Työkyvyttömyyseläke

Jos olet pitkään sairaana, saat yleensä ensin sairauspäivärahaa.

Kun olet saanut sairauspäivärahaa 150 arkipäivää, Kela lähettää sinulle kirjeen, jossa kerrotaan kuntoutuksesta ja eläkkeestä. Voit saada kutsun Kelaan neuvottelemaan siitä, miten työkykyäsi voidaan parantaa.

Työkyvyttömyyseläkettä saat yleensä vasta sitten, kun olet saanut sairauspäivärahaa noin vuoden.

Työkyvyttömyyseläke voi olla sekä työeläkettä että kansaneläkettä. Voit hakea niitä samalla hakemuksella ja lääkärinlausunnolla.

Lue lisää työkyvyttömyystuen hakemisesta Kelan sivuilta (yleissuomeksi).

Kuka saa Kelasta työkyvyttömyyseläkettä?

Voit saada työkyvyttömyyseläkettä, jos olet 16–64-vuotias ja sinulla on sairaus tai vamma, joka estää sinua tekemästä töitä.

Jos olet tehnyt pitkän työuran ja täyttänyt 60 vuotta, voit saada eläkkeen helpommin kuin sitä nuorempana.

Pysyvästi sokea tai liikuntakyvytön saa työkyvyttömyyseläkettä, vaikka hän tekisi töitä. Edellytys on, että kansaneläkkeeseen vaikuttavat muut tulot eivät ylitä kansaneläkkeen tulorajaa.

Kun täytät 65 vuotta, Kela muuttaa työkyvyttömyyseläkkeesi vanhuuseläkkeeksi. Tämä ei muuta saamasi eläkkeen määrää.

Tutustu esimerkkeihin eläkeläisen tuloista Kelan sivuilla (selkosuomeksi).

Nuori saa kuntoutusrahaa

Jos olet tullut työkyvyttömäksi alle 15 vuotiaana, voit saada työkyvyttömyyseläkkeen, kun täytät 16 vuotta. Yleensä työkyvyttömyyseläkettä ei kuitenkaan saa alle 20-vuotiaana.  Nuoret voivat saada sen sijaan ammatillista kuntoutusta ja kuntoutusrahaa.

Ammatillisen kuntoutuksen tavoitteena on auttaa sinua pääsemään töihin. Sinulle tehdään henkilökohtainen opiskelu- ja kuntoutumissuunnitelma. Se tehdään yhdessä huoltajasi ja asiantuntijoiden kanssa.

Eläkkeen sijasta saat silloin nuoren kuntoutusrahaa. Se on vähintään 33,51 euroa päivässä. Sen lisäksi voit saada vammaistukea.

Kuntoutustuki

Työkyvyttömyyseläkkeen voi saada määräaikaisena. Tällöin sen nimi on kuntoutustuki. Sitä maksetaan hoidon tai kuntoutumisen ajalta.

Edellytyksenä on, että sinulle on laadittu kuntoutus- tai hoitosuunnitelma. Kuntoutustuki on yhtä suuri kuin työkyvyttömyyseläke. Sitä maksetaan samoilla perusteilla.

Lue lisää kuntoutustuen hakemisesta Kelan sivuilta (yleissuomeksi).

Työnteko työkyvyttömyyseläkkeellä

Vaikka olet työkyvyttömyyseläkkeellä, voit tehdä jonkin verran töitä. Jos teet töitä, ilmoita siitä Kelaan ja työeläkelaitokseesi.

Kela jatkaa eläkkeen maksamista, jos ansiotulosi ovat enintään noin 837,59 e/kk.

Jos teet töitä jatkuvasti ja ansaitset yli 837,59 e/kk, voit jättää eläkkeen lepäämään enintään 2 vuodeksi. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulle ei makseta eläkettä, mutta sinun ei tarvitse hakea sitä uudelleen, jos työt loppuvat.

Jos jätät eläkkeen lepäämään ja olet aiemmin saanut eläkettä saavan hoitotukea, saat palkan lisäksi Kelasta ylintä vammaistukea noin 423 e/kk. Siitä ei mene veroa.

Jos lopetat työnteon, ilmoita siitä heti Kelaan. Kela alkaa taas maksaa eläkettä.