tehdä opintotukea koskevat muutokset Kelan asiointipalvelussa (yleissuomeksi)