Kundernas önskemål märks i den nya moderskapsförpackningen

Moderskapsförpackningen 2020 har offentliggjorts 24.4. Produkterna har förpackats i en vacker bäddlåda som utformats av Ilona Partanen. Mönstret för uteoverallen valdes nu för första gången genom en publikomröstning. Det vinnande mönstret fick överlägset mest röster. 

Totalt gavs cirka 9 300 röster. Det vinnande mönstret fick 68 % av rösterna. Det valda mönstret visar bilder av djur och natur mot en mörk bakgrund.

Designen för årets moderskapsförpackning, Ilona Partanens Blåbär med mjölk, är ett av de vinnande arbetena från den planeringstävling för designen av moderskapsförpackningen som FPA ordnade 2017. Det mönster som Robert Lönnqvist designade användes för moderskapsförpackningen 2018 och det tredje vinnande arbetet, mönstret som designats av Aya Iwaya, kommer att användas senare.

En presentationsvideo om moderskapsförpackningen och bilder av produkterna finns på Kela-Kerttus Facebook-sida.

Fungerande klassiker och någonting nytt

Moderskapsförpackningen 2020 innehåller sammanlagt 56 användbara produkter för familjer med nyfödda barn. I enlighet med kundernas önskemål är produkterna i stort sett desamma som tidigare år. En ny produkt i årets moderskapsförpackning är en body med förlängningsdel, där den löstagbara förlängningsdelen möjliggör längre livslängd också för andra bodyn.

De plagg som valts för den nya moderskapsförpackningen har neutrala färger och är lätta att kombinera. Där finns också färggranna plagg och pigga mönster med naturmotiv.

"Moderskapsförpackningens popularitet håller fortfarande i sig. Ungefär 70 % av alla moderskapsunderstöd delas fortfarande ut i form av förpackningar”, berättar Johanna Aholainen, förmånschef vid FPA.

Kvalitet och ansvarsfullhet viktiga kriterier vid valet av produkter

Vid valet av produkter till moderskapsförpackningen, som funnits i 83 år, har man i år fäst särskild uppmärksamhet vid produkternas kvalitet. Liksom i fjol viktades vid upphandlingen av produkterna kvaliteten till 70 % och priset till 30 %. Tidigare år har kvaliteten viktats till 50 % och priset till 50 %. Alla produkter måste uppfylla de säkerhetskrav som den finländska lagstiftningen och EU-lagstiftningen ställer.

”Uppmärksamhet har också fästs vid ansvarsfullheten vad gäller produkterna redan i anbudsförfrågan", säger Johanna Aholainen.

Tidpunkten för när den nya förpackningen tas i bruk varierar en aning från år till år, eftersom föregående års förpackningar först delas ut. Det här årets förpackning börjar delas ut tidigast i maj-juni.

Se även: