FPA ber om förslag till nytt namn på moderskapsförpackningen – det går också att rösta för det nuvarande


Borde namnet på moderskapsförpackningen bättre beakta alla typer av familjer? Är namnet diskriminerande mot pappor? FPA bjuder in till allmän diskussion om vad den 80-åriga moderskapsförpackningen ska heta.

Vem som helst kan komma med namnförslag eller rösta för det nuvarande namnet på den nya webbplatsen.

Enligt FPA:s generaldirektör Elli Aaltonen är nöjda kunder FPA:s viktigaste mål. FPA lyssnar på sina kunder och därför har namnet på moderskapsförpackningen diskuterats på bred basis.

– Vi vill bemöta alla likvärdigt. Å ena sidan har det anrika namnet ett stort stöd men å andra sidan har behovet av att förnya både förpackningens innehåll och namn varit mycket på tapeten, säger Aaltonen.

Namnet moderskapsförpackning kommer från lagen om moderskapsunderstöd så namnförändringen ligger i riksdagens händer. Det ser nu ut som om namnet kommer att ändras. I en färsk intervju för FPA avslöjar familje- och omsorgsminister Annika Saarikko att hon gärna skulle se att förpackningen fick ett nytt namn.

– Jag tror att många pappor skulle bli glada över ett namnbyte, säger Saarikko.

Moderskapsförpackningen är en välfärdsinnovation som väcker stort intresse världen över. Förpackningen har också på ett viktigt sätt bidragit till välfärden i Finland, eftersom man i tiden med hjälp av den fick mödrarna att besöka rådgivningen.

– Vi hoppas på en bra och livlig namndebatt, eftersom moderskapsförpackningen är en viktig del av den sociala tryggheten i Finland, säger Aaltonen.

I sociala medier diskuteras namnet under hashtaggarna #moderskapsförpackningen och #äitiyspakkaus. Namnförslag ska lämnas in senast 31.12. Efter det lämnar FPA över förslagen med motiveringar till minister Saarikko.

Finlands 100 år och moderskapsförpackningens 80 år till ära lanserade FPA en ny webbplats tidigare i november. Samtidigt offentliggjordes vilka mönster som kommer att pryda moderskapsförpackningarna de närmaste åren.

I en designtävling med inbjudna unga talanger inom visuell design utsågs Aya Iwaya, Robert Lönnqvist och Ilona Partanen till vinnare. Erkännandet ger trion internationell synlighet.

– Det kändes lite som om jag hade vunnit Nobels fredspris, berättar Lönnqvist som har designat mönstret på moderskapsförpackningen 2018.

Läs mer: