Näin hoidat työnantajan Kela-asioita

Voit hoitaa työnantajan Kela-asioita esimerkiksi puhelimessa ja verkossa.

Puhelimessa

Kela palvelee työnantajia esimerkiksi puhelimessa.

Jos haluat hoitaa päivärahoihin liittyviä asioita, voit soittaa Kelan työnantajalinjalle numeroon 020 692 241. Työnantajalinja on auki arkisin klo 9–15.

Jos asiasi koskee työterveyshuollon korvauksia, voit soittaa numeroon 020 634 4907. Numero palvelee maanantaisin klo 12–16 ja tiistaista perjantaihin klo 9–12.

Työnantajille tarkoitetuissa verkkopalveluissa

Kelalla on monta verkkopalvelua työnantajille. Voit hoitaa suurimman osan työnantajan asioista Työnantajan asiointipalvelussa ja Työterveyshuollon korvausten asiointipalvelussa.

Työnantajan asiointipalvelu

Työnantajan asiointipalvelussa voit esimerkiksi 

  • hakea päivärahoja ja vanhempainvapaisiin liittyviä korvauksia työnantajalle
  • tarkistaa maksutietoja
  • ylläpitää työnantajan yhteys- ja tilitietoja.

Lue lisää työnantajan asiointipalvelusta (yleissuomeksi).

Työterveyshuollon korvausten asiointipalvelu

Työterveyshuollon korvausten asiointipalvelussa voit

  • hakea korvausta työnantajan työterveyshuollon kustannuksista
  • nähdä aiemmin lähetetyt verkkohakemukset ja vireillä olevan hakemuksen käsittelytilanteen
  • nähdä korvauspäätökset.

Lue lisää työterveyshuollon korvausten asiointipalvelusta (yleissuomeksi).

Kuka voi hoitaa verkossa yrityksen asioita?

Jos olet yrityksen toimitusjohtaja, voit hoitaa työnantajan asioita verkossa itse. Jos esimerkiksi palkanlaskentaasi hoitaa tilitoimisto, sinun täytyy antaa tilitoimistolle suomi.fi-valtuudet käyttää asiointipalveluita yrityksesi puolesta.

Lue lisää työnantajien Kela-asioinnin valtuuksista (yleissuomeksi).

Lue lisää